סגור
אורי לוין  מנכל בנק דיסקונט
אורי לוין, המנכ"ל הפורש של בנק דיסקונט. השכר בתדהר יישאר חסוי

בלעדי
המועמד המוביל להחלפת אורי לוין בדיסקונט: ראש החטיבה הבנקאית

אורי לוין עוזב את תפקיד מנכ"ל דיסקונט אחרי שצבר בתשע שנותיו בבנק שכר בעלות של כ־35 מיליון שקל. הוא יקבל אופציות ל־4% מחברת הנדל"ן תדהר, שאליה יעבור, ששוויין עשרות מיליוני שקלים. המועמד המוביל להחלפתו: אבי לוי, שעובד בדיסקונט מאז 2011

שלוש וחצי שנים הספיקו לאור לוין בתפקיד מנכ"ל דיסקונט. כפי שנחשף אתמול באתר "כלכליסט" לוין הודיע על עזיבת הבנק לטובת מעבר לתפקיד מנכ"ל חברת הנדל"ן תדהר, שנחשבת לאחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל. אבי לוי, ראש החטיבה הבנקאית בדיסקונט, הוא המועמד המוביל להחלפת לוין כמנכ"ל קבוצת דיסקונט.
התהליך לבחירת מנכ"ל מחליף ללוין עוד צפוי להיות ארוך ויו"ר דיסקונט שאול קוברינסקי צפוי להוביל תהליך יסודי וסדור בנושא, אך בשוק מעריכים כי לוי הוא הדמות שצפויה להיכנס ללשכת מנכ"ל דיסקונט בסופו של דבר. זאת, בין היתר, מכיוון שסביר להניח שבדיסקונט, שנמצא במומנטום חיובי בשנים האחרונות, יעדיפו להמשיך את המומנטום באמצעות מינוי מועמד פנימי.
לוי נחשב לבנקאי מוערך וותיק. הוא עובד בדיסקונט מ־2011 ומכיר את הארגון היטב. תפקידו הראשון בבנק היה סמנכ"ל וראש חטיבת נכסי לקוחות, ומאז 2016 ועד לפני שנה כיהן כמנהל הסיכונים הראשי של הבנק. לפני כן שימש בתפקידים בכירים בבנק הפועלים.
מועמדים פנימיים נוספים שעשויים להיבחן הם ברק נרדי, ראש חטיבת אסטרטגיה, כספים ואחזקות שנחשב לגורם משמעותי בבנק שאליו הצטרף אליו מהחברה־הבת כאל, שם שימש משנה למנכ"ל; וכן מנכ"ל כאל לוי הלוי שנחשב למנכ"ל מוערך וששימש בעבר כחבר הנהלה בדיסקונט, משם מונה למנכ"ל חברת האשראי. עם זאת, סביר להניח שדיסקונט לא ירצה לוותר על הלוי כמנכ"ל כאל בשעה שזו עומדת בפני מכירה וזהות המנכ"ל קריטית במיוחד בתקופה זו. מועמדים אפשריים מחוץ לבנק הם דלית רביב, כיום ראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים; יפית גריאני, לשעבר חברת הנהלה בדיסקונט וכיום משנה למנכ"ל ישראכרט; וכן קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר.
דיסקונט הוא בנק ללא גרעין שליטה. גם קוברינסקי בעצמו צפוי לסיים את תפקידו בסוף השנה, לאחר שהגיע לתקופה המקסימלית של 9 שנים האפשרית שניתן לכהן בה כדירקטור בבנק ללא גרעין שליטה, כך שבתוך שנה יתחלפו הן היו"ר והן המנכ"ל בבנק הרביעי בגודלו בארץ.
למנכ"ל הבא של הבנק ממתינים לא מעט אתגרים. הדבר הראשון שנמצא על הפרק הוא מכירת חברת כרטיסי האשראי כאל. באחרונה אישרה הכנסת רשמית את הפרדת כאל מדיסקונט, כשלבנק יינתנו 4-3 שנים להשלמת המהלך. עזיבתו של לוין עשויה לעכב את תהליך המכירה, שכן ספק אם לוין ירצה או יוכל בסוף הקדנציה שלו להוביל עסקה מורכבת ומשמעותית למכירת או הנפקת כאל בבורסה. מנגד, אם יקבל הבנק הצעה אטרקטיבית מקרן זרה - תרחיש שנראה בסבירות נמוכה בעיקר לאור האי־ודאות מהמהפיכה המשפטית והשלכותיה - אז ספק אם הדירקטוריון יוכל לדחות אותה רק בגלל עזיבת המנכ"ל, ואז עשוי דווקא לקרות הליך של עסקה מהירה יחסית, בדומה למהלך שהיה באחרונה בעסקת ישראכרט־הראל.

