סגור
יו"ר דירקטוריון דיסקונט שאול קוברינסקי על רקע סניף של דיסקונט
יו"ר דיסקונט שאול קוברינסקי (צילום: צפריר אביוב, רמי זרניגר)

אחרי לאומי, גם בדיסקונט נפתח המירוץ לתפקיד יו"ר הבנק

בסוף השנה יסיים יו"ר דיסקונט שאול קוברינסקי את תפקידו, בדומה ליו"ר לאומי סאמר חאג' יחיא; היום פרסמה הוועדה למינוי דירקטורים 'קול קורא' לאיתור מועמדים לדירקטוריון דיסקונט שמתוכו גם ייבחר יו"ר חדש - וציינה כי היא תפעל לכך שלפחות אחד המועמדים שייבחרו תהיה אישה

שנת 2023 צפויה להיות שנה מעניינת בצמרת הבנקאית, היות והיא תכלול מירוץ לתפקיד היו"ר בבנק לאומי וגם בדיסקונט. כחודש לאחר שהוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה פרסמה קול קורא לאיתור מועמדים לדירקטוריון בנק לאומי, היום פרסמה כי היא מחפשת מועמדים גם לדירקטוריון בנק דיסקונט, בהם גם מועמדים שיכולים לכהן כיו"ר.
הוועדה, בראשות השופט בדימוס דוד חשין הודיעה כי באסיפת בעלי המניות השנתית של הבנק שתיערך במהלך השנה ייבחרו חמישה דירקטורים. מדובר לכאורה בפוטנציאל לשינוי של מחצית מחברי הדירקטוריון הנוכחי. אם כי בפועל במקרים רבים מתמודדים דירקטורים מכהנים על קדנציה נוספת (כל דירקטור יכול לכהן עד 3 קדנציות), ולרוב דירקטורים מכהנים נבחרים לכהונה נוספת.
יו"ר הבנק הנוכחי שאול קוברינסקי צפוי לסיים את תפקידו בסוף השנה, לאחר שהשלים תקופה של 9 שנים כדירקטור בבנק, משך הזמן המקסימלי שבו ניתן לכהן כדירקטור בבנק ללא גרעין שליטה. קוברינסקי מכהן כיו"ר מאז שנת 2018.
גם בלאומי צפוי היו"ר הנוכחי סאמר חאג' יחיא לסיים השנה את תפקידו, ובשני הבנקים מנסה הוועדה לאתר בסבב הנוכחי מועמדים רלוונטיים לתפקיד היו"ר הבא, כשהיא מציינת ב"קול קורא" הנוכחי כי "יינתן משקל למועמדים בעלי כישורים וניסיון מתאימים לשמש גם כיו"ר הדירקטוריון", כלומר היא לא מסתפקת במועמדים הפנימיים הקיימים לתפקיד בדירקטוריונים בשני הבנקים.
נזכיר כי בסבב הבחירות ליו"ר בשני הבנקים הגדילה לעשות הוועדה ופנתה מיוזמתה למועמדים שראתה בהם פוטנציאליים לתפקיד יו"ר (יורם טורבוביץ' בלאומי וירום אריאב בדיסקונט), אולם השניים לא עברו את המשוכה הראשונה בדרך לתפקיד, ולא נבחרו ע"י אסיפת בעלי המניות של הבנקים לתפקיד דירקטורים. הוועדה ציינה ב"קול קורא" הנוכחי בשני הבנקים כי קיימת לה הזכות לפנות ביוזמתה לאנשים ולהציע להם להגיש מועמדות לתפקיד. יהיה מעניין לראות האם שוב תסמן הוועדה מועמדים ספציפיים לתפקיד היו"ר, ואם כן, האם הפעם אלו יעברו את הבחירות באסיפת בעלי המניות.
בעוד בקול הקורא בבנק לאומי הסתפקה הוועדה בלציין באופן כללי את כוונתה לשים דגש על גיוון של מגדר ומגזר בתעדוף המועמדים, בדיסקונט הוועדה כבר יותר ספציפית ביעדיה, וציינה כי היא תפעל לכך שלפחות אחד המועמדים שייבחרו יהיה אישה (זאת באמצעות חלוקת המועמדים לקבוצות בדרך שתבטיח שלפחות אחת הבחירות תהיה של אישה). עוד מציינים בוועדה כי ככל האפשר היא תפעל לכך שלפחות שלושה מהמועמדים שייבחרו יהיו בעלי ניסיון בנקאי, וכי לפחות אחד מהמועמדים שייבחרו יהיה בעל ניסיון משפטי. את המועמדות ניתן להגיש עד ל-2 בפברואר.
הוועדה למינוי דירקטורים, היא דה־פקטו הגורם היחיד להציע מועמדים לדירקטוריון הבנקים. לפי חוק מראני, שקבע כיצד יתנהל בנק ללא גרעין שליטה, בראש הוועדה עומד שופט בדימוס, כאמור כיום זהו חשין, לצד שני נציגים קבועים (פרופ' מומי דהן ועו"ד אורית קורן), ואליהם יצטרפו בכל פעם שני דירקטורים מהבנק הרלבנטי (תמי גוטליב וד"ר שמואל בן צבי מבנק לאומי וסיגל ברמק וברוך לדרמן בדיסקונט). הוועדה מסננת את המועמדים ומציגה לבחירת בעלי מניות הבנק רשימה שתכלול תמיד מועמד עודף לעומת מספר הכיסאות הפנויים. הוועדה נועדה להוות מנגנון למקרים שבהם בעלי המניות בבנק לא יציעו דירקטורים, אך בפועל הפכה למנגנון היחיד המציע מועמדים לדירקטוריונים בבנקים ללא גרעין שליטה.