• תפריט
אינטרנט

אתרי המאמרים הישראליים נערכים לקרב מול נול

גוגל השיקה לאחרונה את התשובה שלה לויקיפדיה, והצליחה להעיר תעשייה שלמה ממרבצה. האם עשרות אתרי המאמרים שהיו שם לפניה ייהנו מההתעניינות או ייעלמו מהשטח?

איתמר שאלתיאל 17:5612.08.08
החגיגות סביב נול (Knol), אתר מאמרי הגולשים של גוגל, הסתיימו מהר. כשהושק לפני שבועיים כינו אותו "המחסל של ויקיפדיה" ו"ויקיפדיה בלי האנונימיות", אבל בתוך שעות התחוור שהאתר החדש לא מהווה תחליף לאנציקלופדיה, ושהרעיון שמאחוריו כלל אינו חדש. נול הוא אוסף של מאמרים שנכתבים על ידי גולשים ומטעמם, ולא עוברים עריכה. כותבי המאמרים לא מונעים רק מהרצון להפיץ ידע, אלא גם מההבטחה לקבל תמלוגים סמליים בדמות חלק מההכנסות שיתקבלו מהמודעות שיתפרסמו לצד המאמר, וגם מכך ששמם יופיע במקום גבוה בתוצאות גוגל, בעת חיפוש אחר מילים הקשורות לנושא המאמר שכתבו. התמורה העיקרית שמקבלים כותבי המאמרים בנול, אם כן, היא קידום שמם וסיוע במיתוגם.

 

מי שהתבנית הזאת נשמעת לו מוכרת בוודאי גלש פעם לאחד מבני דמותו הוותיקים של נול - אתרי מאמרי הגולשים. אתרי מאמרים הם אתרי תוכן שהחלו לצוץ ברשת בראשית המילניום. הם לא פופולריים במיוחד, משום שרוב המאמרים שבהם נכתבים על ידי אנשים שמעוניינים לקדם את שמם, או על ידי חובבים שלא הצליחו להתקבל לעיתונים ולמגזינים מוכרים.

 

רבים מהאתרים הללו, כגון Wot Article ו־Article City, כמו גם אתרים ישראליים כגון מאמרים, שוונג ו־Reader.co.il דומים לנול במתכונתם, ורובם עשירים ממנו בתוכן. אולם הסברה היא שגורלם יהיה זהה לגורל מנועי החיפוש שקדמו לגוגל: היעלמות ושכחה. כבר בימים הראשונים לפעילות נול הוצג כוחו. המגזין WebProNews.com גילה כי יועץ לקידום אתרים בשם אהרון וול העתיק אל נול מאמר טיפים שפרסם בעבר במגזין Business.com. דף המאמר בנול זינק לראש תוצאות החיפוש, אל מקום שגרסת המאמר ב־Business.com מעולם לא זכתה להיות בו. ההערכות הן כי נול ינצח ללא קרב בתחרות על המיקום בתוצאות החיפוש ועל תודעת ציבור הגולשים, אף שיעבור זמן מה עד שישתווה למתחריו הוותיקים בכמות התוכן שבו ובאיכותו.

 

האתר ArticleCity.com, שפעיל מאז 2002, הוא מאגר שבו כ־100 אלף כתבות מגזיניות. הכתיבה לאתר היא בחינם, תמורת קרדיט ולינק לאתרו של המחבר. גם התכנים באתר מוצעים להעתקה בחינם, תמורת קרדיט ולינק ל־Article City.

 

קטגוריית הרכב באתר מכילה 2,430 מאמרים, שרובם ככולם מאת עורכים של אתרי רכב קטנים ולא מוכרים. במאמר אחד מפרט עורך האתר אוטו אדיוקיישן את החוקים הבלתי כתובים של הכביש ("היזהרו ממשאיות גדולות - לא רק בגלל הבריונות של הנהגים, אלא מכיוון שקשה להם לבלום במהירות"). באחרים אפשר למצוא ביקורות על העיצוב המחודש של מאזדה BT-50, או על דלק האורגני הבא - דלק עצים - ועל שיטות לחסוך בביטוח הרכב.