1 צפייה בגלריה
אבי לוי בנק דיסקונט
אבי לוי בנק דיסקונט
אבי לוי, ראש החטיבה הבנקאית בדיסקונט, שנחשב למועמד המוביל להחלפת לוין
(צילום: באדיבות בנק דיסקונט)

אתגרים נוספים שממתינים למחליף את לוין הם להשלים את מעבר הקבוצה לקמפוס החדש הנבנה בראשון לציון, ולבחון מה עושים עם שאר החברות־הבנות. גורלה של כאל כאמור כבר נקבע על ידי הרגולטור. השאלה היא האם מרכנתיל, שבשליטת דיסקונט ימוזג לבנק, כפי שבעבר חשבו בבנק, וכעת עם המעבר המשותף לקמפוס, הנושא עשוי לעלות שוב. באשר לדיסקונט ניו יורק, יצטרך המנכ"ל הבא להחליט האם נכון להשאירו כבנק הישראלי העצמאי היחיד בארה"ב, או לבצע עסקה הדומה לזו שביצע אשתקד לאומי כשמיזג את לאומי ארה"ב לוואלי בנק.
עוד יצטרך המנכ"ל הבא למצוא דרכים לשפר את יחס היעילות של דיסקונט. יחס זה אמנם השתפר משמעותית בשנים האחרונות, אך עדיין טעון שיפור, בוודאי שבהשוואה לחלק מהבנקים האחרים. נקודת הפתיחה של המנכ"ל החדש אמנם נוחה, כי הריבית נמצאת במגמת עלייה, מה שמגדיל את ההכנסות והרווחיות של הבנקים כולם באופן משמעותי, אך מנגד, בשנתיים הקרובות יתמודד דיסקונט גם עם הצד השלילי של עליית הריבית בדמות עלייה במספר ההלוואות שייקלעו לקשיים. כמו כן סוגיית המהפיכה המשטרית מרחפת מעל הבנקים. לוין הוביל את הקו המיליטנטי מבין הבנקים בהתנגדות לביצוע המהפיכה במתכונתה המקורית, והשאלה המעניינת היא כיצד מחליפו, שרק ייכנס לתפקיד ינהג בעניין.
כאמור לוין עוזב את דיסקונט לטובת חברת הנדל"ן תדהר שבשליטת גיל גבע, אריה בכר ומארק וייסמן - חברה פרטית שאין נתונים כספיים על היקף פעילותה. אמנם תדהר היא חברה קטנה יותר מאשר דיסקונט, שנסחר לפי שווי שוק של 21 מיליארד שקל, אך המוטיבציה המרכזית של לוין במעבר היא התגמול הכספי. בעוד שבדיסקונט לוין כפוף לחוק שכר הבכירים ועלות שכרו עומדת על 3.5 מיליון שקל בשנה, בתדהר לא תהיה לו מגבלה. בנוסף לכך, בשל היותה חברה פרטית, התגמול של לוין לא יצטרך לעבור אישור של אסיפת בעלי מניות, ואף לא יפורסם. לוין צפוי לקבל גם אופציות ל־4% ממניות בתדהר ששוויין צפוי לעמוד על עשרות מיליוני שקלים לפחות. ב־9 שנותיו בדיסקונט צבר לוין תגמול בעלות של יותר מ־35 מיליון שקל, כאשר חלק מרכזי מהתגמול שצבר היה בשנותיו כמנכ"ל דיסקונט ניו יורק, אז לא היה כפוף למגבלת חוק שכר הבכירים בבנקים.
תדהר נחשבת לאחת משלוש חברות הנדל"ן היזמיות המובילות בארץ. היא מעסיקה כאלף עובדים וההכנסה השנתית שלה עומדת על יותר מ־2 מיליארד שקל. "דיסקונט מהווה נתח של אחוזים בודדים בהיקף האשראי שתדהר מקבלת מהבנקים", אמר אתמול גיל גבע, יו"ר פעיל והרוח החיה בחברה יחד עם שני שותפיו, בשיחה עם "כלכליסט".
איך נולד הרעיון? הרי בתדהר יש מנכ"ל — אודי שרביט.
"אודי מכהן שבע שנים כמנכ"ל ובתקופתו הוא הכפיל את הכנסות החברה. הוא החליט בגיל 52 לעשות שינוי אישי. מדובר בתפקיד אינטנסיבי ושוחק שאני עצמי יודע כמה הוא כזה כי עשיתי אותו 25 שנה".
ולמה דווקא לוין?
"את אורי אני מכיר הרבה שנים, עוד מתקופתו בבנק הפועלים ובדיסקונט ניו יורק, שם אנחנו פעילים. אנחנו מכירים היטב וזה היה טבעי שהוא יהיה מועמד. הוא אחד המנהלים הבכירים במשק וטבעי שננסה לצרף אותו".
לא מפריע לכם שהוא לא מגיע עם רקע בענף הנדל"ן?
"אנחנו לא זקוקים לידע מעולם הקבלנות והפרויקטים — זה ידע שקיים בחברה. לאורי ניסיון בניהול אלפי עובדים, בהובלת אסטרטגיה ועוד. החברה היא גדולה ויש לנו תכניות לא מעטות. 95% מהפעילות שלנו היא בתחום היזמות למגורים ובניית מרכזי תעסוקה, בעיקר לחברות טכנולוגיה ולוגיסטיקה. אנחנו רוצים להתרחב למנועי צמיחה חדשים וזה תהליך שאורי אמור להוביל".
