$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

סיליקון וודו: אנשי ההייטק מוצאים רוחניות הזויה

כת מתפתחת לה בקרב פרנסי עמק הסיליקון, הרחוב יכיל בקרוב פרסומות שמותאמות לכם אישית, הבלוגוספירה הטכנולוגית מתעלמת מהתעללות בעובדי פגטרון ומחפשת אייפון זול וסטארט-אפ מפתח אפליקציה להומלסים

יוסי גורביץ 12:5930.07.13

כת הסיליקון

 

לעמק הסיליקון תמיד היו סממנים מדאיגים: בעיקר של ניתוק מהאוכלוסיה הכללית. הוא תמיד התהדר בסוג מזויף במיוחד של רוחניות, בראשות הגורו שלו סטיב ג'ובס: לדבר על בודהיזם תוך רמיסת עובדים, לשבח חשיבה "רוחנית" תוך סירוב עקשני לתרום לצדקה, לדבר על קדמה ולסרב להכיר בילדה שהיא בשר מבשרך.

 

עדן, יוטה, מקום כנס Summit. כי אף כת אף פעם לא נולדה ביוטה. נכון? עדן, יוטה, מקום כנס Summit. כי אף כת אף פעם לא נולדה ביוטה. נכון?

 

עכשיו נראה שאנחנו עוברים לשלב הבא: הסגידה לעצם היותך עובד סטארט-אפ, מתוך תחושה שאתה חלק מכת מסתורית. לפני מספר שבועות, נערך מפגש שנקרא בפשטות Summit - שילוב של כנס טכנולוגיה מסתורי בחיק הטבע לעשירים ומוזמנים בלבד (הכניסה עלתה אלפי דולרים) ובין רוחניות זולה במיוחד. הרכב האוכלוסיה, כפי שאפשר היה לשער, היה בעיקר גברים לבנים. יוצרי האירוע אפילו קנו הר סקי ביוטה על מנת לערוך בו את הכנס.

 

אחת המשתתפות כתבה בהתלהבות על כך משתתפי סאמיט "בונים קהילה שלא היתה קיימת קודם לכן" ושצוות מארגני הכנס "הביא לחיים חוויות קסומות ומערערות תודעה, שיעצבו דור שלם של משני מציאות." כן, ככה קוראים עכשיו למפתחי אפליקציות. היא כתבה עוד ש"מדובר בחוויה קדושה, בהפיכה ליותר אנושי." היא לא לבד. אחד המגיעים לכנס אמר לה שאביו מת באותו הבוקר והוא העדיף לבוא לכנס, כי "שם המשפחה שלו." אחרים התייחסו לכנס ולקהילת ההייטק כ"כוח רוחני לעשיית טוב בעולם". סלוגן הכנס, דרך אגב, מתגאה בכך ש"אילו שהלכו לשם, לא חוזרים אותו הדבר".

 

וזה כבר צריך להדליק כמה נורות אזהרה. ככה נראות כתות. לכו תבנו את האפליקציות שלכם אם אתם חייבים, ושקרו לעצמכם שאתם משפרים את העולם כדי שלא תצטרכו להסתכל במראה, אבל אל תנסו להפוך את תאוות הבצע שלכם לחוויה רוחנית. אתם עשויים לפגוע בזכויות היוצרים של הסיינטולוגיה.

  

אין מחסה

 

דיסטופיות, במיוחד אלה מז'אנר הסייברפאנק, חזו את קריסתה של חברת השפע פחות או יותר באמצע העשור השני של המאה ה-21. הן תיארו עולם שבו מעמד הביניים כבר לא קיים, ושמחולק לשכבה דקה מן הדק של עשירים מופלגים ושכבה רחבה מאוד של עניים שלא מסוגלים לסגור את החודש. המצב הדימיוני לכאורה הזה גרר איתו בעיה כלכלית חמורה: יש כמות מוגבלת למה שהעשירים מאוד מסוגלים לצרוך (והם ממילא רוכשים מותגי יוקרה), ויכולת הצריכה של השכבות הנמוכות התדרדרה קשות. כתוצאה מכך, החברות נאלצות לנסות כל דרך אפשרית להחדיר לתודעה את המוצרים שלהן בקרב מספר צרכנים מצומצם. חזו את הלידה מחדש של תעשיית הפרסום

 

בלייד ראנר מזכיר לנו כי כבר בעבר ראינו שבעתיד יהיו פרסומות בכל מקום בלייד ראנר מזכיר לנו כי כבר בעבר ראינו שבעתיד יהיו פרסומות בכל מקום צילום מסך: ויקיפדיה

 

לגמרי לא במקרה, בקרוב יתחילו הרחובות שלנו להציג פרסומות מותאמות אישית. עובר ליד חנות קפה? המסכים בחנות יציגו את המשקה שאתה אוהב. נכנס לקניון? מסך הווידאו יציג לך את מותגי סדרת הטלוויזיה החביבה עליך, בהנחה בחנות בפניה הראשונה מימין. חולף על פני חנות נעליים? צג הטלוויזיה ימהר להעביר תמונה של זוג הנעליים שאתה לובש, במחיר מותאם אישית. רגע, לא חשת שהסוליות נשחקות? אולי הגיע הזמן לזוג חדש.

