$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: בני האדם חכמים יותר. בינתיים

עובדים, לא האקרים, הם הגורם העיקרי לאובדן מידע; פייסבוק לא מצליחה למכור מודעות ויש לכך סיבה; כרום מסתבר – הפתעה! – כפלופ; וצפויות להגיע מודעות ליוטיוב

יוסי גורביץ 11:5414.10.08

המחשב עבד רק על 25%

 

או, אולי, הצליח באופן מרשים לעבוד על רבע מכלל המשוחחים האנושיים איתו. תלוי על איזה חלק של כוס התרעלה אתם מעדיפים להסתכל. המחשב המדובר – התוכנה, ליתר דיוק – הוא אלבוט, המנצח ב"תחרות טיורינג" שנערכה לאחרונה באוניברסיטת רידינג בבריטניה; שלושה מתוך 12 שופטים ששוחחו בצ'אט עם אלבוט טעו וחשבו שמדובר באדם. השרץ הקטן דיבר איתם על הכל, והצליח להפגין חוש הומור.
אנחנו יותר חכמים. בינתיים. אנחנו יותר חכמים. בינתיים. צילום: מיכאל קרמר

 

"מבחן טיורינג", על שם המדען הבריטי הטראגי אלן טיורינג, מחלוצי המחשוב, אומר שמחשב ייחשב לבעל תבונה כאשר אדם המשוחח איתו לא יוכל להבחין בינו ובין אדם. אלבוט – שיוצרו אמר בחיוך שיש לו כישורי שיחה טובים מאלה-שלו – לא היה לבד. עוד שתי תוכנות הצליחו לבלבל שופטים; אחת מהן התחזתה לבן-עשרה מאוקראינה שהפגין ידע מרשים בספרות. מספיק מרשים כדי לבלבל מומחה.

 

99:1

 

זה היחס בין אובדן המידע שגורמים האקרים לתאגידים ובין הנזק שנגרם להם על ידי עובדיהם-שלהם. מומחי שמירת מידע מעריכים שרוב מוחלט מדליפות המידע נובע מרשלנות עובדים – או נקמנותם. רק אחוז אחד הוא תוצאה של פעולה עוינת מצד האקר חיצוני. כך עולה ממחקר שביצעה לאחרונה חברת Compuware.

 

הגורם העיקרי לנזק הוא רשלנותם של עובדים: 75% מדליפות המידע נובעות מכך. גורם מרכזי אחר הוא מיקור-חוץ, שמגביר את הסיכון לארגון, והשלישי הוא עובדים שפוגעים במכוון בחברה בה הם עובדים. בהשוואה לשלושת אלה, האקרים בכלל לא בתמונה. הנתונים שמסרו עובדי האבטחה מעלים כי 79% מכלל החברות חוו זליגת מידע בלתי מורשית. יתר על כן, 31% מהם אמרו כי להערכתם, הארגון בו הם עובדים לא יבחין בזליגת המידע. אז בפעם הבאה שהבוס שלכם ישתיל בכם שבב אלקטרוני שיעקוב אחר פעולתכם, זו הסיבה.

 

"כמו להציע סחורות במסיבה"

 

השאלה שמנהלי פייסבוק שוברים עליה את הראש היא למה, לעזאזל, הרשת החברתית שלהם – המצליחה ביותר בעולם – לא רווחית, על כל פנים לא כפי שהיא אמורה היתה להיות. אחרי הכל, יש להם יותר מ-100 מיליון משתמשים, שחלקם הניכר מבקר באתר יותר מפעם אחת ביום. בכל פעם שהם נכנסים, הם נתקלים במודעה אחת, לפחות; בדרך כלל יותר. ובכל זאת, ההכנסות מפרסום מגיעות בזרזיף קלוש" פייסבוק סוחטת ממשתמשיה, בקושי, 2.5 דולרים בממוצע בשנה בהכנסות (לא רווחים!). מה השתבש?

 

פעם אתרים דרשו דמי שימוש. אם פייסבוק תדרוש דמי שימוש, המשתמשים יעזבו במהירות שתזכיר מסיבת אסיד בעת שמועה על סוכן משטרתי בחדר. אז היא מנסה פרסומות. אבל המוצר שלה הוא רשת חברתית. אנשים באים לשם כדי ליהנות ולדבר עם חברים, לא כדי לעשות קניות. אז ההכנסות נמוכות – וישארו נמוכות כל זמן שצוקרברג, סנדברג ושות' לא יצליחו לרבע את המעגל הזה, מה שכנראה לא יקרה בקרוב. גוגל הבא? לא בדיוק.

 

הפתעה: כרום הוא כשלון

 

לקול תרועות ומפץ יחסי ציבור, שכלל חוברת קומיקס, שחררה גוגל לפני כחודש את הדפדפן שלה, כרום. הוא היה כה מורכב עד שהיו מי שכינו אותו – מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר היה ביניהם – "מערכת הפעלה מקוונת". המומחים גמרו עליו את ההלל.

