סגור
אפליקציית ביט
אפליקציית ביט. שולטת כיום ללא עוררין בתחום אפליקציות העברות התשלומים (צילום: שאטרסטוק)

סיבוב פרסה? האוצר בוחן מחדש את היוזמה להעברת כספים באמצעות מספר טלפון

בטיוטת חוק ההסדרים המקורית הופיע סעיף הקובע כי בעוד שנתיים ניתן יהיה להעביר כספים בין חשבונות בנק באמצעי זיהוי פשוט של מספר טלפון נייד של מקבל התשלום. אלא שבגרסה העדכנית של חוק ההסדרים הוחלף הסעיף הזה בסעיף פחות מחייב הקובע כי משרד האוצר יבחן את הנושא

היוזמה של משרד האוצר, לפיה בתוך שנתיים העברת כספים בין גופים המנהלים חשבונות (כיום בעיקר בנקים) תיעשה בזיהוי מספר הטלפון של האדם אליו מבקשים להעביר את הכסף, נבחנת מחדש.
בטיוטת חוק ההסדרים המקורית הופיע סעיף במסגרת הרפורמה בשוק התשלומים, ולפיו בעוד שנתיים ניתן יהיה להעביר כספים בין חשבונות בנק באמצעי זיהוי פשוט של מספר טלפון נייד של מקבל התשלום. כיום, לעומת זאת, העברת הכספים נעשית באמצעות זיהוי מסורבל יותר של מספר הסניף ומספר החשבון של מקבל התשלום. לכאורה מדובר בצעד טכני, אך זהו שינוי משמעותי, שיכול לפתוח פתח לשימוש באמצעי תשלום מתקדמים וליצור תחרות לאפליקציית התשלומים ביט של בנק הפועלים, ששולטת כיום ללא עוררין בתחום אפליקציות העברות התשלומים בין אנשים.
אלא שבגרסה העדכנית של חוק ההסדרים שפורסמה בסמוך לאישור התקציב בממשלה, הוחלף הסעיף הזה בסעיף פחות מחייב ולפיו משרד האוצר יתייעץ עם הרגולטורים הפיננסים, ויחליט עד למועד אישור טיוטת החוק של הרפורמה בשוק התשלומים ע"י ועדת השרים לענייני החקיקה אם לחייב את הבנקים (וגופים נוספים) לאפשר את העברת התשלומים בשיטה הזו, ואם כן אז ייקבע מה המועד.
לדברי גורמים במערכת הפיננסית, הפתח שניתן לשקול שוב את הנושא נובע מקשיים טכניים הקשורים לסוגייה, ובראשם שיוך הכספים לחשבון הרלוונטי של מקבל התשלום. הכוונה היא לסיטואציה בה לאדם יש מספר חשבונות בנק - במקרה שכזה לא ברור כיצד יוחלט לאיזה חשבון להפקיד את הכסף. אפשרות אחת היא שמבצע התשלום ימלא את שם הבנק הרלוונטי, אך אז עלו טענות כי הדבר יסרבל את ההליך, ועלול להפחית את האטרקטיביות שבשימוש. אפשרות נוספת היא לקבוע מראש חשבון ברירת מחדל לכל לקוח, אך אז הדבר עלול לפגוע בתחרות.
על כן הוחלט לבצע בחינה מחדש של הנושא, ולהחליט בזמן הקרוב אם אכן הנושא יעוגן בחקיקת חוק ההסדרים ובאיזה לוחות זמנים (בטיוטה המקורית נקבע לוח זמנים של שנתיים). מנגד, גורמים אחרים בעולם התשלומים ביקרו את ההחלטה לשקול מחדש של העניין, ואמרו כי בנוסח המקורי של חוק ההסדרים נקבע לוח זמנים של שנתיים, וזהו די והותר זמן בכדי להחליט על פתרון לסוגייה.