דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

מדוע הודיעה יוטיוב שתפגע בערוצים של מתנגדי חיסונים?

הנהלת החברה הודיעה שלא תאפשר הצגת פרסומות בערוצים הללו, על רקע משבר גדול שיש לה מול מפרסמים בגלל פעילות פדופילים; ג'ף בזוס מפנטז על "הצוקרברג של החלל החיצון" ומראה תמונה בעייתית של מסחור החלל מבעד לעיני יזמים; וסמסונג מתקנת טעות ותיקה בגלקסי S החדש

ניצן סדן 14:0024.02.19

נוקטים עמדה, כי אין ברירה

 

יוטיוב החליטה, באופן אמיץ למדי, לא לאפשר הצגת פרסומות בתשלום לצד ערוצים בה שמקדמים תוכן של מתנגדי חיסונים. בטח שמתם לב לצמיחה בתפוצת הטרנד המסוכן הזה, במסגרתו החליטו הורים - בניגוד לכל היגיון מדעי - שילדים מקבלים יותר מדי חיסונים ושבעצם, אולי לא צריך את כל התרופות מצילות-החיים הללו. די מפתיע, בהתחשב בכך שתפיסת ההתנגדות לחיסונים צמחה מתוך פייק ניוז.

 

אי שם בשנות התשעים התפרסם במגזין הרפואה the Lancet מחקר שנערך בידי ד"ר אנדרו ווייקפילד, בו הוצג קשר בין חיסונים ובין אוטיזם. טענות גדולות מצריכות הוכחות גדולות, ולא רק שמר ווייקפילד לא מצא אותן, אף התגלה תוך זמן קצר שהוא זייף את הנתונים ולכן נשלל רישיון הרופא שלו. חוקרים חקרו וחפרו, ולא מצאו קשר ישיר אמיתי בין חיסונים ובין אוטיזם או סכנת חיים מהותית אחרת, לפחות לא בשיעור סטטיסטי בעל ערך. לצורך העניין, לכל תרופה יש תופעת לוואי וכולנו עדיין משתמשים בהן.

 

ילדים בתור לחיסון חצבת ילדים בתור לחיסון חצבת צילום: דוברות משרד הבריאות

 

 

מה עשתה יוטיוב? החליטה שלמתנגדי החיסונים יש זכות לפרסם את הדעות שלהן, אפילו כשהן בגדר תיאוריות קונספירציה וסכנה לבריאות הציבור. אבל מה? כסף הם לא יעשו מזה. אפשר להבין את החברה; מפרסמים לא רוצים שהמותגים שלהם ייחשפו לצד תכנים שנויים במחלוקת. יוטיוב לא עצרה שם - ואף הודיעה שתצמיד לתוכן בנושא התנגדות לחיסונים לינק לערך בנושא בוויקיפדיה. כך יוכלו הורים ללמוד על מקורות הטרנד המסוכן הזה, אותו הגדיר השבוע ארגון הבריאות העולמי כאחת מחמש הסכנות החמורות ביותר לבריאות האנושות.

 

מדוע בחרה יוטיוב לעשות זאת דווקא עכשיו? משום שהיא עוברת ימים קשים ביותר. בשבוע שעבר נחשף סרטון שמראה איך פדופילים משתמשים בסרטונים תמימים של ילדים מתעמלים כדי לקבל את הסיפוק החולני שלהם, ואף הציג רשת שלמה של פדופילים שמפיצים סרטונים כאלה דרך מערכת התגובות בפלטפורמת שיתוף הווידאו. הסרטונים האמורים כללו פרסומות של מותגים גדולים - ביניהם דיסני, אפיק גיימס מפתחת פורטנייט ונסטלה - שמיהרו לעצור את כל הקמפיינים שלהם ביוטיוב.

 

ומה על יוטיוב עצמה? היא מיהרה להודיע שערוצי הפדופילים - 40 מהם - אותרו ונחסמו ועכשיו הכל יהיה בסדר. אז זהו, שלא; הסרטונים אמנם היו מלאים בתגובות מבחילות של פדופילים, אך במקור לא הועלו בידיהם. אלו סתם סרטונים של ילדים, שפדופילים מצאו כמושכים. מה תעשה יוטיוב, תאסור על פרסום סרטוני ילדים? כמובן שלא. מה שמעלה שאלה מעניינת: נניח שסרטון לגיטימי התמלא בתגובות של סוטים; מי אחראי על כך? בסוף השבוע הוערך שיוטיוב תגלגל את האחריות אל מפעילי הערוצים, כפי שבדרך כלל קורה כשהיא יכולה לגלגל אל מישהו אחריות. ואולם, החברה הפתיעה והודיעה שלא תחייב את מפעילי הערוצים לבצע ניטור תגובות בעצמם. יש בכך היגיון: הרבה יותר קל לה לנטר תוכן טקסטואלי מתוכן וידאו ואלגוריתמים שיודעים שאם נושאו של הסרטון הוא "ילדים עושים התעמלות", כנראה שתגובת "וואי וואי מה הייתי עושה לה" ממש - אבל ממש - לא צריכה להיות שם.

 

ליוטיוב יש את הטכנולוגיה לאיתור התגובות הללו. ומה על סרטונים שמעלים פדופילים ומשתפים זה עם זה? כאן כבר תלויה החברה בדיווחי גולשים יותר מאשר בטכנולוגיה שלה. איך שלא מסובבים את זה, ליוטיוב אין מושג מה יש בסרטונים שמועלים אליה, ועדיין לא הומצא בוט שיודע לצפות בקליפים ולהיגעל.

