$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: מכרה הזהב של ה-CIA

המודיעין האמריקאי עוקב בשקט אחרי המדיה החברתית, הקרב על ניטרליות הרשת מתעצם, גוגל פרסמה שיחות טלפון שנעשו ב-Google Voice, שוטרים בריטים כבר לא הולכים בצמדים, וטוויטר הגיע ל-5 מיליארד ציוצים

יוסי גורביץ 12:4320.10.09

ה-CIA רוצה לקרוא אותך, מותק

 

סוכנות המודיעין המושמצת ביותר בעולם היא ללא ספק ה-CIA, שההיסטוריה שלה היא שילוב מרתק של פשלונריות ורצחנות שהיה משאיר גם את אמ"ן פעור פה. היסטוריה ביקורתית של הארגון שיצאה לאחרונה זכתה לשם הלא מחמיא Legacy of Ashes, קרי "מורשת של אפר".

 

לסי.איי.איי מורשת מפוארת למדי בתחום החדירה לפרטיות של אזרחי ארה"ב ומדינות מערב אחרות, כך שתשמחו ודאי לדעת שהיא נכנסה בשקט לתחום המעקב אחרי אתרי רשת 2.0. יש לה – ולשאר "מרק האלפבית", המגוון העצום של סוכנויות המודיעין האמריקאיות – גם זרוע השקעה, In-Q-Tel שמה. זו האחרונה הטביעה כמה אגמים קטנים של דולרים בחברה אחרת, Visible Technologies. 

 

זו האחרונה מתמחה באיסוף ובזיהוי של חומר מעניין מתוך האוקיינוס של המידע החברתי. היא סורקת את הבלוגוספירה, טוויטר, פליקר וכל כלי תקשורת פתוח – אבל לא, למשל, רשתות סגורות כמו פייסבוק; לא בינתיים, על כל פנים – ודגה מתוכו את הפריטים שעשויים לעניין את לקוחות הקצה שלה, קרי קציני האיסוף.

 

ויזיבל עוברת על כחצי מיליון אתרי 2.0 מדי יום, ומסמנת כמיליון פריטים, ואחת המטרות שלה היא לדרג את המידע על פי חשיבותו – כלומר, לדרג את אמינותו של הכותב/היוצר. שדה ציד פורה במיוחד, כמסתבר, הוא יוטיוב, ולסי.איי.איי יש עניין בולט גם בתמונות.

 

הכל חוקי, בינתיים. לסוכני הסי.איי.איי יש בעיות חמורות עם כללי אתיקה, והשאלה מתי מישהו יחליט להשתמש בים המידע הזה כדי להשתיק איזה מבקר מציק, או כדי לעשות כמה זלוטעס מהצד, כבר מתחילה להטריד אנשים מסוימים.

   

סמל ה-CIA. העין פקוחה סמל ה-CIA. העין פקוחה צילום: בלומברג

 

הקרב על נייטרליות רשת מתחמם

 

כשג'וליוס גנחובסקי, מנהל ה-FCC, הגוף הפדרלי האחראי על השידורים בארה"ב, קרא לספקיות הרשת והסלולר לאמץ את הדוקטרינה של "ניטרליות רשת", הוא כנראה לא ידע לאיזה בוץ הוא מכניס את עצמו.

 

ניטרליות רשת, בקצרה, היא התפיסה שלספקית התשתית – תשתית סלולרית או רשתית – אסור להתערב בתכנים, ולתעדף תוכן אחד על משנהו. כלומר, היא צריכה להתייחס למשתמש שמוריד אפוסים קולנועיים באותו האופן שהיא מתייחסת למשתמש שמסתפק בשליחת מיילים ובבדיקת מזג האוויר. כלומר, ספקיות סלולר – אנחנו מדברים עליכן, סלקום ו- AT&T – צריכות להפסיק לבלום את השימוש ב-VoIP.

