$
מכשירים ומדריכים

Zune: הפלופ השקט של מיקרוסופט

נגן המוזיקה Zune היה הגאדג'ט המבטיח ביותר של מיקרוסופט, אבל נכשל בכל המבחנים ונזנח על ידי הקהל. רק 2 מיליון יחידות נמכרו בשנה וחצי, לעומת יותר מ-10 מיליון אייפודים בשלושת החודשים הראשונים של 2008. איך זה שוב קרה למיקרוסופט?

יוסי גורביץ 11:5813.05.08
קראו לו "מחסל האייפוד". מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר כינה אותו "הדוד שיכה את גוליית של אפל". "הקרב יהיה ארוך", אמר באלמר במסיבת העיתונאים שכללה הופעה של להקת רד הוט צ'ילי פפרז, "אבל Zune ינצח את אייפוד".

 

בשבוע שעבר, שנה וחצי לאחר השקתו בקול תרועה, מפרסמת מיקרוסופט את נתוני המכירות העלובים של נגן המוזיקה Zune. הנגן של מיקרוסופט מכר 2 מיליון יחידות בשנה וחצי לעומת 10.6 מיליון אייפודים בשלושת החודשים הראשונים של 2008. כ-3%–4% מבעלי נגני המוזיקה בארצות הברית מחזיקים ב-Zune, לעומת 73% באייפוד, ו-11% שמשתמשים בנגן המוזיקה של סנדיסק. לצד הקריסה השיווקית של חלונות ויסטה נהפך ה-Zune לפלופ שקט.

 

מכשיר Zune. נתוני מכירות עלובים מכשיר Zune. נתוני מכירות עלובים צילום: בלומברג
כיצד נכשל הניסיון השאפתני של מיקרוסופט?

 

1. נגן בחסות חברות התקליטים

מחסל ה-Zune האמיתי היה הדבר שחיסל בזמנו גם את שירות נאפסטר, ושאחראי לחלק מהביקורות נגד חלונות ויסטה - ברית עם חברות התקליטים. בניגוד לנגנים הקיימים בשוק, שאפשר להעביר אליהם כל קובץ מוזיקה, הנגן של מיקרוסופט היה חסום בפני קבצים שהורדו מהאינטרנט באופן לא חוקי. משתמשיו יכולים היו להעתיק אליו רק מוזיקה מדיסקים, או שירים שנרכשו בחנות המוזיקה המקוונת של מיקרוסופט, Zune Marketplace.

 

חברות התקליטים חיבקו את הנגן מיד. חובבי המוזיקה התרחקו ממנו. כשמיקרוסופט הודיעה באפריל 2007 כי היא מסירה את ההגנה, כבר היה מאוחר מדי. Zune מותג כחביב התאגידים. הידיעה כי מיקרוסופט משלמת לחברות התקליטים דולר עבור כל מכשיר שנמכר רק חיזקה את התדמית.

 

2. תקלות בסגנון חלונות

"ה-Zune יישכח בתוך שישה חודשים. ברוך שפטרנו", כתב בנובמבר 2006 מבקר הגאדג'טים אנדי אינטאקו ב"שיקגו סן טיימס". אינטאקו כתב שבעת בדיקת המכשיר הוא נתקל בתקלה בקובץ ההתקנה. "כל הלילה הייתי צריך לכתוב קובץ dll כדי להתגבר על זה. האם זה מה שמיקרוסופט מתכננים שהורים יעשו בערב חג המולד?".

 

אדם אנגסט, מבקר שנחשב לאוהד מוצרי אפל, תיאר את Zune כ"אסופת פשרות, בלבולים והתרסקויות, צרורות באריזה חומה פשוטה".

 

במקביל התחילו רוכשים להתלונן על תקלות בתקשורת בין המכשיר לבין נגן המדיה של חלונות.

 

3. שיווק מסורבל

חידושי ה-Zune היו בשיטת רכישת השירים, ובדרכים לגלות מוזיקה חדשה. ורובם היו בעיקר מציקים. רכישת השירים נעשתה באמצעות "נקודות מיקרוסופט", שאותן היה אפשר לקנות בחנות המקוונת במחיר של חמישה דולר לכל 400 נקודות. מחיר שיר הוא 79 נקודות. פרט לצורך לשלוף מחשבון כדי להבין מה מחירו של שיר בדולרים, לקוחות רבים גילו שהם נשארים עם "עודף" של נקודות שאותן הם לא יכולים לנצל.

 

במקביל פרסמה מיקרוסופט את היכולת של המכשירים לזהות, באמצעות אינטרנט אלחוטי, את נוכחותם של מכשירי Zune אחרים בסביבה, ואז להתחבר אליהם ולהאזין לשירים שבהם. המבקרים בחרו להתמקד בתחושת הפלישה לפרטיות, ובכך שגם מאחורי אווירת השיתוף הזו עמד אינטרס מסחרי: השירים נשמרו לשלושה ימים, ולאחר מכן נחסמו להאזנה, ועל המשתמש הוטל לרכוש אותם.

 

4. הקללה המיקרוסופטית

והסיבה העיקרית לכישלון היא התדמית המיקרוסופטית. אפל נתפסת כקולית, מיקרוסופט כמרובעת. ענקית התוכנה מרדמונד הרשתה לעצמה לאחר בהשקת חלונות ויסטה ולא לעדכן במשך שנים את דפדפן האקספלורר - אולם בשני התחומים האלה היא נהנתה ממונופול. הצרכנים כעסו, לגלגו, אבל בלית ברירה השתמשו.

 

אבל ה-Zune נכנס לתוך שוק שלבו כבר היה בידי אפל. הנגן של מיקרוסופט הוא פחות טוב, פחות מגניב ופחות נפוץ. העיצוב המינימליסטי תואר מיד כחיקוי לאייפודים הראשונים מ-2001. הקטנת הלוגו של מיקרוסופט לממדים זעירים תואר מיד כהודאה של החברה בתדמית הבעייתית שלה.

 

"כל שהוא כביצה, ביצה טובה הימנו", נכתב בתלמוד. מיקרוסופט לא הצליחה להמציא ביצה טובה יותר. התוצאה חרוטה בדפי המאזנים ובתרבות הפופולרית, שם הפך האייפוד לשם נרדף לנגני מוזיקה, בעוד Zune לא הותיר עליה ולו שריטה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x