סגור
כספומט 2016
כספומט. הבנקים ממילא נמצאים תחת ביקורת ציבורית חריפה (צילום: דנה קופל)

תקציב 2024
האוצר רוצה להגדיל את המס על רווחי הבנקים, בבנק ישראל מתנגדים: "ירתיע משקיעים"

היות שהבנקים לא משלמים מע"מ יש להם שני מיסים אחרים במקום: מס רווח ומס שכר. שני המיסים הללו עומדים על 17%, ובמסגרת הצעת האוצר הם יעלו ב-6% ל-23%. המהלך אמור להניב למדינה הכנסות של 1.4 מיליארד שקל בשנה. בנק ישראל: "מס ייעודי על רווחי סקטור ספציפי נוגד עקרונות של מדיניות מיסוי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכוון להגדיל את המס שמוטל על רווחי הבנקים. זאת, בשל הצורך בהגדלת מקורות ההכנסה של המדינה בתקציב 2024 לאור הגירעון הגבוה הצפוי מהמלחמה.
לפי התוכנית של האוצר, בשנתיים הקרובות יגדל שיעור המס המוטל על הבנקים ב-6% - מהלך שאמור להגדיל את הכנסות המדינה ב-1.4 מיליארד שקל לשנה.
היות שהבנקים לא משלמים מע"מ יש להם שני מיסים אחרים במקום: מס רווח ומס שכר. שני המיסים הללו עומדים על 17%, ובמסגרת הצעת האוצר הם יעלו ב-6% ל-23%.
הרעיון להגדיל את המס על רווחי הבנקים החל להתגלגל עוד בשנה שעברה, אלא שאז דובר על קביעת מדרגת מס חדשה מרמת רווחיות מסוימת, בעוד שכעת על גידול במס הקיים ולא קביעת מנגנון חדש.
הרעיון להעלאת המסוי נבע מכך שהעלאות הריבית החדות מצד בנקים ישראל הובילו בשנים 2023-2022 גרמו לזינוק חד ברווחיותם בחו"ל ובישראל. הסיבה לכך היא שבעוד שבצד ההלוואות מיהרו הבנקים לגלגל את עליית הריבית אל הלקוחות, ולגבות מהם ריביות גבוהות יותר, בצד הפקדונות, שהוא הצד שבו הבנק משלם ללקוח ריבית, הגלגול היה מאד חלקי.
התוצאה היא שאת שנת 2022 סיימו הבנקים בישראל עם רווח של 24 מיליארד שקל, ואת תשעת החודשים הראשונים של שנת 2023 סיימו עם רווח של קרוב ל-20 מיליארד שקל. זאת על אף הפרשות גבוהות להפסדי אשראי שעשו בעקבות המלחמה.
בבנק ישראל, שבמסגרת תפקידו גם אחראי על הפיקוח על הבנקים, מתנגדים ליוזמת סמוטריץ' להגדלת המס על רווחי הבנקים. בתגובה לפניית "כלכליסט" נמסר מהבנק: "מס ייעודי על רווחי סקטור ספציפי נוגד עקרונות של מדיניות מיסוי, מייצר אי-ודאות ועלול להרתיע משקיעים. הדברים בוודאי נכונים למקרה בו המס מוטל רק על חלק מהחברות בסקטור מסוים. ככל שנוקטים בצעד כזה אגב צורך תקציבי, יש לכל הפחות לוודא שהוא חל על כלל הסקטור הפיננסי; הוא מידתי ועקבי עם צעדים אחרים בתחום המיסוי של הממשלה; וכן שהוא תחום בזמן".