סגור
דני חחיאשוילי ו אבי לוי
דני חחיאשוילי ואבי לוי (צילומים: דוברות בנק ישראל , באדיבות בנק דיסקונט)

במערכת הבנקאית מעדיפים להתמודד עם שחקנים מבפנים

שני מינויים בכירים: דני חחיאשוילי מונה למפקח על הבנקים ואבי לוי מונה למנכ"ל בנק דיסקונט. שניהם יידרשו להתמודד עם הביקורת הציבורית הנרחבת כנגד הרווחיות הגבוהה של הבנקים והריביות הנמוכות שהם משלמים בפיקדונות

בתקופה מאתגרת למערכת הבנקאית, בוצעו אתמול שני מינויים בכירים, ובשני המקרים מדובר במינוי פנימי מתוך הארגון: דני חחיאשוילי מונה למפקח על הבנקים ואבי לוי מונה למנכ"ל בנק דיסקונט.
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון החליט לבצע מינוי פנימי לתפקיד המפקח על הבנקים, ובחר בחחיאשוילי, כיום ראש אגף החדשנות בפיקוח על הבנקים. ירון מכיר היטב את חחיאשוילי, ובין השניים יש יחסים טובים, מה שסייע לו בקבלת ההחלטה.
חחיאשוילי (48) עובד בבנק ישראל מעל ל־20 שנה. הוא החל את דרכו ככלכלן, משם התקדם עד לתפקיד ראש המטה של המפקח לשעבר דודו זקן, ולאחר מכן היה ראש המטה של הנגידה לשעבר פרופ' קרנית פלוג. כשהמפקחת על הבנקים לשעבר ד"ר חדוה בר הקימה את אגף הטכנולוגיה והחדשנות היא ביקשה את רשותה של פלוג למנות אותו כראש האגף. בר סיפרה לימים כי חחיאשוילי היה למעשה השותף שלה בקביעת האסטרטגיה של הפיקוח.
הוא בעל גישה פרקטית מאוזנת ופתוחה, וחשיבה פחות שמרנית יחסית לגישה המאפיינת את הפיקוח על הבנקים שמוטה לכיוון שמירה על יציבות הבנקים. בשנת 2018 חחיאשוילי הקים את האגף לטכנולוגיה וחדשנות בפיקוח על הבנקים, והיה אחראי בין היתר על רפורמת הבנקאות הפתוחה, אפליקציות התשלומים ונושאים הקשורים לעולם הסייבר. המטרה של האגף שהקים חחיאשוילי הייתה לקדם את הבנקים לכיוון דיגיטלי יותר ולהעביר שינויי מדיניות כמו פטור ללקוח מלבוא לחתום על הוראות בסניף, קידום אפליקציות תשלומים והורדת חסמים להקמת בנק דיגיטלי.
חחיאשוילי הוא אדם נעים ומאוזן שיודע לקבל החלטות מהר. למעשה הוא מינוי פנימי ראשון אחרי ששני המינויים הקודמים היו של מועמדים חיצוניים. אמנם תפקידו האחרון עסק פחות בליבת הבנקאות המסורתית, אולם יש לחחיאשוילי יתרון בכל הקשור לתשתיות של עולם הבנקאות החדשה ומוטת הטכנולוגיה. גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי חחיאשוילי יודע להקשיח עמדות מול הבנקים, אבל תמיד שומר על ענייניות, וכי יש לו יחסי אנוש טובים, תכונה חשובה בתפקיד שכזה שכולל ממשק עבודה עם גורמים רבים בהם הבנקים, משרד האוצר, הכנסת, רגולטורים פיננסים ועוד. לאורך השנים התמודדו המפקחים על הבנקים עם יחסי עבודה מורכבים עם משרד האוצר, בעיקר לאור רצון האוצר להיות אגרסיביים יותר מול הבנקים בקידום התחרות. יחסים אלה יהוו אתגר גם לחחיאשוילי.
לחחיאשוילי ממתינים בנוסף אתגרים רבים אחרים ובראשם התמודדות עם הביקורת הציבורית הנרחבת כנגד הרווחיות הגבוהה של הבנקים, והריביות הנמוכות שהם משלמים בפיקדונות.
