סגור
גלעד אלטשולר  מייסד ומנכ"ל בית ההשקעות אלטשולר שחם
גילעד אלטשולר, מייסד ומנכ"ל בית ההשקעות אלטשולר שחם (צילום: אוראל כהן)

אלטשולר שחם הפסיד בפברואר לקוחות בהיקף 2 מיליארד שקל, ומי הרוויח?

בית ההשקעות אלשטולר שחם ממשיך לרשום את הנטישה הגדולה ביותר של לקוחות בקופות הגמל, אך נותר גוף הגמל הגדול בישראל; ילין לפידות גייס בפברואר לקוחות חדשים בהיקף 1.6 מיליארד שקל והוביל את הטבלה בחודש השני ברציפות

ילין לפידות גייס לקוחות בהיקף של 1.6 מיליארד שקל לקופות הגמל שלו בחודש פברואר והוא המגייס הגדול של ענף הגמל. זה החודש השני ברציפות שבו בית ההשקעות, שמנהל קופות גמל בהיקף 60.3 מיליארד שקל, מוביל את הענף בגיוסים. מתחילת השנה כבר גייס ילין לפידות 3.4 מיליארד שקל בקופותיו.
מעבר הלקוחות לילין לפידות נעשה על רקע התשואות שהניב בשנת 2023. קרן ההשתלמות של ילין לפידות סיימה את השנה במקום הראשון בתשואות מבין קרנות ההשתלמות הגדולות, עם עלייה של 12.3% לעומת ממוצע של 9.4%.
המגייס השני בגודלו בחודש פברואר הוא בית ההשקעות אנליסט, עם 1.3 מיליארד שקל. מדובר בנתון יוצא דופן מאחר שאנליסט נחשב כגוף קטן שמנהל היום 35 מיליארד שקל, הסכום השני בקטנותו בענף מבין הגופים המובילים. ככל הנראה גם אנליסט נהנה מגאות בגיוסים בעקבות התשואות שהניבו קופותיו ב-2023. קרן ההשתלמות במסלול הכללי של אנליסט עלתה ב-12.1% אשתקד ומוקמה במקום השני.
בקרב הגופים המדממים, אלטשולר שחם, שבניהול המייסד גילעד אלטשולר, ממשיך להוביל באיבוד לקוחות בהיקף של כ-2.08 מיליארד שקל. אלטשולר שחם הוא גוף הגמל הגדול בישראל עם נכסים בהיקף של 127 מיליארד שקל, ובשיאו - בשנת 2021 - ניהל 215 מיליארד שקל. הירידה ב-40% נעשתה בשל תשואות חסר שגרם אלטשולר שחם לחוסכים לאורך 2021 ו-2022.
אולם צרת הפדיונות שאפיינה את אלטשולר שחם בשנתיים האחרונות הפכה לבעיה בחודשים האחרונים גם בקרב גופים נוספים. כלל ביטוח איבדה 756 מיליון שקל בפברואר, הפניקס מחקה 600 מיליון שקל ומור איבד 512 מיליון שקל. בשבוע שעבר חשף כלכליסט כי הפניקס הקטינה את העמלות אותן הבטיחה לסוכנים עבור לקוחות חדשים.
קופות גמל הן שם כולל לחסכונות הציבור לטווח ארוך, וכוללות את קרנות ההשתלמות, קופות גמל להשקעה, חיסכון לכל ילד וקופות גמל לתגמולים ופיצויים. היקף ההון המנוהל בקופות גמל מגיע ל-743 מיליארד שקל כאשר קרנות ההשתלמות הן הענף המרכזי עם נכסים בהיקף 355 מיליארד שקל.