יו"ר ה-FCC ג'וליוס גנחובסקי. יביא לקץ התרבות? יו"ר ה-FCC ג'וליוס גנחובסקי. יביא לקץ התרבות? צילום: בלומברג

 

כפי שניתן היה לנחש, כל חברות הטלקומוניקציה פצחו ביללה עולה ויורדת, קרעו את בגדיהן, שמו עפר על ראשן, וזימנו מיד את כל האנשים שבהם השקיעו בדיוק לימי צרה כאלה. ואיזו רשימה! ראשי ערים, מושלים, נציגים מקומיים, תובעים מחוזיים (!), וקיסר אחד של האימפריה הרומית הקדושה – כולם שלחו מכתבים זועמים ל-FCC והבהירו לה שהמדיניות החדשה שלה תפגע בתחרות, תקדם את הקומוניזם, ותביא לקץ התרבות האנושית כפי שאנו מכירים אותה.

 

אי לכך ובהתאם לזאת, ואחרי כמה שבועות שה-FCC חטפה בראש מכל ריאקציונר שקיבל תרומות מחברות הטלקומוניקציה, החליטו גם חברות הטכנולוגיה להתערב בסכסוך. מכתב פומבי נשלח אתמול ל-FCC, והוא מחזק את ידה. חתומים עליו שורה של תותחים כבדים: ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון; מארק צוקרברג, מייסד (?) פייסבוק; מייסדת פליקר, קתרין פייק; והמנכ"לים של גוגל, לינקדין, סקייפ, איביי, מוזילה, טוויטר, ועוד שורה ארוכה. בקצרה, המהומה ארוכה. לגנחובסקי יש, טכנית, רוב ב-FCC – אבל הקונגרס עשוי למרר את חייו. לתוצאות המאבק הזה יהיו השלכות ארוכות טווח.

 

פרטיות בגוגל? רק אם מסתכלים עליה

 

לגוגל יש שירות חדש – יחסית – ודי מוצלח, Google Voice שמו. במסגרתו, הופכת גוגל למרכזייה הטלפונית של המשתמש, מאנדקסת את שיחות הטלפון שלו, שומרת את ההודעות הקוליות שלו ואפילו הופכת את הקול לטקסט. בקיצור, הצלחה. רק ש...

 

רק שאתמול התברר שבחיפוש בגוגל, אפשר למצוא את השיחות האלה – לפחות אלו מהן שסומנו כמיועדות לפרסום ברשת. החיפוש מאפשר למצוא לא רק את השיחות, אלא גם את השם ואת מספר הטלפון של המטלפן. בבלוג הטכנולוגיה טקראנץ' החליטו להיות מציצנים – אנחנו לא, ולכן אין קישור – ולפרסם את שיחות הטלפון היותר משעשעות.

 

זה נמשך, כמסתבר, די הרבה זמן והשיחות העדכניות ביותר שפורסמו הן משלשום. גוגל טענה להגנתה שמדובר בשיחות שאנשים סימנו כשיחות המיועדות לפרסום ולכן הן אונדקסו ופורסמו בתוצאות החיפוש, אבל עכשיו, במחשבה שנייה, היא הגיעה למסקנה שהעובדה שאנשים רצו להעלות שיחות לאתרים שלהם לא בהכרח אומרת שהם גם רוצים שכל העולם יוכל לשמוע אותן, ועל כן היא מפסיקה את האינדוקס. ייאמר לזכותם שהתגובה שלהם היתה מהירה וסיימה מה שעשוי היה להתברר כשערוריית ענק במהירות שיא. עד הפעם הבאה.

 

משטרת בריטניה צועדת אל המאה ה-21

 

השוטרים בבריטניה מפגינים שימוש גובר והולך בטכנולוגיה עילית. בניגוד לשוטרים ברפובליקות מסוימות לחופי הים התיכון, שמסיירים בזוגות כדי שיהיה מי שיוכל לכתוב ומי שיוכל לקרוא (ברפובליקות סובייטיות הם מסיירים בשלושת, כדי שיהיה מי שיפקח על שני האינטלקטואלים המסוכנים), שוטרי בריטניה לא מסתפקים בקסדות חמושות במצלמות וידיאו.

