סגור
בנקים בנק הפועלים לאומי
בנק הפועלים ובנק לאומי (צילום: אביב גוטליב)

הורדת הדירוג של S&P לישראל מחלחלת לבנקים הפועלים ולאומי

אופק הדירוג של שני הבנקים הגדולים הופחת על ידי S&P מיציב לשלילי. דירוג הבנקים עצמו נותר ללא שינוי, אך דירוג כתבי ההתחייבות שלהם ירד ל-AA מינוס

שבועיים לאחר שסוכנות הדירוג S&P הפחיתה את תחזית הדירוג למדינת ישראל בדרגה אחת ל-A פלוס, היא מעדכנת גם את הדירוג לבנקים הגדולים. תחזית הדירוג לשני הבנקים הגדולים הפועלים ולאומי יורדת מיציבה לשלילית. "אנו סבורים שלהתגברות הסיכונים הגיאופוליטיים ולשחיקה בתנאים המאקרו-כלכליים עלולה להיות לאורך זמן השפעה שלילית על ענף הבנקאות המקומי בכלל ועל בנק הפועלים ולאומי בפרט. עשויה להיות השפעה בין היתר על היקף הביקוש לאשראי ועל היקף הפסדי האשראי ויחסי ההון של הבנק", נכתב בהודעה של S&P מעלות.
בסוכנות הדירוג מציינים כי תחזית הדירוג השלילית משקפת את הסיכון להתרחבות המלחמה, להורדה נוספת של דירוג מדינת ישראל ולשחיקה בפרופיל האשראי של הבנק ב-18-12 החודשים הקרובים. דירוג הבנקים עצמו והחוב הבכיר שלו נותר AAA, אולם סוכנות הדירוג מפחיתה את הדירוג לכתבי ההתחייבות של שני הבנקים הגדולים מ-AA ל-AA מינוס. העדכון הנוכחי נעשה לבנק הפועלים ולאומי בלבד, היות ותחזית הדירוג לשאר הבנקים כבר הופחתה לשלילית בחודש נובמבר אשתקד, זמן קצר לאחר תחילת המלחמה, בעוד של שני הבנקים הגדולים נותרה אז יציבה. "המעמד העסקי המוביל של בנק הפועלים ולאומי יאפשר להם להתמודד בצורה טובה יחסית עם האתגרים הנוכחיים", כתבו בנובמבר בסוכנות בהתייחס לשני הבנקים הגדולים. אולם לאחר ההודעה היום, כבר אין הבדל, והדירוג ואופק הדירוג של הבנקים הישראלים הוא דומה.
כאמור לפני שבועיים הפחיתה S&P את הדירוג למדינת ישראל על רקע הימשכות המלחמה, החשש מפתיחת זירות נוספות כמו איראן, וכמובן ההשפעה הכלכלית של המצב הגיאופוליטי. אין זה מפתיע שהורדת הדירוג מחלחלת אל הבנקים, שכן הדירוג הגבוה של הבנקים נסמך על תרחיש שבו במקרה שהם ייקלעו לבעיה, המדינה תתמוך בהם בכדי למנוע את קריסתם, ולכן דירוגם מושפע מדירוג המדינה. כאשר סוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את הדירוג לישראל מוקדם יותר השנה, זמן קצר לאחר מכן הופחת גם הדירוג של הבנקים. נראה כי ב-S&P נקטו בצעד מתון יותר, ולא מיהרו להוריד את הדירוג לבנקים, אלא רק הסתפקו בהפחתת האופק לשלילי, ובהפחתת הדירוג לכתבי ההתחייבות של הבנקים הגדולים כך שאלה עכשיו מדורגים כמו בבנקים הבינוניים.
ב-S&P מציינים כי ישקלו להפחית את הדירוג לבנקים הישראליים אם יופחת הדירוג של ישראל שוב, או אם תחול היחלשות בכלכלה, שתשפיע על ביצועי הבנקים בין אם הגידול בהפרשות להפסדי אשראי או שחיקה ביחסי ההון והנזילות.
בסוכנות הדירוג חוששים מהרעה בפרופיל תיק האשראי בבנקים בשל השלכות הכלכלה. הם מציינים כי מגזרי התיירות והשירותים ועסקים קטנים ובינוניים חשופים במיוחד למצב הנוכחי ולהיחלשות בפרמטרים המאקרו-כלכליים. "נמשיך לעקוב גם אחר החשיפה לענף הנדל"ן, שמהווה כ-5% מהתוצר הלאומי וסובל כעת מירידה בהיקף הפעילות בעיקר על רקע המחסור בעובדים, וכי לחץ עשוי להיווצר על פרופיל הנזילות של יזמים וחברות נדל"ן".
S&P פרסמה מסמך נפרד באשר לכל בנק והערכתה לגבי הצפוי בו לאור המצב. לגבי בנק הפועלים נכתב כי "בשנת 2024 אנו צופים שהביקוש לאשראי יישאר נמוך יחסית ולכן היקף תיק האשראי ישאר יציב או יקטן מעט. הבנק יישם גישה שמרנית יחסית בשנים האחרונות בהקשר לצמיחה בתיק האשראי, הצפויה להערכתנו לתמוך באיכות התיק בתרחיש של האטה כלכלית משמעותית". בסוכנות הדירוג מעריכים שתיק האשראי של לאומי יצמח השנה במתינות ב2%-4%, וזאת לאחר קצב צמיחה חד בשנתיים האחרונות.
באשר לבנק דיסקונט, הם מציינים כי חשיפת הבנק לתחום הנדל"ן גדלה בשנים האחרונות ל-21.8% מתיק האשראי - גבוה מעט מהממוצע הענפי שעומד על 19.8%, וכי הם מצפים שהבנק ימשיך לשפר את יחס היעילות שלו שנותר חלש יותר ביחס לענף.
בסוכנות הדירוג מציינים לטובה את העובדה שמזרחי טפחות שמר על מעמדו בתחום המשכנתאות, המהווה כ-60% מסך תיק האשראי של הבנק: "על כן אנו מעריכים שהוא יציג עמידות גבוהה אם תחול הידרדרות משמעותית בתנאים המאקרו-כלכליים". ובנוגע לבנק הבינלאומי, מציינים בסוכנות הדירוג לטובה את שיעור החוב הבעייתי של הבנק שעומד על 0.6% ונחשב לנמוך לעומת הממוצע בשאר הבנקים שמגיע ל-1%. עוד הם מציינים כי חשיפת הבנק לתחום הבינוי והנדל"ן גדלה בשנים האחרונות ל-15.5% מתיק האשראי, אך נותרה נמוכה מהממוצע בשאר הבנקים.