סגור
יו"ר ועדת הכספים משה גפני ויו"ר הרשות לתחרות מיכל כהן
יו"ר ועדת הכספים משה גפני ויו"ר הרשות לתחרות מיכל כהן (צילומים: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)

משה גפני איים, מיכל כהן הודיעה שתפעל, והבנקים מחקו 6.9 מיליארד שקל

לאחר שגילו פערים בריביות בפקדונות של לקוחות חזקים לבין משקי בית ועסקים קטנים, רשות התחרות הודיעה בדיון היום בוועדת הכספים של הכנסת כי בכוונתה לפעול נגד הבנקים. האפשרויות: הכרזה על הבנקים כקבוצות ריכוז, חקיקה וקנסות

הלחץ לנקיטת צעדים לטיפול ברווחיות הגבוהה של הבנקים גובר. לאחר שאתמול (שלישי) אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי יתמוך במהלך להטלת מס עודף על הבנקים, היום נערך דיון סוער בעניין בוועדת הכספים שבמהלכו אמר נציג רשות התחרות כי בכוונתם לנקוט בצעדים כנגד הבנקים בנושא הריבית שהם מציעים למשקי הבית ועסקים קטנים בפיקדונות.
הסנטימנט השלילי כנגד הבנקים מחלחל גם אל מניותיהם שאתמול איבדו עוד 2.1% ובכך השלימו ירידה של 4.5% ביומיים ומחקו 6.9 מיליארד שקל משוויים. הסנטימנט השלילי נובע מחשש לצעדים שיינקטו כנגד הבנקים לצמצום רווחיהם, שעמדו על מעל ל־6 מיליארד שקל ברבעון הראשון, כאשר הבנקים הבינוניים הגיעו לתשואה חריגה על ההון של מעל ל־20%.
כאמור רשות התחרות הציגה היום את עמדתה בנושא בכנסת, והתייחסה לפרסום ב"כלכליסט" בתחילת השבוע בדבר הבדיקה שהיא עושה בנושא הריבית בפיקדונות בבנקים. "אנחנו עורכים מזה מספר חודשים בדיקה בנושא. ביקשנו באחרונה נתונים בסבב שלישי. מהנתונים שאספנו עולה כי יש רמת התחרות שונה כשמדברים על לקוחות חזקים אל מול לקוחות חלשים. המטרה שלנו לנקוט צעדים בנושא הזה, כשכל הסמכויות על השולחן", אמר אלעד מקדסי סגן ראש מחלקת שווקים ברשות התחרות.


