סגור
סניף בנק הפועלים תל אביב
סניף של בנק הפועלים בתל אביב (צילום: Corinna Kern/Bloomberg)

פרסום ראשון
הבנקים הגדולים זומנו לשימוע ע"י רשות התחרות לפני הכרזה עליהם כקבוצת ריכוז

הכרזה על 5 הבנקים הגדולים כקבוצת ריכוז תאפשר לרשות התחרות להטיל עליהם מגבלות. ברשות מציינים כי ממצאים שהגיעו לידיהם מצביעים על תחרות מועטה בין הבנקים על משקי הבית

רשות התחרות ממשיכה לקדם מהלך להכרזת הבנקים כקבוצת ריכוז. היום יצא מכתב זימון לחמשת הבנקים הגדולים לשימוע לקראת הכרזה עליהם כקבוצת ריכוז.
במכתב הזימון כותבת הרשות כי לפי הראיות שבידיה חמש קבוצות הבנקאות הגדולות מחזיקות ביותר ממחצית משירותי הבנקאות בישראל ללקוחות קמעונאיים, וכי מתקיימים תנאים לתחרות מועטה.
עוד לפי המכתב, הרשות שוקלת לנקוט בצעדים בכדי למנוע חשש לפגיעה משמעותית בציבור ובתחרות בנושא זה.
נזכיר כי הכרזה על הבנקים כקבוצת ריכוז תקנה לממונה על התחרות מיכל כהן סמכות להטיל הוראות או מגבלות על פעילות הבנקים. לפי החוק, על הממונה על התחרות יש להתייעץ עם בנק ישראל בכדי לבצע צעד שכזה, אולם אין חובה לקבל את עמדתם בהחלטה.
ביוני אשתקד התקיימה פגישה בין הרשות לבנק ישראל בעניין, אך בבנק ישראל לא התרשמו מהממצאים שהציגו להם ברשות, וציינו בסיום הפגישה כי הועלו מחשבות ראשונות ולא מגובשות בנושא הכרזת הבנקים כקבוצת ריכוז.
השיח בין רשות התחרות לבנק ישראל עוד נמשך, ובבנק ישראל טרם גיבשו החלטה סופית, אך ניכר כי אינם נלהבים מהמהלך. מהפיקוח על הבנקים נמסר בתגובה לפניית כלכליסט: "בחודשים האחרונים קיים הפיקוח על הבנקים שיח עם רשות התחרות אגב כוונתה להכריז על הבנקים כקבוצת ריכוז. הדיונים התמקדו בשאלת התחרות בתחום הפיקדונות. חלק ניכר מהצעדים המוצעים על ידי רשות התחרות נמצאים זה מכבר בשלבי יישום בהוראות ניהול בנקאי תקין שקידם המפקח על הבנקים. השיח המקצועי בנושאים אלו בין הצדדים יימשך, ועם סיומו בנק ישראל יפרסם בצורה מסודרת את עמדתו המקצועית והמלצותיו בסוגיה זו".