סגור

ל-27% מלקוחות הבנקים כדאי לעבור למסלול עמלות העו"ש להוזלת עלויות

עפ"י דו"ח העמלות של בנק ישראל, הקורונה שחקה ב-17% את תשלום עמלות העו"ש לבנקים, אך דמי כרטיס האשראי עלו ב-6% כתוצאה מסיום תקופת הפטור. המודעות לעמלות הגבוהות שחקה בעד 10% את עמלות ני"ע

בעקבות משבר הקורונה ירדה העלות הממוצעת של החזקת חשבון עו"ש אשתקד ב-17% ל-22.4 שקלים בחודש, כך עולה מדו"ח העמלות השנתי שפרסם היום בנק ישראל. עיקר הירידה נרשמה בעמלות כרטיסי האשראי שצנחו ב-24% אשתקד ל-11.1 שקלים. הירידה נבעה מקיטון בהכנסות מעמלות עסקאות ומשיכות במט"ח, שנבעו מסגירת השמיים בתקופת המשבר, מה שהביא לירידה חדה בהיקף הנסיעות לחו"ל.

מנגד נרשמה עלייה בדמי כרטיס האשראי, שעמדו בממוצע על 6.9 שקלים בחודש, עלייה של 6% לעומת שנת 2019. בבנק ישראל מציינים כי העלייה נובעת מכך שבכרטיסים רבים הסתיימה תקופת הפטור מדמי הכרטיס שניתנה להם בעת הנפקת כרטיס האשראי. העלייה הזו מעידה על כך שלקוחות רבים לא מודעים מתי מסתיימת ההטבה, ולא דורשים לחדש אותה או לפחות להתמקח על כך.
מנתוני בנק ישראל עולה עוד, כי נמשכת העלייה במספר הכרטיסים לכל חשבון, כאשר גם משבר הקורונה לא בלם את העלייה הזו. לפי הנתונים מספר כרטיסי האשראי לחשבון עו"ש עמד בממוצע על 1.67 כרטיסים, עלייה של 2.4% לעומת שנת 2019, ובסך הכל מדובר בעלייה של יותר מ-40% בתוך עשור.
1 צפייה בגלריה
כספומט בנק לאומי עיר ימים נתניה
כספומט בנק לאומי עיר ימים נתניה
כספומט של בנק לאומי
(צילום: מור כוכבי)
הירידה בתשלום עמלות העו"ש וכרטיסי האשראי היתה חריגה אשתקד, ונבעה כאמור ממשבר הקורונה, שהקטין את היקף הפעילות בשוק. אולם יש מגמה ארוכת טווח של שחיקה בעמלות הללו, כך שבתוך עשור נרשמה ירידה של 31% בעלות זו.
אחת הדרכים להוזלת תשלום עמלות העו"ש היא להצטרף לתוכנית מסלולי העו"ש, שהבנקים מחויבים להציע ללקוחותיהם, שמחירם נמוך משמעותית לעומת המחיר המלא של העמלות הכלולות במסלול. בבנק ישראל מציינים כי אשתקד הצטרפו עוד 87 אלף חשבונות לתוכנית המסלולים, אולם עדיין 27% מלקוחות הבנקים משלמים מחיר הגבוה ממסלול עמלות העו"ש הבסיסי (10 שקלים), כך שמשתלם להם להצטרף למסלול. מדובר בשיעור דומה לזה שנרשם אשתקד.
בבנק ישראל מציינים כי חל שיפור ברמת העמלות בתחום ני"ע, שנחשב לאחד מבורות השומן האחרונים של המערכת הבנקאית. אשתקד נרשמה ירידה של 5%-10% בעמלת דמי ניהול ני"ע (מה שנקרא בעבר דמי משמרת). השחיקה הזו נובעת מעלייה במודעות של הציבור לנושא זה, ומעלייה בפעילות של בתי ההשקעות בתחום הברוקראז' למשקי בית (בתי ההשקעות גובים לרוב עמלות נמוכות משמעותית מאלו של הבנקים).