רכישות של חברות נדל"ן למשל?
"זה לא משהו שאני פוסל. אנחנו חברה לא ממונפת, רמת המינוף שלנו מהנמוכות בארץ. כבר עשינו בעבר רכישות ואנחנו בהחלט מסתכלים על השוק. בשנה הקרובה תהיינה הרבה הזדמנויות ואנחנו נערכים לקראתן".
מה לגבי הנפקת תדהר בבורסה?
"לא בשנים הקרובות".
אתה יו"ר דומיננטי ואיש נדל"ן ותיק. אתה מתכוון להוריד הילוך מהפעילות שלך?
"לא. בחברה כמו שלנו יש מספיק מה לעשות. בעולם שלנו צוותים מנצחים ולא אינדיבידואלים".
לוין (51) הובא לדיסקונט על ידי המנכ"לית הקודמת, לילך אשר־טופילסקי, שאותה הכיר מעבודתם המשותפת בבנק הפועלים. בתחילה כיהן כ־CFO וראש החטיבה לתכנון אסטרטגיה וכספים. בהמשך מונה למנכ"ל דיסקונט ניו יורק, מה שהקפיץ משמעותית את התגמול שלו בבנק. בעקבות פרישת אשר־טופילסקי לפני 4 שנים, אז הצטרפתה כשותפה בכירה לקרן פימי, מונה לוין כמחליף שלה ושב לישראל, זאת כשבמקביל קיבל הצעה לכהן כמנכ"ל בנק הפועלים, אך העדיף להישאר בדיסקונט.
לוין הוביל כמה מהלכים בדיסקונט, בהם תוכנית התייעלות משמעותית לפרישת 700 עובדים, כולל עובדים רבים בשכר גבוה, וחתימה על הסכם שכר שמגדיל משמעותית את הגמישות של ההנהלה. בנוסף הוא המשיך בצמיחה המואצת בתיק האשראי של הבנק, שצמח בתוך 3 שנים ב־33%. על רקע זה, וגם לא מעט בזכות עליית הריבית החדה בשנה האחרונה, הבנק הציג שיפור משמעותי בתוצאותיו, כשהרווח הנקי הוכפל מ־2019 שבסופה נכנס לתפקיד והבנק הרוויח 1.7 מיליארד שקל ל־3.5 מיליארד שקל אשתקד.
חרף השיפור בביצועים מניית הבנק לא בלטה באופן חריג, ועלתה רק ב־11% במהלך כהונתו לעומת עלייה של 17.5% במדד הבנקים. ביצועי החסר נבעו מכך שבמהלך כהונתו של לוין אירע הן משבר הקורונה והן המשבר בשווקים כתוצאה מהאינפלציה ועליית הריבית, ובתקופות של משבר בשווקים, יש תפיסה שתיק האשראי שלו יותר מסוכן מבנקים אחרים מה שמעיב על ביצועי המניה.
בנוסף, לוין ניסה למתג את דיסקונט כבנק התורם לתחרות, הוא עשה זאת בסדרה של צעדים שיווקיים, והיה גם הבנק הראשון להעלות את הריבית בפיקדונות לטווח ארוך לאחר הביקורת הציבורית שהתעוררה נגד הבנקים בעניין. לוין גם הוביל מהלך להפיכת אפליקציית התשלומים פייבוקס לזרוע הפינטק של הקבוצה. הוא הכניס את שופרסל כשותפה בחברה, שכיום מתפקדת כאפליקציית תשלומים, אך אמורה להוות בהמשך ארנק דיגיטלי לניהול כספים ושירותים פיננסיים, שאמור להביא את החברה לרווחיות. בנוסף הקים חברה־בת חדשה למתן אשראי דיגיטלי בשיתוף עם איזבוב.
בניגוד לשמרנות והזהירות המאפיינת את המנכ"לים של הבנקים, לוין לא חשש להביע את דעותיו. הוא הביע התנגדות נחרצת לכוונה להפריד את כאל מדיסקונט, ואמר בראיון ל"כלכליסט" כי הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הייתה כישלון. בנוסף הוא התריע במילים חריפות גם בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם בפני שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מפני ההשלכות הכלכליות על המהפיכה המשטרית שהם הובילו.
המעבר של לוין לניהול חברה במגזר העסקי אינה טריוויאלית. מרבית המנכ"לים הפורשים מבנקים התקשו להשתלב בעמדות בכירות במגזר העסקי. אשר־טופילסקי ורקפת רוסק עמינח, שהייתה מנכ"לית בנק לאומי, אמנם מונו לתפקידים מתגמלים בקרנות השקעה (בפימי וב־TEAM8), אך לוין הוא היחיד שמונה לתפקיד של מנכ"ל בחברה. מנכ"לים אחרים שפרשו בעבר מהבנקים מונו לתפקיד דירקטור או יו"ר, וחלקם ניסו להרים עסקאות רכישה קטנות בתחומים שונים, ונראה כי המעבר מעמדת מפתח במגזר הפיננסים של מנכ"ל בנק למשרה בכירה במגזר העסקי לא צלחה במרבית המקרים. רק ימים יגידו אם לוין יבצע בהצלחה את המעבר הזה.