בכנסת כבר צצות יוזמות חקיקה בעניין, רשות התחרות פתחה בבדיקה של הנושא, ואף בוחנת הכרזה על הבנקים כקבוצת ריכוז, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי יתמוך בקידום מס עודף על רווחי הבנקים, כך שחחיאשוילי יצטרך להתמודד בלא מעט זירות בנושא זה. עד כה בנק ישראל התנגד להתערבות בתמחור הריביות בבנקים. המפקח הנוכחי יאיר אבידן גם אינו תומך ביוזמה של מיסוי היתר של הבנקים. הקו של בנק ישראל היה בדגש על שקיפות ומידע ללקוח בנושא הפיקדונות, ויהיה מעניין לראות אם חחיאשוילי ימשיך בקו זה, מה שעלול להביא להתגברות הלחץ לקידום יוזמות חקיקה או מס כנגד הבנקים.
בנוסף לכך חחיאשוילי יצטרך לעקוב מקרוב אחר התמודדות הבנקים עם ההאטה במשק, שצפויה להביא לעלייה בהלוואות שייכנסו לכשלים, ועם קידום רפורמות שונות בהן הבנקאות הפתוחה, אותה הוא מכיר היטב.
תהליך מינוי המפקח על הבנקים ארך לא מעט זמן. בפברואר האחרון הודיע במפתיע המפקח הנוכחי יאיר אבידן על רצונו לפרוש אחרי 3 שנים בלבד בתפקיד. הוקמה ועדת איתור אליה ניגשו 13 מועמדים. גורמים במערכת הפיננסית מציינים כי העובדה שהנגיד מסיים קדנציה בסוף השנה הרתיעה חלק מהמועמדים להתמודד על התפקיד, בשל אי־הוודאות לגבי זהות הנגיד הבא, בעיקר לאור הממשלה הנוכחית שהיא בלתי צפויה בהתנהלותה. חילופי התפקידים בין השניים ייערכו ב־22 ביוני.
בעקבות מינויו של חחיאשוילי אמרה חדוה בר בשיחה עם "כלכליסט" כי "דני מביא איתו לתפקיד ניסיון רב בפיקוח, הבנה מקרו כלכלית רחבה, ופתיחות רבה להתאמת המדיניות הפיקוחית לשינויים בסביבה. דני היה ממובילי השינויים ברגולציה של הפיקוח על הבנקים שאפשרו את המעבר לשירותים בנקאיים דיגיטליים, ושיפרו את הזמינות והשירות ללקוחות, בהתאם למגמה העולמית".
אתגרי דיסקונט: מכירת כאל והחלפת יו"ר
כאמור, גם בבנק דיסקונט מונה מנכ"ל. כפי שפורסם ב"כלכליסט" אבי לוי שסומן כמועמד המרכזי לתפקיד אכן קיבל אותו, ויחליף את אורי לוין שהודיע בחודש אפריל על פרישה לטובת ניהול חברת הנדל"ן תדהר. לוי נחשב לבנקאי ותיק ומוערך. הוא מכהן כיום כראש החטיבה הבנקאית בבנק, ואחראי בין היתר על מערך הסינוף והמשכנתאות של הבנק הרביעי בגודלו. לדיסקונט הצטרף לפני 12 שנים ומאז כיהן במספר תפקידים בהם ראש חטיבת ניהול סיכונים, וכראש חטיבת נכסי הלקוחות. לפני שהצטרף לדיסקונט, כיהן לוי בבנק הפועלים בין היתר בתפקידים בכירים בחטיבה העסקית.
ללוי ממתינים לא מעט אתגרים. ראשית, מכירת חברת כרטיסי האשראי כאל. באחרונה אישרה הכנסת רשמית את הפרדת כאל מדיסקונט, כשלבנק יינתנו 4-3 שנים להשלמת המהלך. אתגרים נוספים שממתינים ללוי הם להשלים את מעבר הקבוצה לקמפוס החדש הנבנה בראשון לציון, ולבחון מה עושים עם שאר החברות־הבנות: בנק מרכנתיל, שיש יתרונות למיזוגו לתוך דיסקונט, ובעבר בבנק שקלו זאת, ודיסקונט ניו יורק שמתמודד עם אתגרים העוברים כיום על ענף הבנקאות בארה"ב. בנוסף לדיסקונט יש גם אתגרים בתחום ההתייעלות כמו במערך הסינוף של הבנק שנחשב לגדול ביחס לנתח השוק שלו. וכמובן שהתקופה הנוכחית מהווה אתגר בכל הבנקים, התמודדות עם הביקורת הציבורית על רווחי העתק של הבנקים מחד, ומאידך התמודדות עם ההאטה במשק שצפויה להביא לעלייה בהלוואות שייכנסו לקשיים.
בנוסף לכך לקראת סוף השנה יתחלף גם יו"ר בבנק. שאול קוברינסקי יסיים את הקדנציה שלו בבנק, והיו"ר החדש למעשה מקבל את מינויו של לוי כעובדה מוגמרת. תחלופה באותה שנה של יו"ר ומנכ"ל עשויה להוות גם כן אתגר לבנק.