סגור
ועידת טוקיו 2023 פאנל גיניקולוגיה
(צילום: שמוליק דודפור)

ועידת טוקיו
מאולטרסאונד ביתי עד ניתוחים מתקדמים בעוברים: החדשנות משנה את עולם רפואת האם

פרופ' אסנת ולפיש, מנהלת מחלקת נשים בבית החולים בילינסון, הציגה בועידת העסקים ישראל-יפן של כלכליסט בטוקיו את הפיתוחים החדשניים בתחום רפואת האם ועובר. האם הכלים הטכנולוגים הללו יוכלו לסייע בירידה החדה ביילודה שעמה מתמודדים היום היפנים?

פיתוחים טכנולוגיים של בית החולים בילינסון בתחום רפואת האם והעובר יוכלו לסייע להתמודדות של היפנים עם הירידה החדה בילודה ועם הקושי הכלכלי שמונע מנשים רבות במדינה להביא ילדים לעולם, כך עלה בפאנל בועידת העסקים ישראל-יפן של כלכליסט בטוקיו, שבו השתתפו פרופ' אסנת ולפיש מנהלת בית החולים לנשים בבילינסון, פרופ' ריצוקו קימטה פו - מנהלת המרכז לאבחון טרום לידתי ובעלת שם עולמי בהדמיית מוח עובר במדיקל קליניק באוסקה ופרופ' קאטסוסוקה אוזווה – מנהל המרכז לרפואת עובר ומומחה בניתוחי עוברים במרכז הלאומי להתפתחות ובריאות הילד בטוקיו.
"יש הרבה הבדלים גם במעמד האישה וגם ברפואת האישה בין יפן לישראל. ביפן יש שיעור ילודה נמוך והאוכלוסייה היא מבוגרת ובישראל זה הפוך, ולכן האתגרים הם שונים", אמרה פרופ' ולפיש. "מבחינה כלכלית הנשים בישראל מבוטחות בכל ההיבטים של פריון, היריון ולידה וביפן מרבית הטיפול במהלך ההיריון הוא במימון אישי, אבל יש הרבה ממשקים בהיבט הטכנולוגי והרבה עניין מצד היפנים בטכנולוגיות שאנחנו מציעים כמו למשל טלה- מדיסין והאפשרות לעשות טיפולי פריון ומעקב על ידי שימוש של רפואה מרחוק".
בהתאם, הדיון המרכזי בפאנל עסק בחדשנות ברפואת האם והעובר באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית, רפואה מרחוק ואפליקציות. כך למשל, ולפיש סיפרה על היתרונות העצומים הגלומים בבדיקת אולטרסאונד ביתית לנשים הרות באמצעות מכשיר הסמארטפון, פיתוח של קופת חולים כללית בהובלת ליאור וולף, ראש אגף רפואה מקוונת בשירותי בריאות כללית. "האולטרסאונד הביתי הוא מכשיר בגודל כף יד המתחבר לסמארטפון ומאפשר לבצע באופן עצמאי סריקת אולטרסאונד לעובר ולשדר למוקד ייעודי בבילינסון המאויש בצוותים רפואיים שמפענחים את סרטוני האולטרסאונד עבור הפונות", אמרה. "זו קפיצת דרך משמעותית ברפואה הדיגיטלית ובבריאות האישה בתקופת ההיריון. הצלחנו להקטין ולהנגיש את מערכת האולטרסאונד המסורתית כך שתתאים לשימוש ביתי. המכשיר מספק מידע חיוני לצוותים הרפואיים ומסייע לאימהות שבדרך לקבל תמונה מהירה ומדויקת על מצב העובר וכך מקנה להן שקט נפשי ומונע פניות שלא לצורך למרפאה או לחדרי מיון בשל חשש כזה או אחר".
פרופ' פו הודתה כי הפיתוח החדשני הזה של האולטרסאונד הביתי יוכל לסייע לנשים ביפן ואף לחסוך להן כסף. "יפן היא ארץ מאוד גדולה מבחינה גיאוגרפית, והיינו שמחים להקל על נשים ביפן ולחסוך מהן לנסוע למרכזים הרפואיים כדי לערוך בדיקות ולעבור ביקורת של הדמיית אולטרסאונד, מה גם שזה יכול לחסוך עבורן הרבה כסף, כי ביפן כמעט כל בדיקות ההיריון עולות כסף ולא מסובסדות".
תחום נוסף שעלה לדיון בפאנל ויכול להוביל לשיתופי פעולה על ציר בילינסון ויפן, הוא התחום של רפואת עוברים. "ניתוחים בעוברים הם נדירים מאוד, זה תחום חדש, מעניין ומורכב", הסבירה פרופ' ולפיש. "בבילינסון מבוצעים בהצלחה ניתוחים בעוברים, אך בגלל שזה נדיר, ייתכן ונוכל לשתף פעולה עם העמיתים היפנים שלנו וללמוד מהניתוחים שהם מבצעים, בעוד שהם יוכלו לקחת חלק וללמוד מהניתוחים מצילי החיים שאנחנו מבצעים בבילינסון".
פרופ' קאטסוסקה אוזאה, המומחה ברפואת עוברים אמר: "נשמח לשתף פעולה עם בילינסון בתחום של ניתוחי עוברים. זה תחום חדש וכרגע מאוד מצומצם בעולם. יש מעט מאוד ניתוחים מורכבים כאלה, ולכן יש חשיבות גדולה לשיתופי פעולה בין מרכזים רפואיים שכבר מתנסים בזה עם הצלחה גדולה וכך ללמוד זה מזה. בנוסף, נרצה לאמץ חלק מהכלים הרפואיים החדשניים שהוצגו לנו כאן בוועידה".