שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
קריירה

רומנטיקנים חסרי תקנה

רק אחד מכל חמישה סטודנטים בוחר את תחום הלימוד על פי השכר העתידי - הרוב עושים זאת על פי העניין. סקר "כלכליסט" בשיתוף מכון מדגם מציג: הסטודנט הממוצע חולם על עניין במקצוע, אבל יוצא להפגין בכיכר ליתר ביטחון

אביעד לוי 08:5431.10.11

ללמוד ולעבוד

גומרים עם המלצרות בשנה ג'

 

אפשרויות מימון הלימודים של הסטודנט לתואר ראשון הן מגוונות. הכסף מגיע לרוב מההורים ומהשכר שמרוויח הסטודנט בעצמו, אך גם - במיוחד בשנתיים הראשונות ללימודים - מהפיקדון שלו זכאים החיילים המשוחררים בישראל. הבעיה המרכזית היא שלצד שכר לימוד שנתי של כ־10,000 שקל לפחות ניצבת בעיית התעסוקה: לא קל לעבוד וללמוד בו זמנית, במיוחד כשרוצים לשמור על ציונים מעל לממוצע. כך קורה שכמעט 70% מקרב הלומדים והעובדים במקביל, נאלצים לעבוד פחות מ־25 שעות בממוצע לשבוע. בהתאם לנתון הזה, לא מפתיע לגלות שכמעט שני שלישים מהסטודנטים העובדים מסתפקים בתלוש שכר חודשי של פחות מ־4,000 שקל.

 

ראו גם:

 

פרופ' דניאל שכטמן: גם נובל מתחיל בחלומות שנה א'

 

פרופ' יוסף זעירא: לימודים במחלוקת

 

שבוע בדרכים עם איציק שמולי

 

סימן שאלה מעל תוכניות הלימוד בחוגים לכלכלה באוניברסיטאות

 

הסרטונים שילמדו אתכם

 

 

הסקר מראה כי להיות סטודנט עובד אומר לרוב להיות מלצר, נציג שירות לקוחות או פקיד. אבל לפחות בכל הנוגע למלצרות, נדמה כי מגיע השלב באבולוציית הלימודים שבו הסטודנט לוקח את הקריירה לידיים. בשנה ג', לרוב השנה האחרונה לתואר, רק 1.5% מקרב הסטודנטים עדיין מגישים קפה או סלט במסעדות. את הטיפים הם מחליפים בעבודה כלשהי בתוך המוסד שבו הם לומדים.

 

בתוך הקמפוס

מבלים בפייסבוק, אבל מרוצים מהתואר

 

הסטודנטים הם ככל הנראה רומנטיקנים חסרי תקנה. אחרת קשה להסביר כיצד קרה שהשיקול המרכזי בבחירת החוג הוא רמת העניין. השכר העתידי בתחום? יתרון בשוק התעסוקה? מתברר ששני היבטים אלה קצת פחות מעניינים את דור העתיד של העובדים. יתרה מזאת, מתברר שמרבית הסטודנטים לא משנים את דעתם בנוגע לנושא הלימודים, גם לאחר שכבר התיישבו על ספסל הלימודים והבינו שהדרך לתואר המהנדס, למשל, כרוכה במאות נוסחאות, וכי המסלול המוביל להתמחות בתרבות הסינית מחייב שינון אלפי סימניות במנדרינית. רק חמישית מכלל הסטודנטים לתואר ראשון המצויים בשנה השנייה ללימודים, טוענים כי היו בוחרים בחוג אחר לאור מה שכבר למדו עליו. למרות זאת, מחצית מהסטודנטים מודים כי הם מקדישים בכל שיעור 10 דקות לפחות למשחקים במחשב בזמן השיעור. גם על זה הם זכאים לתואר?

 

 

 העתיד המקצועי

 ממשיכים בתחום, ברור

 

אוויר האקדמיה משכר ואולי אף משקר. כל מי שהסתובב פעם בקמפוסים השונים ושוחח עם יושבי המדשאות, יכול היה להאזין לצלילי החשש היחסי מבואו של היום שאחרי סיום הלימודים. אותו יום שבו תלמידי החוגים להיסטוריה, עיצוב תעשייתי והנדסת החשמל אמורים לעבור מספסלי הכיתות לכיסאות המשרדיים במקומות העבודה. המחשבה על השינוי הזה מלחיצה את מרבית הסטודנטים, שאינם בטוחים שימצאו לעצמם מעסיק מיד אחרי התואר. ועם זאת, סקר "כלכליסט" דווקא מראה אחרת.

 

 

אם להסתמך על ממצאי הסקר, הרי שהסטודנטים הישראלים או אופטימיים במיוחד או נאיבים מדי או שבכלל המצב בארץ באמת טוב מתמיד. בסופו של דבר, בניגוד אולי למציאות התעסוקתית - רוב גדול מקרב הנשאלים משוכנעים כי לאחר סיום לימודיהם הם יצליחו למצוא עבודה בתחום שאותו הם למדו.

 

תלמידי המכללות, אגב, אופטימיים עוד יותר מאשר חבריהם באוניברסיטאות. אגב, אם להסתמך על הנתונים, הרי שמספר בעלי התואר השני בישראל עומד לעלות בשנים הקרובות. כמעט 40% מקרב הסטודנטים לתואר ראשון מתכוונים לא לעצור ב־BA, ומעוניינים לרוץ הלאה בתחומם כמאסטרנטים. 

איכות חיים

אייפון במקום מחברת

 

הסמארטפון הוא ככל הנראה ידידו הטוב ביותר של הסטודנט המקומי. למרות השכר הנמוך יחסית, מצוקת הזמן החריפה והתלות הכספית הגדולה בהורים - לא פחות מ־60% מהלומדים לתואר ראשון מעידים על עצמם כמי שמחזיקים בכיסם טלפון נייד חכם כלשהו. וכלשהו זה ברוב המקרים אייפון. בנושא הזה, אגב, אין כל הבדל בין הלומדים באוניברסיטאות או במכללות, בין תלמידי הנדסה או אמנות ובין באי שנה א' או מסיימי שנה ד'. עם זאת, ייתכן שהטלפון הנייד המתקדם אינו מעיד על דבר לבד מעל יעילות המבצעים המיוחדים שדוחפות חברות הסלולר בכוח בתוך הקמפוסים השונים. אלא שעם אחוזי שימוש כאלה בסמארטפונים, עולה החשש שההורים - שכ־43% מהסטודנטים עדיין מתגוררים עמם במהלך התואר - הם בעצם אלה שמשלמים את חשבון האפליקציות החודשי ב־App Store.

 

 

כך בדקנו

הסקר נערך בספטמבר על ידי מכון המחקר מדגם בראשות מנו גבע, בקרב 409 מרואיינים בגילאי 40-18 המהווים מדגם מייצג של כלל הסטודנטים לתואר ראשון. טעות הדגימה המרבית בסקר היא של 4.6%.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x