$
סטארט-אפים והון סיכון

אינפקטד יוטיוב: הסטארט-אפ של הדי-ג'יי

בלי רקע בקומברס ובלי קשרים ב־8200 הקימו התקליטנים אורן ואייל ברקן את חברת Start-Cut, ואיתה הם רוצים לכבוש את תחום הפרסום בסרטוני וידיאו ויראליים. משקיעים - כמו גם לקוחות משלמים - עדיין אין

אסף גלעד 13:5824.07.09

רבים מכירים את האחים אורן ואייל ברקן כהברקה של המוזיקה האלקטרונית בישראל. לפני כעשור הם היו אלה שהעבירו את מוזיקת הטראנס ממועדונים לערוץ הילדים, לבמות בידור ולפיותיהם של רבבות דרדקים שהתחרו ביניהם איזה ברקן יצליחו להביא למסיבת הבר מצווה שלהם. כל אחד משני אלבומיהם הראשונים, "גוד מורנינג יזראל" ו"קרייזי סאמר", מכר 100 אלף עותקים ברחבי העולם, לא כולל זיופים. להיטיהם "גוד מורנינג יזראל", "יאללה בלאגן", "קרייזי דפנה" ו"ויאגרה" הגיעו לעשרות אוספי מוזיקה אלקטרונית.

אורן ואייל ברקן. "הפעילות ברשת תתרכז סביב הווידיאו" אורן ואייל ברקן. "הפעילות ברשת תתרכז סביב הווידיאו" צילום: אוראל כהן

 

 ב־2003 אייל הבכור פרש מהבמה כדי לעבוד עם די.ג'יי טייסטו, מבכירי סצינת המוזיקה האלקטרונית. אורן הצעיר המשיך לנגן ולהפיק קליפי אנימציה בלייבל הפרטי של השניים, GMI, שייצג כמה אמנים, ובהם די.ג'יי סקאזי ולהקת מיומנה.

 

מעטים מכירים את האחים ברקן כיזמי הייטק, שהיו מהראשונים שייצרו רינגטונים בישראל, ובימים אלה משיקים את Start-Cut, חברה להפצה ויראלית של סרטונים שהטכנולוגיה שלה מאפשרת להעלות סרטון אחד לעשרות אתרי אינטרנט בו־זמנית. לדברי אורן ברקן, האח הצעיר והמנכ"ל: "וידיאו ויראלי משחק תפקיד רציני במיתוג של חברות, ובעתיד רוב העיסוק ברשת יהיה סביב וידיאו. מי שלא יהיה שם לא יהיה קיים".

  

לאחים ברקן אין רקע טכנולוגי. אל התחום הגיעו בתקופת התפוצצות הבועה הראשונה, כשיצרו ב־2001 רינגטונים עבור חברת פרטנר, ולאחר מכן פיתחו עם החברה "טרוטונים", קובצי MP3 להורדה בסלולרי, ו"קליפטונים", מערכת ליצירת קליפים אישיים בסלולרי - שלא זכתה להצלחה. ב־2003 הקימו את הסטארט־אפ בלטון, שביקש להחליף את צלצול פעמון הדלת ברינגטון, ונעלם במהרה. "זה הקדים את זמנו", מנמק אורן ברקן את הכישלון.

 

התנדבו להסברה ב"עופרת יצוקה"

 

תקופת ההרצה של Start-Cut החלה בתקופת מבצע "עופרת יצוקה", כשהאחים ברקן הציעו למשרד החוץ שירות התנדבותי של העלאת סרטוני הסברה ברחבי הרשת. השירות של סטארט־קאט מתבסס על מערכת שמעלה סרטוני וידיאו בבת אחת ל־21 אתרי שיתוף הסרטונים הגדולים ברשת, ובהם יוטיוב, מטה־קפה, דיילי מושן, Veoh, פליקס הישראלי ואחרים.

 

התוכנה של האחים ברקן, שפותחה על ידי מהנדסים ששכרו, העלתה את הסרטונים לכל האתרים הללו בבת אחת, הוסיפה להם תיאורים ותגיות שמקלים על מציאתם במנועי חיפוש, ואפשרה לעקוב אחרי מספר הצפיות בהם באמצעות דף מיוחד באתר startcut.com. דף הנתונים שעוקב אחר ביצועי הסרטון באתרים השונים כולל גם פילוח של הצופים לפי מדינות, וגם סטטיסטיקות לגבי הקלקה על פרסומות בעמוד שבו הוצג הסרטון. הכל באמצעות מעקב חיצוני, וללא שיתוף פעולה עם אתרי הווידיאו.

