$
אינטרנט

גוגל נכנסת גם לתחום תשתיות האינטרנט

השיקה את שירות Google Public DNS, המאפשר למשתמשים להחליף חלק משירותי התשתית של ספק האינטרנט שלהם בשירותי גוגל. השירות מבטיח גלישה מהירה יותר, אך מעלה חששות לפרטיות הגולשים

אבנר קשתן 15:5004.12.09
גוגל הודיעה אתמול (ה') כי היא משיקה את שירות Google Public DNS, שירות תרגום שמות-מתחם (Domain names) ציבורי, אשר בו יכולים גולשים להשתמש במקום שירות ה-DNS של ספק האינטרנט המקומי שלהם.

 

שירות ה-DNS הוא אחד משירותי התשתית הבסיסיים של האינטרנט, והוא מספק תרגום כתובות
משמות מתחם נוחים לשינון, כגון calcalist.co.il, לכתובות IP שבעזרתן מנותב המידע ברשת. המבנה המבוזר של ה-DNS, שבו שמם מתחם כפוף לסיומת מדינית (.il) גורם לכך ששרתי ה-DNS של ספקיות האינטרנט אינם תמיד מעודכנים, ודורשים שאילתות לשרתים מרוחקים המאיטים את התהליך, וגורמים לעיכובים של עד לשניות שלמות לפני עליה של כל עמוד חדש.

 

מטרת שירות ה-Public DNS של גוגל הוא להאיץ את התהליך על ידי הקמת חוות שרתים המרכזים את האינפורמציה העדכנית ביותר, ולא מסתמכים על תשתיות של ספקי האינטרנט של משתמש הקצה. בנוסף, גוגל יכולה להשתמש בנתונים סטטיסטיים אנונימיים כדי לכוונן את השרות ולאפשר טיוב הנתונים לגולשים מאזור גיאוגרפי מסויים. בנוסף, המידע שיש לגוגל על אתרים המפיצים וירוסים ורוגלות, מידע שמשמש אותה בתוצאות החיפוש, יוכל לחסום את אתרים הללו כבר בשלב בדיקות הכתובת, ולמנוע גלישה.

 

למרות היתרונות, מומחים מצביעים על מספר חסרונות המובנים בשירות. ראשית, הביצועים עלולים להפגע, ולא להשתפר, אם מחשב המשתמש נמצא רחוק משרתי ה-DNS של גוגל. לגוגל שרתים באתרים רבים בעולם, אבל הם לא תמיד יוכלו להתחרות בספק האינטרנט המקומי, אליו התקשורת מהירה.

 

בעיה נוספת היא בעיית האמינות. שירות ה-DNS נחשב לאמין למדי, אך בעבר היו מקרים שבהם האקרים ניתקו אתרים מהרשת על ידי חבלה בנתוני ה-DNS שלהם. בנוסף, טעויות אנוש - כדוגמת זו שניתקה את כלל האתרים השבדיים מהאינטרנט לפני כחודשיים - נעשות מסוכנות יותר כשהמידע נמצא בידי גוף ריכוזי אחד.

 

ולסיום, ישנה דאגה מההשלכות של צעד כזה על פרטיות הגולשים. השימוש בשרתי ה-DNS של גוגל יגרום לכך שלגוגל יהיה תיעוד מלא של כל האתרים אליו גולשים המשתמשים. גוגל מצהירה כי היא אינה שומרת מאפיינים מזהים של משתמש, כגון כתובת IP של המחשב, מעבר ל-48 שעות, ואינה מצליבה את הנתונים משרותים אחרים, כגון ג'ימייל או כלי ניתוח הגלישה Google Analytics, אך מומחים רבים מודאגים שריכוז כזה של מידע, שהגנתו מובטחת אך ורק על ידי מילתה של גוגל, הוא מתכון לאובדן פרטיות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x