שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

מה אפשר ללמוד מסיכומי השנה ברשת?

סיכומי 2010 של מדגישים את ההבדלים בין האתרים הגדולים, ומוכיחים שוב שדווקא טוויטר הוא מלך האקטואליה ברשת. בגוגל מחפשים מידע, ויוטיוב? מבחינת הגולשים, זאת עדיין ממלכת הסרטונים המצחיקים והמשונים

עומר כביר 13:0717.12.10

אפשר לטעון שהאתרים החשובים ביותר ברשת כיום הם גוגל, פייסבוק, טוויטר ויוטיוב - הכלים העיקריים שמשמשים את הגולשים לחיפוש, צריכה ושיתוף של מידע. לכן גם סיכומי שנת 2010 של החיפושים, הציוצים, הסטטוסים והסרטונים החמים ביותר זכה לתשומת לב ניכרת בכלי התקשורת מסביב לעולם.

 

לא מדובר כאן בתחומים הפופולריים באתרים אלה בהכרח (חוץ מהדירוג שהציג יוטיוב): אפשר לשער שאם זה אכן היה כך, רוב המקומות בדירוג של גוגל היו מוקדשים דווקא לפורנו. במקום זאת, מפרסמים האתרים את הנושאים שהציגו את הצמיחה המשמעותית ביותר בשנה האחרונה. זהו אמנם מדד בעייתי, שהמשתנים שעליו הוא מתבסס לא תמיד נהירים לחלוטין, ובכל זאת מספקים דירוגים אלה סיכום מאיר עיניים של השנה שעברה על הרשת.

 

אבל לא פחות מכך, הם מלמדים על אופי האתרים וההבדלים העקרוניים ביניהם. יוטיוב, לדוגמה, מתאמץ להציג את עצמו כמקום ליצירה מקוונת ומרעננת, וכן כבמה לארגוני מדיה גדולים להפיץ את תוכני הווידיאו שלהם. אבל רשימת עשרת הגדולים שלו מגלה שעבור הגולשים זה עדיין האתר של הסרטונים המצחיקים והמוזרים ביותר.

 

רוב הסרטים ברשימה הם בעלי ערכי הפקה בסיסיים ביותר, ושישה מהסרטונים ברשימה הם פארודיות או סרטונים הומוריסטיים (במתכוון או שלא במתכוון). אף סרטון יצירתי ומושקע של יוצר עצמאי לא נכנס אליה, ואף דיווח חדשותי לא מככב בה. טוב, אלא אם אתם מחשיבים את הסרטון הזוכה לדיווח החדשותי.

 

 

פייסבוק לחברים, טוויטר לחדשות

 

מעניינת יותר ההשוואה בין גוגל, פייסבוק וטוויטר. כולם, במובן זה או אחר, מתבססים על מידע אישי שיוצרים הגולשים, אבל האופן שבו הגולשים משתמשים בהם שונה: בגוגל הם מחפשים מידע, בטוויטר מפיצים אותו לעולם ובפייסבוק מדברים עליו עם חבריהם.

 

כתוצאה מכך, הרשימות בכל אתר שונות משמעותית. בגוגל היו שלושת החיפושים החמים ביותר (בסדר יורד): אתר השיחות הרנדומליות צ'טרולט, האייפד וג'סטין ביבר. בהמשך מככבים קייטי פרי, טוויטר, פייסבוק (למרבה האירוניה), אתרי משחקים וריגנטונים. איזה אירוע חדשותי נכנס לרשימה? אף לא אחד. ב־2010, השימוש העיקרי של גוגל, כך נראה, היה נושאי פנאי.

 

  איור: רחלי שלו

 

בפייסבוק, הסטטוס החם ביותר הוא HMU, ראשי תיבות של Hit Me Up, בקשה מחבר ליצור קשר בטלפון או ב־SMS. בהמשך הרשימה מככבים בעיקר נושאי פנאי: מונדיאל, סרטים, אייפד ואייפון, משחקי פייסבוק, ג'סטין ביבר, ומטוסים. רק שני אירועים חדשותיים השתחלו לשם: רעידת האדמה בהאיטי והכורים הלכודים בצ'ילה. כשמדברים עם חברים, כך נראה, יותר כיף לדבר על סרטים מאשר על אסונות.

 

אבל דווקא בטוויטר, שמגביל את משתמשיו ל־140 תווים בלבד, הגולשים מעדיפים לדון בנושאים החמים שעל סדר היום: דליפת הנפט במפרץ, המונדיאל ורעידת האדמה בהאיטי תופסים שלושה מארבעת המקומות הראשונים. זאת לצד נושאי פנאי כמו אייפד, אנדרואיד של גוגל והסרט האחרון בסדרת הארי פוטר. הנושאים שעמדו במרכז סדר היום התקשורתי, כך נראה, היו גם אלה שלגולשים היו הכי הרבה מעט מילים להגיד עליהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x