סגור
מבחן רכב הונדה ג'אז
הונדה ג'אז. מבין הרכבים שהביטוח שלהם התייקר הכי הרבה (צילום: עמית שעל)

ביטוחי הרכב התייקרו ב-1.5% ביוני - עלייה של 30% תוך שנה

מחירי ביטוח הרכב השלימו ביוני עלייה של 30% ביחס ליוני אשתקד. אחד הגורמים המרכזיים הוא העלייה הדרמטית בגניבות רכבים, שלפי סוכנות הביטוח Wobi עלו ביוני ב-14% תוך שנה. הדגמים בהם מחיר הביטוח עלה בצורה המשמעותית ביותר הם הונדה ג'אז, מאזדה 3 וניסאן אקו-מירה

מחיר ביטוחי הרכב עלה בממוצע ביוני ב-1.5%, ובכך השלים עלייה של 10% מתחילת השנה ו-30% ביחס ליוני אשתקד, כך עולה מנתוני סוכנות הביטוח Wobi, שעובדת עם 10 מתוך 14 חברות הביטוח במשק. הנתונים שמציגה Wobi מתייחסים לעלות המשוקללת של ביטוח חובה ורכב רכוש (מקיף וצד ג') ביחד.
אחד הגורמים המשמעותיים ביותר להתייקרות ביטוחי הרכב בשנתיים האחרונות היא העלייה הדרסטית בגניבות רכבים. בשבוע שעבר הציג אוהד מעודי, סגן בכיר ברשות שוק ההון, בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת נתונים לפיהם מספר התביעות בגין גניבות רכב עלה מכ-4,000 ב-2020 לכ-8,500 ב-2022. עוד ציין, שסך תשלומי חברות הביטוח בעבור מקרי גניבות ב-2022 עמד על כ-700 מיליון שקל - כפול מהסכום ב-2021.
כעת טוענים ב-Wobi שלפי נתונים ממאגרי המידע הממשלתיים, חלה ברבעון הראשון של השנה עלייה של 14% במספר התלונות שהוגשו על גניבות רכב ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ושל 82% ביחס לממוצע בכל רבעון בחמש השנים האחרונות. ב-Wobi מזהירים שהנזק הכולל למשק ב-2023 צפוי לעמוד על 1.85 מיליארד שקל. בשונה מנתוני רשות שוק ההון על נזק של 700 מיליון שקל שמתייחסים לשנת 2022, חשוב להדגיש שנתוני Wobi מבוססים על הערכה בלבד, ושבסוכנות הביטוח כוללים בהערכת הנזק גם רכבים שנגנבו אך לא היו מבוטחים (כ-30-40% מהמקרים) וכן השתתפויות עצמיות של מבוטחים.
ב-Wobi מספקים גם נתוני עליית מחירי ביטוח לפי סוג הרכב. לטענת החברה, הדגמים שמחיר הביטוח שלהם עלה בשיעור הגבוה ביותר מיוני אשתקד הם הונדה ג'אז (40.7%), מאזדה 3 (36.4%) וניסאן אקו-מירה (35.8%). מכיוון ש-Wobi היא סוכנות ביטוח, ייתכנו פערים בין המחירים שחברות הביטוח מעניקות לה אל מול המחיר שלקוח יכול היה לקבל לו היה פונה באופן עצמאי, ללא תיווך.
נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב-Wobi, ציין כי הנזק של העלייה המתמשכת בגניבות הרכבים אינו מתבטא רק בעלייה הישירה במחירי הפוליסה, אלא גם ב-"הקשחת דרישות חברות הביטוח למיגון הרכבים". שרייבמן מסביר כי "עלות מכשירי האיתור כגון פוינטר ואיתוראן מגיעה עד לאלפי שקלים אך בהיעדר התקנה שלהם, מחיר הביטוח יהיה גבוה יותר באופן משמעותי". לכן, הוא מדגיש כי כדאי "לבחון היטב את תנאי הפוליסה המוצעת, על כל סעיפיה".
מעבר לעלייה במספר הגניבות, ברשות שוק ההון טוענים כי גורם משמעותי להתייקרות ביטוחי הרכב הוא מחירי החלפים, שעלו משמעותית בשנתיים האחרונות, הן בשל ירידה בהיצע העולמי והן בשל כשל שוק מקומי, לפיו בעת תביעה עם מוסך שאינו הסדר, הנזק מוערך לפי מחיר המחירון של החלפים, ולא מחיר השוק עליו משלמים המוסכים בפועל.