סגור
ועידת Tech TLV - ד"ר קירה רדינסקי
(סיני דוד)

TechTLV 2022
קירה רדינסקי: "בעוד 10 שנים נחכה בתור למיון שש שעות במקום שלוש"

לדברי ד"ר רדינסקי, מייסדת משותפת ומנכ"לית Diagnostic Robotics בכנס TechTLV של כלכליסט, "אספנו יותר ממאה מיליון מפגשים עם רופאי משפחה ובנינו מערכות שמראיינות את הפציינטים, יודעות אילו בדיקות הוא צריך במטרה לעשות אוטומציה. המטרה היא שרופא המשפחה יתעסק במה שהוא צריך להתעסק – מערכות יחסים ודיאגנוזה"

"זה מאוד נחמד לצפות אירועים אבל אם אין מה לעשות עם זה אז בשביל מה אנחנו צופים?", כך אמרה ד"ר קירה רדינסקי, מייסדת משותפת ומנכ"לית Diagnostic Robotics בכנס TechTLV 2022 של כלכליסט. "אני חושבת על זה הרבה פעמים גם בהקשר של ההאטה בעולם הכלכלי – איך אפשר לעשות את האופטימיזציה. זה טוב לצפות את העתיד אבל אם אין יכולת לעשות אינטרבנשן – זה שימוש לא נכון במשאבים", אמרה.
רדינסקי סיפרה על היכולת של הטכנולוגיה לחזות אירועים כמו התפרצות האבולה ומגיפת הכולירה. "מתברר שכל התהליך התחיל כשאנשים התחילו לחפש יהלומים וזהב. המערכת שלנו יודעת שכשאנשים מחפשים יהלומים וזהב בעלי החיים ינדדו – אבל ספציפית בעל חיים מסוג עטלף. אכן התפרצות האבולה ב-2013 התחילה מילד בן שלוש שאכל בשר עטלף לא מבושל והסתיימה במוות של 2,500 איש. בעזרת טכניקות של חיפוש קורלציות התחלנו להתעסק בחיזוי מגיפות נוספות כמו מגיפת הכולירה. המערכת שלנו זיהתה קורלציה בין בצורת, שנתיים לאחר מכן סופות – ולאחר כחודש התפרצות כולירה. כולירה היא מחלה שהורגת 100 אלף אנשים בשנה אבל מאוד קל לטפל בה אם מביאים מים נקיים בזמן. אכן פעלנו לשלוח מים וסיוע לוגיסטי כמה חודשים לפני התפרצות המגיפה".
לדברי רדינסקי בתוך פחות מ-10 שנים, לחצי מאוכלוסיית העולם לא תהיה גישה לרפואת משפחה. "זאת אומרת ששלוש וחצי שעות ההמתנה למיון עליהן אנחנו מתלוננים בישראל, יהפכו לשש שעות כפי שזה בסין. בדיאגנוסטיק רובוטיקס אספנו יותר ממאה מיליון מפגשים עם רופאי משפחה ובנינו באמצעות טכניקות של עיבוד שפה מערכות טריאז' שמראיינות את הפציינטים, יודעות אילו בדיקות הוא צריך במטרה לעשות אוטומציה לחלק מה'work flow' ברפואת משפחה". המטרה היא שרופא המשפחה יתעסק במה שהוא צריך להתעסק – מערכות יחסים ודיאגנוזה.
"התחלנו את החברה כשעבדנו ממש בחדרי המיון ברמב"ם. בזמן שפציינטים חיכו בתור הם טופלו בצורה אוטומטית כך כשמגיעים לרופא הכל כבר מוכן והרופא קורא סיכום רפואי שנוצר אוטומטית. הסיכומים שהמערכת מייצרת בנויים עד כדי חוסר יכולת הבחנה למה שרופא יודע לייצר ואז התחלנו להרגיש הרבה יותר בנוח להביא את זה גם לעולם של הפריימרי קר".
תחום נוסף שבו ניתן להיעזר ברובוטים הוא הרפואה המונעת. "בארצות הברית הרפואה המונעת עובדת כבר 20 שנה עם מרכזי טלפונים של אחיות שמתקשרות לפציינטים ומנסות להחזיר אותם חזרה לטיפול רפואי. למה? כי בסוף אם הם בריאים נחסך כסף לחברות הביטוח המממנות אותם. הבעיה היא שעד היום רוב החיסכון היה על אנשים מאוד חולים. מתקשרים למישהו מאוד חולה ומנסים לתת לו ייעוץ דיאטנית. הבעיה היא שכבר יש לו 4 מחלות במשך 15 שנה. אז בנושא הזה לקחנו למשל 60 מיליארד ביקורים בארה"ב והתחלנו לבנות אלגוריתמים שמנתחים 28 מיליון אנשים בחודש וצופים מי יתדרדר והאם יש לנו כלים למנוע את זה. אחרי שנתיים הצלחנו להראות מול קבוצת ביקורת שאנחנו מצליחים להוריד את כמות הביקורים במיון פי 4 עבור אנשים בריאים ועבור אנשים חולים – הצלחנו להוריד את כמות האשפוזים פי 2 ומכאן לחסוך 20 אלף דולר לפציינט בשנה".