לדבריו מהנתונים הראשונים שאספה הרשות, עולה כי הלקוחות החזקים של הבנקים בהם לקוחות הבנקאות הפרטית נהנו במידה רבה יותר מעליית הריבית במשק אל הריבית שהוצעה להם בפיקדונות. "נרצה לראות את הריבית מתגלגלת באותה עוצמה גם למשקי הבית ולעסקים קטנים", הוא אמר.
מקדסי לא פירט מה הם אותם "צעדים שעל השולחן", שהרשות בוחנת, אולם לפי הערכות יש לרשות מספר אפשרויות רלוונטיות. ראשית נציין כי הבדיקה שהיא עושה היא בדיקה מנהלית ולא חקירה פלילית, ושנית אין בכוונת הרשות לבצע התערבות אקטיבית של קביעת רמות הריבית בפיקדונות.
הממצאים הראשונים שכבר אספה הרשות מראה כאמור על פערים בריבית הפיקדונות במגזרים שונים. מי שהגיעו למסקנה דומה בנושא זה מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפרסם אתמול עבודה בנושא מקורות ההון של הבנקים והגופים החוץ בנקאיים. בעבודה פורסמו נתונים בדבר הריבית הממוצעת בפיקדונות לפי מגזרים השונים, ואכן נמצא פער לא מבוטל — בעוד הריבית הממוצעת בפיקדונות למשקי בית עמדה בפברואר האחרון על 2.65%, בעסקים הגדולים היא הייתה גבוהה ב־40% והגיעה ל־3.71%. אז אמנם קיים היגיון מסוים למתן ריבית גבוהה יותר כאשר מופקד סכום גדול יותר, אולם עולה השאלה האם הפערים הנוכחיים אינם מוגזמים.
ברשות רוצים לטפל בנושא האפליה הזו בין המגזרים. אחת הדרכים תהיה הכרזה על הבנקים כקבוצת ריכוז או מונופול, מה שיהפוך את רשות התחרות למעין רגולטור־על בבנקים, ויאפשר לה להטיל עליו הוראות לביצוע. צעד שכזה אינו טריוויאלי, היות והבנקים מפוקחים כיום ע"י בנק ישראל, והכרזה כזו של רשות התחרות עשויה לפתוח חזית של הרשות מול בנק ישראל. אפשרות נוספת היא שרשות התחרות תקדם דרך חקיקה אמצעים שיגבילו את הבנקים בהתנהלותם מול הלקוחות, אם כי קידום חקיקה שאינה בחוק ההסדרים נחשב לתהליך ארוך.
רשות התחרות ביקשה בשבוע שעבר מפרט רחב של נתונים מהבנקים על הריביות בפיקדונות במגזרים ובחתכים שונים. אם הרשות תמצא פער חריג במקרים מסוימים, היא גם עשויה להטיל קנס על אחד הבנקים. כמו כן, בקשת הנתונים הרחבה נועדה בכדי לבסס את החלטתה להתערב בהתנהלות הבנקים, ולגבות אותה בנתונים מדויקים, בכדי שבית המשפט לא יפסול את החלטתה, אם הבנקים יערערו על כך.
בדיון בוועדת הכספים העריך מקדסי כי תהליך בחינת הנתונים וההחלטה באילו צעדים לפעול תיקח בין חודש ל־3 חודשים. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לא התרשם מהדברים, והטיח כי לרשות התחרות לוקח יותר מדי זמן לטפל בנושא, שנמצא כבר זמן רב על סדר היום הציבורי, וייתכן ששר הכלכלה ניר ברקת צודק בביקורת שלו עליה. "יכול להיות שרשות התחרות באמת מיותרת. אם לא נקבל תוך זמן קצר נתונים ותכנית של הצעדים שאתם הולכים לעשות, נפנה לממשלה ונגיד לה שאנחנו חושבים שצריך לבטל את רשות התחרות", איים גפני.
גפני לא חסך גם ביקורת מבנק ישראל המפקח על הבנקים: "אתם מדברים כאילו אתם אדמו"ר. 'אנחנו מצפים, אנחנו מברכים'. אני הייתי אחראי על חוק בנק ישראל, וכשבניתי את החוק ציפיתי שלא תהיו אדמו"רים, אלא תיתנו הוראות והנחיות", אמר גפני לנציגת בנק ישראל רויטל קיסר שנכחה בדיון. קיסר ציינה כי יש מעבר משמעותי של כספים מהעובר ושב לפיקדונות המשלמים ריבית, אך קצב מעבר הכספים אינו מספיק גבוה. היא הוסיפה כי בזמן שברוב המגזרים גולגלה עליית הריבית ב־80%–100% אל הפיקדונות, במשקי הבית היה אכן גלגול נמוך יותר של 70% מעליית הריבית.
מנכ"ל איגוד הבנקים איתן מדמון ניסה להציג את עמדת הבנקים, ואמר כי הבנקים אינם מחוללי האינפלציה ועליית הריבית, וכי לפי פרסום של בנק ישראל, שיעור הגלגול עליית הריבית ללקוחות בפיקדונות בישראל הוא מהגבוהים בעולם, אולם הדברים לא שכנעו את גפני, שהודיע כי בכוונתו לקיים דיון נוסף בעניין הריביות בבנקים בעוד שבועיים: "לא נרפה מהנושא", הוא אמר, והוסיף כי חברי הועדה יישבו ביחד ויחליטו על כיוון לפעול בו. "בלי חקיקה אני לא רואה פתרון אחר", אמר.