 

בקטגוריית היחסים יש 1,653 מאמרים, כגון "מה לומר בראיון בשגרירות כדי שייתנו לבת הזוג שלך ויזה לארה"ב". בקטגוריית הבריאות יש יותר מ־7,173 מאמרים, מ"היתרונות הבריאותיים של הקוקוס" ועד "איך לדבר עם ילדים על הרפס".

 

והרשת מלאה באתרים דומים, כגון WotArticle.com ,GoArticles.com ,ArticleAlley.com ועוד אתרים, שמציעים במה בחינם לכותבים שלא התקבלו למקומות אחרים, ותוכן בחינם למי שמסתפק בו.

 

תקצירים כחול לבן

 

גם בישראל פועלים אתרי מאמרים. הגדול שבהם הוא האתר שוונג (he.shvoong.com), אתר שפועל ב־34 שפות ומבקש מהגולשים להעלות אליו תקצירים למאמרים, לספרים, לסרטים, לכתבות ולעבודות אקדמיות. בשונה מנול, מדובר רק בתקצירים לדברים שכבר נכתבו, ולא במאמרי מקור. בדומה לנול - חומרי הקריאה מדורגים על ידי הגולשים לפי ערכם ולפי איכותם, וכותביהם מתוגמלים בשברי אחוז מהכנסות האתר.

 

"כבר כשעלינו לרשת ב־2005 הגשנו בקשה לפטנט על האופן שבו אנחנו משתפים את הציבור בכתיבה ובתגמולים. התשובה תגיע ב־2009", אומר אבנר אברהמי, מנהל שוונג, שהקים אותו עם חברו ללימודים המיליונר אבי שקד.

 

"בינתיים גוגל המציאו את נול, שאף על פי שכולם משווים אותו לויקיפדיה, הוא דומה בעיקר לפורמט שלנו, של שוונג".

רוצה לקבל קרדיט על הרעיון. אבנר אברהמי רוצה לקבל קרדיט על הרעיון. אבנר אברהמי צילום: גלעד קוולרצ'יק

 

גוגל יהיו תחרות רצינית?

"מישהו יכול בכלל להתחרות בהם? אנחנו רוצים לפחות לקבל קרדיט על הרעיון. מצד שני יש לנו כבר קהל קוראים וכותבים נאמן, וטראפיק גדול. היתה לנו בזמנו גם תנועה גדולה של כותבים מסין, ואפילו חתמנו הסכם עם האוניברסיטה השנייה בגודלה בסין, צינג־קווה, אבל הסינים חסמו אותנו".

 

"ייתכן שגוגל יגרמו עכשיו להתעוררות של כל האתרים מהסוג הזה", אומר אברהמי. "עד עכשיו שאלנו את עצמנו אם אנחנו בכלל בכיוון הנכון. עכשיו כל התחום קיבל אישוש".

 

אבל יש כבר אתרים דומים לאתר שלכם. מאמרים, למשל.

"אנחנו לא כמו מאמרים. אנחנו התמצית, הסיכום של המאמר. חוץ מזה אנחנו פועלים ב־34 שפות, לא רק בעברית או באנגלית. כל תקציר בשוונג אפשר לתרגם לשפה אחרת. אנחנו כרגע אפילו יותר משוכללים מנול. אין להם אפשרות לתרגם מאמרים, ודף הכותב האישי שלהם הוא די מוגבל. אין להם העושר שיש לנו".

