סגור
אפליקציית ביט
ביט. אין תקשורת עם המתחרות (צילום: שאטרסטוק)

המהפכה בדרך: העברת כספים בין חשבונות בנק תיעשה בזיהוי מספר הטלפון בלבד

המהלך שנכלל בחוק ההסדרים, נועד להחליש את המונופול של ביט. כיום ההעברות מתבצעות דרך מספרי הסניף והחשבון של מקבל התשלום. בנוסף, אפליקציות התשלומים יחויבו לתקשר ביניהן

שוק התשלומים מעסיק את משרד האוצר, שמייחד לו פרק בחוק ההסדרים. בגרסה העדכנית של טיוטת החוק, שפורסמה בשבוע שעבר, התווסף סעיף חדש ולפיו בתוך שנתיים העברת כספים בין גופים המנהלים חשבונות (כיום בעיקר בנקים) תיעשה בזיהוי מספר הטלפון של האדם אליו מבקשים להעביר את הכסף.
כיום, לעומת זאת, העברת הכספים נעשית באמצעות זיהוי מסורבל יותר של מספר הסניף ומספר החשבון של מקבל התשלום. לכאורה מדובר בצעד טכני, אך זה שינוי משמעותי, שיכול להוות פתח לשימוש באמצעי תשלום מתקדמים.
הפיצ'ר הזה כבר עובר כיום תהליך פיתוח ע"י חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי), כחלק ממערכת התשלומים המידיים שמפתחת החברה בליווי בנק ישראל, ושכבר פועלת. במערכת ניתן לבצע כבר היום העברות כספים באופן מיידי, ולא אחרי יום עסקים כפי שנהוג.
זיהוי האנשים בהעברת הכספים באמצעות מספר הטלפון שלהם לא אמור לשמש רק בהעברות כספים בין חשבונות בנק בין אנשים, אלא גם לשימוש רחב יותר. כך למשל גופים חוץ בנקאיים שפעילים בתחום ההלוואות יוכלו להעביר באופן מיידי ובזיהוי פשוט של הלקוח את הסכום שהם מלווים לו, וכך גם גופים שעוסקים בהעברת תשלומים ללקוחות כגון, ביטוח לאומי, רשות המיסים, חברות הביטוח, חברות פינטק הפעילות למשל בהעברת כספי מט"ח מחו"ל ועוד. לצד היתרונות של פישוט העברת הכספים, יש גם לא מעט אתגרים בהכנסת פיתוח שכזה.
כך למשל סוגיית האבטחה: זיהוי באמצעות מספר טלפון נחשב לפחות חזק לעומת זיהוי על בסיס מספר חשבון בנק, ולכן עלול להיות יותר פתח לטעויות והונאה. לדברי גורמים בעולם התשלומים, יש גם לסוגיות הללו פתרונות אבטחה ווידוא זיהוי, שניתן ליישם בכדי לצמצם אירועים שכאלה.
נראה שמה שעוד עומד לנגד עיניי משרד האוצר הוא החשש מהמונופול של ביט של בנק הפועלים בעולם התשלומים. אפליקציית התשלומים ביט, שהיא ברובה הגדול כיום בחינם, ביט שולטת ללא עוררין על העברות התשלומים בין אנשים ומנסה לאורך השנים האחרונות לנצל את כוחה בתחום זה ולהתרחב לתחומים נוספים.
בכדי לנסות ולצמצם את האחיזה של ביט בשוק מבקשים בחוק ההסדרים להכניס גם סעיף שיחייב את אפליקציות התשלומים לתקשר זו עם זו, כך שניתן יהיה להעביר כסף בביט גם למי שיש לו רק אפליקציה אחרת דוגמת פייבוקס, בדומה לכך שניתן להוציא מכספומט של בנק מסוים כסף, גם אם החשבון של הלקוח הוא בבנק אחר.
ברמה התיאורטית צעד שכזה עשוי לחזק אפליקציות תשלומים אחרות על חשבון ביט, ולסייע לביזור השוק, אלא שייתכן וזה כבר מאוחר מדי, היות וביט כבר הגיעה לתפוצה כה רחבה בשוק הישראלי. כצעד נוסף בניסיון למנוע מצב בו ביט תשתלט על אספקטים נוספים עולם התשלומים, מוסיפים במשרד האוצר גם את האפשרות לבצע העברות תשלומים בזיהוי מספר הטלפון, דרך שמזכירה את העברת הכספים בביט. עם זאת ראוי לציין כי בעוד בהעברת התשלומים המיידית התשלום נגבה מייד מהצד המשלם, בביט התשלום נעשה תחת תשתית כרטיסי האשראי, קרי הצד המשלם מחויב על כך אחת לחודש, ואילו הנמען מקבל את התשלום לאחר יום.