סגור
חיפוש

בלעדי לכלכליסט
הדואר יחלק מענקים לעובדים ש"ידחפו" פריסת תשלומים ללקוחות

יעניק מ־1 במאי תוספת לעמלה הקבועה, לכל עובד שיעודד פריסת תשלומים בריבית גבוהה. למרות הביקורת הרחבה שנשמעה נגד הדואר, על חוסר השקיפות מול הלקוח והפגיעה באוכלוסיות מוחלשות שמשתמשות בבנק הדואר, החברה מאיצה את הפרקטיקה הפסולה וגוזרת קופון על חשבון הציבור

חברת דואר ישראל מרחיבה את התמריצים הכספיים לעובדיה שישכנעו לקוחות לפרוס חשבונות לתשלומים, מהם היא גוזרת עמלות גבוהות – כך עולה ממידע שהגיע לידי "כלכליסט".
במכתב ששלח ביום ראשון יניב צוברי, מנהל תחום תפעול השירות בחטיבת דואר וקמעונאות, למנהלי האזורים, נכתב: "חברת הדואר מעוניינת לקדם את שירות פריסת התשלומים למשלמים בכרטיס אשראי ביחידות הדואר. החל מ־1 במאי יינתן תגמול נוסף לסוכני הדואר, בהתאם למדרגות. אבקש להציע ולעניין את הלקוחות הפוקדים את היחידה".

כיום מקבל סוכן, שהוא מפעיל סניף בזכיינות, 1.3 שקלים עבור כל פעילות פריסה. לפי המודל החדש, סוכן שפריסת התשלומים ביחידה שלו תהווה עד 20% מהפעילות באשראי, יקבל עמלה נוספת של 0.2 שקלים עבור כל פעולה, ורק מסכום של 300 שקל ומעלה. עד 40% מהפעילות, תתווסף עמלה של 0.3 שקלים; עד 50% הוא יקבל 0.4 שקלים; עד 70% יקבל 0.6 שקלים; ומעל 70% יקבל שקל.
למרות הביקורת הרחבה שנשמעה נגד הדואר על חוסר השקיפות מול הלקוח והפגיעה באוכלוסיות מוחלשות, החברה מאיצה את הפרקטיקה הפסולה וגוזרת קופון על חשבון הציבור. לקוחות שמעוניינים לשלם כיום חשבונות בבנק הדואר לא יכולים לשלם את רובם בכרטיס אשראי, אלא בעסקת תשלומים נושאת ריבית של כ־10%, ב־3 עד 36 תשלומים. אם אינם מעוניינים בכך, הם יכולים לשלם את מלוא הסכום במזומן או בצ'ק. מי שמחליט האם לאפשר תשלום אחד או יותר הם הלקוחות העסקיים של הדואר, כמו חברת חשמל ומשרד התחבורה. קהל היעד העיקרי של בנק הדואר הוא אוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים, חרדים ומיעוטים.
2 צפייה בגלריה
מנכ”ל דואר דני גולדשטיין ברקע סניף דואר סגור בבני ברק
מנכ”ל דואר דני גולדשטיין ברקע סניף דואר סגור בבני ברק
מנכ"ל הדואר דני גולדשטיין. לא רק עמלת בסיס
(צילום: אוראל כהן, עומר מסינגר)
מי שגוזרות את הקופון על עסקאות התשלומים הן חברות הסליקה גמא וסילבר ווי, המפוקחות על ידי רשות שוק ההון. תנאי המכרז קובעים כי הדואר מקבל עמלה מגמא וסילבר שלא תפחת מ־0.3% פלוס מע"מ, מהיקף מחזור פריסת התשלומים לעסקאות עם 3 עד 9 תשלומים, ולא פחות מ־0.5% מעסקאות עם 10 עד 36 תשלומים. כך, לדואר יש תמריץ לעודד פריסת תשלומים נושאי ריבית גדולה יותר.
לפני כשנה נחשפו ב”כלכליסט” תכתובות פנימיות בדואר מהן עולה כי ההנהלה מנחה את פקידיה לשכנע לקוחות לשלם בקרדיט עם ריבית גבוהה. בתכתובות נכתב בין היתר: "פריסה לתשלומים מניבה לנו רווחים יפים. נא ודאו שכל הנציגים מציעים את השירות. הנהלת החטיבה ובנק הדואר שמים דגש ענק בנושא ולא סתם — מדובר על הרבה מאוד כסף שאפשר וחובה עלינו להביא. לקוחות כבר מגיעים אלינו רוצים לשלם, מה שנשאר להציע במקצועיות רבה את השירות וגם לשכנע. חייבים להעלות את אחוזי ההמרה. תוצאות השיפור מוצגות בהנהלה".
כמה ימים לאחר מכן החברה אף הכריזה על תוכנית תמרוץ למשך שבוע שזכתה לשם "ספרינט פורסים ומנצחים". על פי התוכנית, "שני מנהלי האזורים שיעברו את היעד באחוזים באופן המשמעותי ביותר יקבלו 400 שקל כל אחד". העובדים נדרשו בכל חודש להמיר לפחות 40% מהעסקאות המבוצעות לפריסה בתשלומים.
מדואר ישראל לא נמסרה תגובה.
setTimeout(function() { let button = document.querySelector(".ArticleImageGalleryShareButtons .fbBtn") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Facebook" }); }) button = document.querySelector(".ArticleImageGalleryShareButtons .twBtn") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Twitter" }); }) button = document.querySelector(".ArticleImageGalleryShareButtons .mlBtn") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Mail" }); }) button = document.querySelector(".share-icon.facebook") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Facebook" }); }) button = document.querySelector(".share-icon.twitter") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Twitter" }); }) button = document.querySelector(".share-icon.email") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Mail" }); }) button = document.querySelector(".share-icon.print") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Print" }); }) button = document.querySelector(".calcalistShare.fb") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Facebook" }); }) button = document.querySelector(".calcalistShare.tw") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Twitter" }); }) button = document.querySelector(".calcalistShare.mail") button && button.addEventListener('click', function(event) { window.dataLayer.push({ event: "Share_Events", Category: "Share", Action: "Photo Gallery", Label: "Mail" }); }) }, 3000);