סגור
סניף בנק בנקים תחרות ריכוזיות בנק הפועלים
סניף בנק (צילום: שאול גולן)

האוצר רוצה להעלות את מס הרווח בבנקים ב-9% לשנתיים

מדובר במס העומד כיום על 17% ומהווה תחליף למע"מ בבנקים; באוצר מעריכים שהגדלת המס ל-26% תגדיל את הכנסות המדינה ב-1.4 מיליארד שקל בשנה

משרד האוצר מתכנן להגדיל את מס רווחי הבנקים מ-17% ל-26% למשך שנתיים, כך עולה מהצעת המחליטים שפורסמה הערב (שבת) לקראת אישור התקציב החדש לשנת 2024. הבנקים, כמו שאר המוסדות הפיננסיים לא משלמים מע"מ, במקום זאת מוטלים עליהם מס שכר ומס רווח בגובה של 17% (בנוסף למס החברות שהם משלמים על רווחיהם).
בעוד בתחילה באוצר התכוונו להעלות את מס השכר ואת מס הרווח ב-6% ל-23%, הוחלט בסופו של דבר להעלות רק את מס הרווח אולם בשיעור גבוה יותר של 9%. העלאת המס אמורה להיות בתוקף עד לסוף שנת 2025, ובמשרד האוצר מעריכים כי היא תביא לגידול בהכנסות המדינה ב-1.4 מיליארד שקל בשנה.
"בשנים 2022-2023 רשמו הבנקים הישראליים עלייה חריגה בשיעורי הרווחיות, הן בהשוואה לשנים קודמות והן בהשוואה לבנקים במדינות אחרות", נכתב בדברי ההסבר להחלטה. העלייה ברווחיות נבעה מעליית הריבית החדה שהייתה במשק באותה תקופה: "העלאות הריבית הובילו להעלאה של הריבית על האשראי שניתן ע"י הבנקים. עם זאת, ריבית זו גולגלה באופן חלקי בלבד לפיקדונות הציבור. ניתן להניח כי זאת, בין השאר, בשל רמת התחרות הנמוכה במערכת הבנקאית בישראל", כותבים באוצר.
עוד נכתב כי על אף שהריבית החלה לרדת השנה, לפי תחזית בנק ישראל היא תוסיף להישאר השנה ברמה גבוהה יחסית של 3.75%-4%: "בהינתן סביבת הריבית הגבוהה ורמת התחרות הנמוכה, הבנקים צפויים בסבירות גבוהה להמשיך וליהנות בשנתיים הקרובות מרווחיות גבוהה ומעודפי נזילות והון". על רקע זה, ועל רקע העובדה שמדינות נוספות בעולם הטילו מס נוסף על רווחי הבנקים בשל אותן נסיבות, הוחלט להגדיל גם כן את המס על הבנקים בישראל לשנים 2024-2025.