 

ואיך בכלל נאפשר לתאגידים להפקיע את המרחב הציבורי? הפתרון הראשון והפחות חודרני לפרטיות יהיה כרטיס חבר שאנשים מסוימים ינשאו. בכרטיס יוטמע שבב RFID. הוא ישדר את הפרטים שלך לחנות ברגע שתכנס אליה. פתרון אחר, מדאיג הרבה יותר, הוא שימוש במצלמות חשאיות שיזהו את הפנים שלך ויצליבו במהירות את הפרטים האלה עם כל מה שידוע עליך ברשת. באמצע, יש כבר את האמצעי הנפוץ ביותר: מכשיר הריגול האישי שצמוד אליך, מתוצרת סמסונג או אפל, יעביר במהירות את המידע לחנויות הרלוונטיות. אל תדאג, אתה תקבל את הבונוס הקבוע בדמות קופון הנחה או משהו, זה שתמורתו כבר התרגלת לוותר על נתחים מהפרטיות שלך.

 

אל תדאג. זה לא יכאב. תן לפרסומות לשטוף מעליך, תן להן ליצור בך צרכים שלא ידעת. הפרסומת מימין היא של בנק שיתן לך כסף שלא תוכל להחזיר. הפרסומת משמאל היא לחופשה שאתה לא יכול להרשות לעצמך. אבל אתה רוצה להרגיש כמו חלק מאלה שיש להם, לא כן?

 

התעללות בעובדים? שטויות! הנה אייפון חדש!

 

ארגון זכויות האדם China Labor Watch הוציא דו"ח, עוד אחד, על תנאי העבודה המזעזעים בעובדים המקומיים שהם לכל דבר ועניין עובדי קבלן של אפל. הפעם מדובר בחברת Pegatron. הדו"ח של CLW מדבר על אפליה גזעית, דיור בתנאים שמזכירים את המאה ה-19, זיהום, החרמת תעודות הזהות של העובדים כדי לשמור על נאמנותם, וכמובן שכר שלא עומד אפילו בדרישות של החוק הסיני. כמו כן דיווח הארגון על חשד להעבדת עובדים קטינים, ובסך הכל זיהה 86 (!) עבירות שמבצעת פגטרון. אפל מסרה בתגובה שהיא בודקת את הנושא, שהיא ערכה ממש לא מזמן בדיקה בפגאטרון, שהיא תערוך בדיקה נוספת ושאם יתברר שיש אמת בתלונות, היא תעניש את פגטרון. נראה.

 

פגהטרון, פוקסקון, בכל מקום ניצול עובדים פגהטרון, פוקסקון, בכל מקום ניצול עובדים צילום: איי פי

 

לרוע מזלו של הארגון, הוא גם הזכיר בחצי משפט את העובדה שעובדי פגטרון עובדים על גרסה בלתי מוכרזת, כנראה זולה יותר, של הסמארטפון של אפל. כתוצאה מכך, שלל אתרי טכנולוגיה הסתערו על הדו"ח של CLW כמוצאי שלל רב - לא כדי לדווח על גורלם של האנשים שמרכיבים את הגרוטאות ושממלאים את כיסיה של אפל, חלילה, אלא כדי לדווח על כך שיש סימן לגאדג'ט חדש.

 

השמועות על אייפון זול רצות כבר כמה חודשים, ולרוב התקשורת הטכנולוגית אין מעצורים. המצב שבו דו"ח של ארגון זכויות אדם נהפך על פיו ומצוטט לא כדי לתאר את התנאים המזעזעים שבהם עובדים מיליוני בני אדם, אלא כדי להלל את החברה הנצלנית ששמה עליהם את הלוגו שלה - זה שפל חדש.

 

הפרלמנט האוסטרלי נגד חברות הטכנולוגיה

 

הפרלמנט האוסטרלי דן בחודשים האחרונים בסוג אחר של ניצול: שורה של חברות – אפל, כמו גם מיקרוסופט ואדובי ולא מעט חברות משחקי מחשב, מוזיקה וסרטים – מוכרות באוסטרליה את המוצרים שלהן במחירים מופקעים, לעתים 50% יותר ממה שהם עולים במדינות אחרות.

 

אחת השיטות שלהן לכך היא יצירת תיחום בתחום התוכנה, שמאלץ את המשתמש להודיע באיזו אזור של העולם הוא נמצא ולתקוע לו מחיר בהתאם. אחרי שורה של שימועים שחלקם היו קשים למדי, הוציא הפרלמנט דו"ח תוקפני שקורא לממשלה לנקוט בצעדים שיגרמו לטים קוק להיחנק על ארוחת הבוקר שלו.