 

עד מרץ 2010, רוב השוטרים בבריטניה יהיו מצוידים בסמארטפונים. יש לכך שלל יתרונות: המשטרה מציינת בגאווה את העובדה שבובי החמוש בסמארטפון מבלה חצי שעה פחות בתחנה בסוף המשמרת; בעבר שרצו השוטרים בתחנה 46% מזמנם, ועכשיו מדובר רק ב-36%. הממ.

 

בנוסף, השוטרים יוכלו לגשת למאגרי מידע מרוחקים גם כשהם בשטח – מה שיאפשר להם, למשל, לברר מי מתגורר בבניין מסוים לפני שהם נכנסים אליו, או מי הם הטיפוסים המסוכנים והמבוקשים ברחוב שבו הם נמצאים כרגע.

 

זה עולה כסף, כמובן: ממשלת בריטניה הקצתה לנושא 80 מיליון ליש"ט, ומחיר הסמארטפונים עומד על כ-270 ליש"ט לשנה לשוטר. בינתיים, בישראל, השוטרים עדיין מתבקשים להביא נייר טואלט מהבית, והפוליטיקאים מייללים על עליית הפשיעה תוך קיצוץ תקציב המשטרה.

 

קצרצרים

 

אמש שבר טוויטר שיא חדש - מספר הציוצים בו הגיע לחמישה מיליארד. הציוץ המאושר שייך לברנש בשם רובין סלואן, והוא מכיל את המשפט הקצר, "אוי, אלוהים".

 

בליץ היח"צ של חלונות 7, שיושק מחרתיים, כבר מתחיל. הידיעה היומית היא שלקוחות בריטים שהזמינו את מערכת ההפעלה החדשה מראש יקבלו אותה לפני שאר העולם – משום שהדוורים המקומיים עומדים לפתוח בשביתה כללית, ומיקרוסופט צריכה יללות של "איפה המוצר שלי" בזמן ההשקה כמו חור בראש.

 

עוד יום, עוד מוצר דפוק של אפל: מכשיר גיבוי סופר משוכלל שלה, Time Capsule, מתפגר בכמויות גדולות. 409 מקרי מוות בטרם עת נרשמו עד כה. הסיבה, ככל הנראה, היא חום גבוה מדי – בעיה ידועה של מוצרי אפל. מכשיר גיבוי שעולה 500 דולר וקורס בתוך 18 חודשים – זה כבר באמת מרשים. אולי צריך לעדכן את האמרה השחוקה ההיא של פ.ט בארנום ל"כל דקה נולד לקוח אפל".

 

האם יש מתאם בין דירוג האשראי שלך ובין סוג חשבון המייל שבו אתה משתמש? יש, טוענת Credit Karma, חברה לדירוג אשראי מקוון. היא בדקה את דירוגי האשראי של לקוחותיה לפי שירות המייל שלהם, ומסתבר – לא ברור איך או אם יש לכך תקפות סטטיסטית כלשהי – שדירוג האשראי של משתמשי ג'ימייל גבוה באופן ניכר מזה של משתמשי יאהו מייל, וגבוה יותר מזה של משתמשי MSN, הוטמייל ו-AOL. הממ. צריך לקדם את זה למנהל הבנק שלי. 

 

ולגאדג'ט המיותר של השבוע: שעון בלקברי. המוצר, שמעמדו מבחינת יצרנית בלברי RIM לא ברור, מיועד להסתנכרן עם הסמארטפון הפופולרי ולהציג את המייל של המשתמש על זרועו. רק שאלה אחת: מי, לעזאזל, עדיין משתמש בשעוני-יד ב-2009?

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x