 

מלבד ההתנדבות עבור משרד החוץ, מפיצה סטארט־קאט - כרגע בהתנדבות - סרטונים עבור קולגות מעולם המוזיקה: אמני המוזיקה האלקטרונית אינפקטד מאשרום, סקאזי והדי.ג'יי ליאור להב המכונה "סולאר סיסטם". לדברי האחים ברקן, להב קיבל הזמנה להופיע בסין בין היתר בזכות סרטון שבו נראה מתקלט ושהועלה לאתר Tudou, המכונה "היוטיוב הסיני". "זה נכון שיוטיוב הוא המלך הבלתי מעורער של הווידיאו באינטרנט", אומר אורן ברקן, "אבל הופעה בדיילי מושן ואפילו במטה־קפה מעלה את הסיכויים שלך להופיע בתוצאות העליונות במנועי החיפוש.

 

"אנחנו מעריכים שב־2012 הפעילות ברשת תתרכז בעיקר סביב הווידיאו", הוא מוסיף. "היום כל עסק יודע ליצור סרט תדמית או פרסומת, והעסקים מתחילים להבין שסרטים ויראלים, שמופצים בכמה שיותר אתרים ברשת, הם חלק בלתי נפרד מהמיתוג. היום, סרט שתעלה יופיע בתוצאות החיפוש רק כעבור שלושה או ארבעה ימים. מי שרוצה להפיץ מסרים באינטרנט במהירות הוא לא שם, ולא קיים".  

 

האחים ברקן בעבודה. "יש הרבה מהמשותף בין המוזיקה לטכנולוגיה" האחים ברקן בעבודה. "יש הרבה מהמשותף בין המוזיקה לטכנולוגיה"

 

מחפשים משקיע

 

כעת האחים מחפשים משקיע. הם מעוניינים לגייס 1.2 מיליון דולר כדי להשלים את פיתוח התוכנה שלהם ולהקים מערך לשיווק השירות. אורן ברקן מודה שעד כה הוא לא הצליח לגייס משקיע, אך אומר שכרגע הוא נמצא במגעים עם כמה קרנות הון סיכון, ושכבר צירף אל מועצת המנהלים שלו אנג'לים מוכרים כגון מנכ"ל מטה־קפה לשעבר אריק צ'רניאק ומנכ"ל חברת הפרסום באינטרנט אידאולוג'יק ינון לנדנברג. ישנו גם שותף שקט, אומר ברקן, שהוא המשקיע הראשון בחברה. זהו מוזיקאי וחבר ילדות של האחים, שאת שמו הם מעדיפים לא לגלות.

 

אורן נחשב למוציא לפועל מבין שני האחים, בעוד אייל הוא "איש הקריאייטיב" של החברה. "הוא הרעיונאי מבינינו", אומר אורן על אחיו אייל. "אני זה שמסנן את הרעיונות שלו ומחליט במה להשתמש.

 

"הרעיון להקים את סטארט־קאט התחיל עוד כשייצגנו אמנים ב־GMI, ומצאתי את עצמי מעלה את אותו הסרטון לעשרות אתרים ועובר ביניהם הלוך ושוב כדי לעקוב אחרי סטטיסטיקות הצפייה, לראות כמה צפו בו, כמה פרשו באמצע. התחלתי לחפש כלי שיעשה את המעקב הזה באופן אוטומטי, וגם יספק עוד מידע כגון התפלגות הצפייה באתרים שונים, או התפלגות בין אוכלוסיות. את החברה הקמנו בשנת 2006, והגשנו בקשה לרישום ארבעה פטנטים על הטכנולוגיה שלנו". כיום מעסיקים האחים, שבעצמם אינם מתכנתים, שלושה אנשי פיתוח שעובדים במשרד ביתי ברחוב בני דן בתל אביב.

 

"יש הרבה מהמשותף בין המוזיקה שעשינו לבין טכנולוגיה", אומר ברקן. "מגיל חמש גדלנו עם מחשבים. היה לי קומודור 64, ומחשב אפל מהראשונים. עם הזמן אתה לומד שההבדל בין מוזיקה אלקטרונית לבין קוד תוכנה נראה ממש לא גדול". השניים גם ממשיכים בעסקי המוזיקה, ורק החודש הביאו לארץ, בפעם המי יודע כמה, את די ג'יי טייסטו לרייב בגני התערוכה בתל אביב.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x