 

אבל חודש אחרי, מסתמן שכרום מצטרף לשאר מוצרי גוגל – 45% מהם – שגוגל משחררת ואז מאבדת בהם עניין. על פי נתוני חברת המעקב GetClicky, כרום הצליח לעורר עניין בקרב 3.5% מכלל הגולשים בשבוע הראשון לאחר יציאתו, והם התקינו אותו והשתמשו בו. ואז הם איבדו עניין וחזרו לדפדפן הקבוע שלהם: אחוז המשתמשים בכרום ירד ל-1.5% ונשאר שם. לזמן מסוים, הכרום אפילו זכה לקישור משלו בדף הבית של גוגל, הידוע במינימליזם שלו; אחר כך הוא הוסר, בשתיקה מביכה. כרום לא הצליח לסדוק את עליונותו של הדפדפן של מיקרוסופט, האקספלורר. באיזשהו מקום, סטיב באלמר ודאי מגחך.

 

היכונו לביאת המודעות

 

מהו מנוע חיפוש הפופולרי ביותר אחרי גוגל? למרבה צערה של יאהו, חברה שסופגת מכה אחרי מכה בחודשים האחרונים, התשובה היא לא "יאהו חיפוש", אלא "יוטיוב". במהלך אוגוסט, בוצעו 2.5 מיליארדי חיפושים ביוטיוב ורק 2.4 מיליארדים ביאהו.

 

גוגל מחפשת במשך שנים, מאז רכשה את יוטיוב, דרכים להפוך אותו לרווחי, עד כה ללא הצלחה. בתחילת החודש היו דיווחים על כך שגוגל משנה את עמדתה, ושהיא תתחיל לשתול פרסומות בסופם של סרטוני יוטיוב. אבל, בהתחשב בעובדה שהצלחתה של גוגל נובעת מיכולתה להתאים מודעות לתוצאות חיפוש, מודעות-מותאמות-חיפוש אולי יועילו יותר. גוגל כבר החלה בנסיונות ראשוניים, וחיפושים ביוטיוב מעלים, לעיתים, מודעות-וידאו שלה. ספק אם המודל יצליח: כמו במקרה של פייסבוק, אנשים מגיעים ליוטיוב כדי להתבדר, לא כדי לרכוש מוצרים. אבל גוגל עומדת לנסות.

 

קצרצרים

 

הרשת רוחשת שמועות על כך שאפל תשיק מוצר חדש היום, כנראה לפטופ שלוטש באמצעות לייזרים שנורו מעיני כרישים. יש מי שריקוד הצעיפים הקבוע של אפל עולה על העצבים שלו בערך כמו על שלי, אז הוא מציע משחק שתיה לקראת הופעתו של סטיב ג'ובס הערב.

 

על פי דיווחים שטרם אושרו, הגוגלפון – ג'י1 בשמו הרשמי, שאמור לצאת לחנויות בשבוע הבא – עולה על הציפיות, וכ-1.5 מיליוני יחידות ממנו הוזמנו מראש. קודם לכן העריכה חברת הסלולר T-Mobile כי תמכור כחצי מיליון יחידות עד סוף השנה.

 

ביל גייטס מודאג: להערכתו, המשבר הכלכלי בארה"ב עומד להמשך זמן רב, להיות עמוק משחשבו, ולהביא לאבטלה של עד כ-9% בארה"ב - כרגע שיעור האבטלה עומד על 6.1%. גייטס אמר עוד כי הסיבה למשבר היא חוב גדול יותר של הממשלה ושל אזרחים פרטיים. גייטס אמר את הדברים בבית הספר לעסקים של הרווארד – אוניברסיטה שאותה עזב בשנות ה-70 כדי לייסד את מיקרוסופט.

 

האיחוד האירופי קורא לצעירים להוציא את האוזניות ולהקשיב: לדברי מחקר שערך האיחוד, צעירים ששומעים מוזיקה בעוצמה גבוהה בנגני MP3 במשך חמש שעות בשבוע לאורך חמש שנים, צפויים לנזק תמידי לשמיעתם. אל תגידו שלא הזהרנו אתכם.

 

משפט מעניין בגרמניה: צלם זועם התלונן על כך שגוגל אינדקסה את התמונות שלו ללא הסכמתו. גוגל טענה שהיא אינדקסה רק גירסאות זעירות (thumbnails) של התמונות, ושאין בכך הפרת זכויות יוצרים. בית המשפט חשב אחרת והורה לה לפצות את האמן הפגוע. גוגל מתכוונת לערער – אבל יתכן שמשתמשים בגרמניה ימצאו, בינתיים, שאין להם עוד גישה לתמונות במנוע החיפוש של גוגל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x