 

הצעדים הללו כוללים הסרת ההגבלה על יבוא של מוצרי טכנולוגיה דרך צד שלישי או מדינות אחרות; שינוי חוקי זכויות היוצרים כך שלמשתמשים יש זכות לעקוף את התיחום הגיאוגרפי של התוכנות; יצירת זכות למכירה מחדש של טובין דיגיטליים – ועל זה נראה שגם חברות התוכן יצאו למלחמת עולם – וחינוך של הציבור האוסטרלי על הדרך לעקוף את החסימה הגיאוגרפית שמבצעות החברות. אם כל זה לא יעבוד, ממליץ הפרלמנט על איסור חוקי לבצע את החסימה הגיאוגרפית. כל הכבוד.

  

קצרצרים

 

1. מלחמות זכויות היוצרים הופכות לפעמים למטופשות כל כך, שמילים מתקשות לתאר אותן. המקרה שלפנינו מדגים עד כמה רציניות החברות הגדולות כשהן מתחסדות וטוענות שהן בוחנות בקפידה כל בקשת הסרה של תוכן. מיקרוסופט הגישה לגוגל דרישה להסיר אתר מהרשת. האתר הספציפי? אחד Microsoft.com. מיקרוסופט הודיעה לגוגל, באמצעות זרוע זכויות היוצרים שלה, שהאתר פוגע בזכויות היוצרים שלה. עבדכם הנאמן חייב להודות שאם הוא היה עובד גוגל שקיבל את הבקשה, הוא היה מציית לה מיד ובעליצות. בגוגל החליטו להיות בוגרים ולהודיע למיקרוסופט שהיא ביקשה להסיר את האתר שלה מהאינדקס של גוגל. "ראשקיר" לא מתחיל לתאר את מה שהלך כאן.

 

גלקסי S4. מתברר שהוא יכול לשרוף לכם את הבית גלקסי S4. מתברר שהוא יכול לשרוף לכם את הבית צילום: אוראל כהן

 

2. דיווחנו לאורך השנים על שלל זיקוקים מתוצרת אפל, ששרפו את בעליהם, אז מן הראוי לדווח שנרשם מקרה חריג של נפץ מתוצרת סמסונג: גבר הונג-קונגי דיווח שהצעצוע החדש שלו, סמסונג גלקסי S4 התלקח לפתע באמצע משחק. המשתמש המבוהל הפיל אותו - והגרוטאה קרסה בלהבות ישירות על ספה דליקה, ומשם הדרך היתה קצרה להשמדת הדירה כולה. המשתמש וחברתו שרדו את התקרית, אבל ספגו כוויות. סמסונג הודיעה שהיא חוקרת. במקרים דומים בעבר, האשמה היתה בסוללת ליתיום תוצרת צד ג', שלא עברה בקרת איכות של סמסונג.

 

3. אפליקציה חדשה, LeftoverSwap שמה, שוברת שיאים חדשים של ניתוק. היוצרים שלה מודאגים מכך שאנחנו מייצרים כמויות עצומות של זבל, והם מציינים שבעולם השבע, 40% מהמזון הולך בסופו של דבר לזבל. לכך יש השלכות סביבתיות שליליות מאוד. הפתרון? האפליקציה. חש שבע באמצע הארוחה? צלם את השאריות, העלה את התמונה לאפליקציה, ואדם שידו אינה משגת לרכוש לעצמו מזון יגיע לאכול את מה שאתה רוצה להשליך. אז, יש כמה בעיות ברעיון הזה. קודם כל, כפי שמציין ה-SF Weekly, גם אם הארוחה מגיעה ממסעדה עם סטנדרטים גבוהים של היגיינה, הרי שלפני שהיא מגיעה לבולס הקצה, היא צריכה לעבור דרך מי שהוא בסבירות גבוהה היפסטר. שנית, וחשוב מכל, אם אין לך כסף לאוכל, קשה להאמין שדווקא סמארטפון וחבילת דאטה כן יהיה לך. כן, אני יודע, לאנשי הייטק קשה לדמיין אנשים שאין להם די כסף לחיבור רשת, אבל בכל זאת.

 

4. עובדי אפל לשעבר מגישים תביעה ייחודית כנגד המעסיקה בדימוס: עובדי החנויות בלוס אנג'לס וניו יורק דורשים שהחברה תפצה אותם על כל הזמן שהיא בזבזה להם לצרכי חיפוש. מכתב התביעה עולה שמדי יום, נאלצו העובדים לעמוד בתור ולהמתין חצי שעה בזמן שמאבטחי החברה עשו עליהם חיפוש. העובדים לא קיבלו על כך כסף, כמובן, והם מעריכים שאפל עשקה אותם בדרך זו בכ-1,500 דולר מדי שנה. ככה זה כשאתה תאגיד ענק: כל שנקל גזול עוזר.

 

5. ענקית טכנולוגיה הצליחה לעשוק עוד מדינה: IBM, שיש לה די והותר כסף, הצליחה לנער מממשלת רומניה 21 מיליון יורו ובתמורה הודיעה בחסדה שהיא תבנה מפעל באזור בוקרשט. מותר לנחש שרומניה צריכה את הכסף יותר מ-IBM, אבל כשאתה יכול להביא לכך שישלמו לך כדי להעסיק עובדים שמייצרים עבורך את הרווח שלך, למה לא?
בטל שלח
    לכל התגובות
    x