 

"נול טוב לנו"

 

פלטפורמה לשיווק ויראלי. מיכל מורנו פלטפורמה לשיווק ויראלי. מיכל מורנו צילום: מיואב גלאי
האתר מאמרים (articles.co.il) מכיל יותר מ־21 אלף מאמרים שנכתבו על ידי 3,750 גולשים, וממוינים לכ־20 קטגוריות ולמאות תתי־קטגוריות. בקטגוריית פוליטיקה נמצאים מאמרי השוואה בין שאול מופז לציפי לבני, בקטגוריית כלכלה אפשר למצוא מדריך לבחירה במסלול משכנתה כשהדולר נמוך, ובקטגוריית החקלאות אפשר למצוא מאמר תוכחה של מזכיר ארגון מגדלי הפרחים נגד מדיניות הממשלה ליבוא עובדים זרים. כמעט כל המאמרים נכתבו מטעם חברות מסחריות, בעלי עניין ואנשים שמנסים לקדם את שמם - כמו בנול.

 

"אנחנו פלטפורמה לשיווק ויראלי לבעלי אתרים ולבעלי עסקים שמעוניינים לקדם את עצמם", מודה מיכל מורנו, העורכת הראשית של אתר מאמרים. "אבל מצד שני אנחנו גם ספריית מאמרים איכותיים, עם שלושה עורכים שמבצעים ביקורת קפדנית על התכנים. אנחנו לא נותנים במה לספאמרים או למאמרים מזויפים שמשמשים רק אוסף לינקים לאתרים". "זה גם ההבדל בינינו לבין נול", אומרת מורנו. "נול לא מכוון כמונו לקידום הכותב בגוגל. אצלי, אתה יכול לקשר לאתר שלך מכל מאמר - וגם ניתנת לכל העולם האפשרות להעתיק את המאמר עם הקישור. וכך נוצר שכפול של קישורים איכותיים אליך. זה כלי מאוד חזק לקידום אתרים, ובנול אין אותו".

 

אז נול לא מזיק לכם?

"להפך. יש המון אנשים שלא מכירים את השירות, והנה, אתה עושה עלינו עכשיו כתבה. אז יכול להיות שבגלל נול יותר אנשים יבואו אליי, ויכול להיות שהם יכתבו גם אצלנו".

 

עוד תוצאה בגוגל

 

באתר Reader.co.il, בן דמותו של אתר מאמרים, יש כ־14 אלף מאמרים שנכתבו על ידי 2,990 גולשים. גם מאמרים אלה, שנחלקים ל־28 קטגוריות ולמאות תתי־קטגוריות, נכתבים בעיקר בידי בעלי עניין. חלק ניכר מכותבי המאמרים הם עורכי דין שמנסים לקדם את שמם במנועי החיפוש, ובקטגוריית חוק ומשפט מופיעים כ־150 מאמרים, ובהם תקצירי פסקי דין, עצות להתנהלות מול בנקים ורשויות, נוסחי חוקים ומובאות תנ"כיות על מקור סמכות השופט. לפי אתרי המחקר Compete.com וגוגל טרנדס, Reader.co.il ומאמרים נמצאים בתחרות צמודה.

 

נול הוא עוד מתחרה. סיימון גלפנד (מימין) ואייל חלימי נול הוא עוד מתחרה. סיימון גלפנד (מימין) ואייל חלימי צילום: עמית שעל

 

"אתרי מאמרים קיימים מאז שנת 2000", אומר סיימון גלפנד, שהקים את Reader עם אייל חלימי. "Reader הוא אתר בתוך רשת אתרי המאמרים Articlesbase.com שאנחנו מקימים מאז 2005, ויש בה גם אתרים ברוסית, בספרדית, בפורטוגזית, בסינית ובצרפתית. נול הוא בסך הכל עוד מתחרה בשוק הגדול הזה. הוא עוד תוצאת חיפוש במנוע של גוגל. יהיו שם גם Reader וגם כלכליסט, והגולש יחליט לאן ללכת".

 

אתרי המאמרים ידועים בעיקר כמכשיר שיווקי. למה שגולשים יבחרו בהם?

"אנשים מחפשים לצרוך מידע. בכל יום מחפשים את המילה 'מאמרים', בכל יום מחפשים מידע על נושאים מסוימים. פשוט מגיעים אלינו דרך תוצאות החיפוש. נכון, אנחנו לא ויקיפדיה. אבל גם נול לא", אומר גלפנד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x