$
אינטרנט

האנשים שעמדו מאחורי נאפסטר רוצים שתדברו עם זרים בווידיאו

אחרי ששון פאנינג ושון פארקר הובילו את מהפכת שיתוף הקבצים בסוף שנות ה-90', עכשיו הם נערכים להשקת Supyo - שירות וידיאו-צ'ט שצפוי להתבסס על מיקום הגולשים ועל תחומי העניין שלהם

עומר כביר 15:1117.04.11

לפני 12 שנה הם חוללו מהפכה בעולם המוזיקה (וגם בעולם זכויות היוצרים), כאשר השיקו את נאפסטר - שירות שיתוף הקבצים הפופולרי הראשון ברשת. כעת מתאחדים שני האנשים שמאחורי השירות, שון פאנינג ושון פארקר, ונערכים להשקת מיזם חדש: Supyo, שירות וידיאו-צ'ט מבוסס רשת בסגנון צ'טרולט, אך כזה שאמור לפתור את הבעיות שהובילו בסופו של דבר לנפילתו.

 

לפי דיווח בבלוג הטכנולוגיה טק-קראנץ', בחודשים האחרונים מגייס פאנינג כספים ממשקיעים שונים (בהם גם מייסד הבלוג, מייקל ארינגטון), ולאחרונה הצטרף גם פארקר לחברה והוא מקדיש לפרויקט חלק ניכר מזמנו. קרן ההון סיכון The Foundets Fund, מהמשקיעות הראשונות בפייסבוק (שפארקר הוא אחד משותפיה), מובילה סבב גיוס של 5 מיליון דולר למיזם החדש.

 

בעבר ייעצו פאנינג ופארקר למייסד צ'טרולט, אנדריי טרנובסקי, בניסיון לפתור את הבעיות השונות שהאתר התמודד עמן. השירות של טרנובסקי, שמאפשר לגולשים לפתוח בשיחת וידיאו עם גולש אקראי, זכה לפופולריות רבה לקראת סוף 2010. אלא שבמקום להפוך למקום שבו יכולים משתמשים ליצור קשרים מפתיעים ומעניינים, הוא נהפך לבמה שבה גולשים רבים חשפו בפני המצלמה את איבריהם המוצנעים.

 

שני השונים לא הצליחו לסייע לטרנובסקי, ובחודשים האחרונים הפופולריות של צ'טרולט צנחה משמעותית. עם זאת, השניים עדיין מגלים עניין ברעיון שעמד בבסיס השירות. עדיין לא ידועים פרטים רבים על הדרך שהם יציעו לפתרון הבעיות שהתגלו בצ'טרולט, אך לפי טק-קראנץ' Supyo יעשה שימוש נרחב במיקום הגולש, ויתבסס על אלגוריתמים שינסו להתאים בין משתמשים לפי תחומי עניין.

 

צ'טרולט. האם פאנינג ופארקר יצליחו במקום שבו הוא נכשל? צ'טרולט. האם פאנינג ופארקר יצליחו במקום שבו הוא נכשל? צילום: cc by eelke dekker

 

מה הם עשו מאז נאפסטר?

 

פאנינג ופארקר הוציאו לדרך את נאפסטר ב-1999, כשירות לשיתוף קבצי מוזיקה. נאפסטר זכתה להצלחה מיידית ומסחררת, ומשכה במהירות מיליוני גולשים ששיתפו שירים. אלא שבמקביל עורר השירות את חמתן של חברות המוסיקה, שתבעו אותו והביאו לסגירתו. ההצלחה של נאפסטר הובילה לפריחת אינספור שירותי שיתוף אחרים, ואלו יוצרים היום קשיים לא רק לתעשיית המוזיקה אלא גם לתעשיות הסרטים, הטלוויזיה, התוכנה והספרים.

  

ב-12 השנים האחרונות פאנינג ופארקר לא נחו על זרי הדפנה. פאנינג ייסד ב-2003 את חנות המדיה הכושלת Snocap (שנכרה במכירת חיסול ל-imeem ב-2008), ושלוש שנים אחר-כך הקים את Rupture, רשת חברתית למשחקים שנמכרה ל-EA תמורת 15 מיליון דולר ב-2008. בנובמבר 2010 השיקו פאנינג ודייב מורין, בכיר לשעבר בפייסבוק, את Path - רשת חברתית המגבילה את מספר החברים ל-50, שעוררה עניין רב בעיתונות הטכנולוגיה העולמית. 

 

פארקר היה בין מייסדי הסטארט-אפ המדובר Plaxo, אך בחודשים האחרונים זכה לתהילה בעיקר הודות לכך שהיה מעורב בשלבים הראשונים של פייסבוק. דמותו אף הופיעה בסרט "הרשת החברתית", שם מגלם אותה ג'סטין טימברלייק.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x