 

צוקרברג מהחלל החיצון

 

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, נתן הרצאה פנטסטית בשבוע שעבר, בה נתן חזון אוטופי וקסום בנושא מסחור החלל - תחום הפעילות של חברת בלו אוריג'ין שהקים. דבריו, שנאמרו בפני חברי מועדון ייל בניו יורק, הציג את הטיסה לחלל מבעד לעיני יזם ההייטק הממוצע: זה משהו שהוא מסובך רק בגלל שתפיסות מיושנות הפכו אותו למסובך, כשבפועל הוא יכול להיות הרבה יותר פשוט ורווחי.

 

 

מביט לכוכבים ורואה כסף. בזוס מביט לכוכבים ורואה כסף. בזוס צילום: רויטרס

 

 

לדבריו, הטיסה המסחרית לחלל יקרה משום שכל הגורמים שמשגרים רקטות עם לוויינים כבולים לתקנות שמבטיחות אמינות משגרים. כדי לשמור על האמינות הזו, צריכים אותם גורמים לציית לנהלים שנבנו לפני המון שנים, כששיגורים לחלל היו עיסוק של ממשלות בלבד. אם ייפרצו התקנות הללו ויותאמו לזירה עסקית ולא ממשלתית, יוכלו הרקטות להיות זולות יותר ולפיכך - גם השיגורים זולים יותר. לדבריו, כשהקים את אמזון היתה לו תשתית טכנית: היה שירות דואר, היתה אינטרנט. כשמארק צוקרברג הקים את פייסבוק, היתה תשתית ולכן יכל לעשות זאת מחדרו במעונות הסטודנטים. ואולם, עבור "מארק צוקרברג של החלל" אין תשתית עדיין, בגלל שהשיגורים כל כך לא יעילים וכבולים לתפיסות ישנות.

 

אני לא יודע אם יש לכם כסף לחופשה בחלל, סיור בחלל או הצבת ציוד כלשהו במסלול סביב הפלנטה שלנו, אך אני מציע לחשוב פעמיים לפני שנותנים לטייקון שמדבר ככה להיות אחראי על השיגורים שלכם; טילים אינם תוכנות, וכשיש בהם באג לא מזוהה, לא מחכים לתלונות לקוח ומעבירים ל-QA. בזמן אמת, תוכלו לזהות בקלות את הבאג: הוא יסומן בפיצוץ כתום ענקי של דלק טילים.

 

הסיבה שסוכנויות חלל בנו את כלי ומערכי השיגור כפי שהם היא בטיחות; רקטות השילוח מתפוצצות כיום כפי שהתפוצצו בימי ורנר פון בראון וראשית נאס"א - שאלו את חברת חלל תקשורת הישראלית, שלוויין עמוס 6 שלה התפורר לקונפטי בחרטומו של טיל ספייס X ב-2016. לא הממשלות הפכו את השיגור לחלל למסובך, חוקי הפיזיקה עשו זאת.

 

קצרצרים:

 

1. כבר כמה שנים שסמסונג משיקה את מכשירי הגלקסי S שלה עם כפתור פיזי ייעודי להפעלת הסייענית החכמה ביקסבי. זאת, למרות שהטלפונים נמכרים בכל העולם אבל ביקסבי דוברת בערך שלוש שפות. למה בערך? כי היא מבינה בצורה מושלמת כנראה רק את האנגלית של המהנדסים שתכנתו אותה. והנה נחשף הגלקסי S10 וכפתור ביקסבי עדיין שם, עם תוספת נפלאה: היכולת לקבוע מה הלחצן הזה יעשה. כדי שתוכלו להשתמש בו כדי לשלוף במהירות את המצלמה, לעבור מיד למצב שקט ותכונות אחרות. החלטה נבונה מאוד של סמסונג: רוב המשתמשים לא היו מודעים לביקסבי ומגבלותיה אלמלא הכפתור הזה. ועתה, יוכל לייצר להם ערך אמיתי.

 

ביקסבי? לא תודה ביקסבי? לא תודה צילום: שאטרסטוק

 

 

2. שופט פדרלי בארה"ב ביטל את חוק תרבות הרשת של מדינת וושינגטון, בטענה שהוא פוגע בחופש הביטוי ולפיכך אינם חוקתיים. החוק, שנכנס לתוקפו עוד ב-2004, שם בכפיפה אחת בריונות רשת, ניטור מקוון, איומים ברשת, פרסום תוכן מביך ועוד. הוא נוסח בצורה כה כללית, שאיפשר לעצור כל מי שהתבטא נגד אישיות ציבורית ברשת ולשפוט אותו לעד שנה מאסר. תלונות ותביעות לשינוי החוק, מהראשונים מסוגו בארה"ב, הוגשו במהלך השנים לאחר שאנשים הסתבכו עם החוק משום שכתבו ברשת דברים שאין איסור לומר למשל, בכלי התקשורת.

 

 

3. פייסבוק מחלקת לעובדיה במטה במנלו פארק אופניים בצבע תכלת לשימוש חופשי, שהפכו לאחרונה למפגע ציבורי; העובדים משליכים את האופניים בשכונות הסמוכות למטה, בידיעה שיהיה מי שיבוא לאסוף אותם - מה שמוביל לחסימת מדרכות ושבילים. פייסבוק הודתה שכ-60 זוגות אופניים גם הולכים לאיבוד מדי חודש. המשטרה באזור מחפשת את האופניים הללו, והשוטרים מעכבים כל מי שלא נראה לדעתם כמו עובד בפייסבוק ורוכב על אופניים בצבע הלא נכון. כאילו שהיו חסרות לאנשים בסן פרנסיסקו סיבות לתעב את החברה הזאת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x