סגור
ועידת ניו יורק משתתפי הפאנל בהנחייתה של מנכ"לית לאומיטק, תימור ארבל סרדס
משתתפי הפאנל בהנחייתה של מנכ"לית לאומיטק, תימור ארבל סרדס (צילום: אוראל כהן)

Mind The Tech
"עסקאות לא נופלות על כסף, אלא על עובדים"

מנכ"ל Arya הבהיר מה באמת מחפשים מי שרוכשים חברות. שותפה בקומרה קפיטל: "אנשים צריכים להרגיש שהם עדיין בסטארט־אפ"

"חברות ישראליות עוברות לצד הרוכש", אמרה תימור ארבל-סרדס, מנכ"לית לאומיטק, בשולחן העגול של LeumiTech & Valley Bank שהתקיים בהנחיית אורי קאופמן גפטר, מנהלת בנקאות בינ"ל וטק בואלי בנק. "אני חושבת שזה יימשך בשנים הקרובות משתי סיבות, אחת היא הירידה של השווי בשווקים הציבוריים, והמיזוגים והרכישות היא הברירה הטובה ביותר לאחר הנפקה; הסיבה השנייה היא הצמיחה של החברות הישראליות. אנחנו רואים חברות חזקות שיודעות לצמוח תוך כדי רכישות".
עוד השתתפו בשולחן העגול: אסף פלד, מייסד ומנכ"ל חברת מינט מדיה; שלומי חגי, מנכ"ל קליקטייל, שנרכשה על ידי קונטנט סקוור; עופר יהודאי, מנכ"ל Arya ולפני כן מייסד ונשיא Inneractive ו-Fyber; אבנר מנדלסון, לשעבר מנכ"ל לאומי ארה"ב וכעת סגן יו"ר ואלי בנק בעקבות המיזוג בין שני הגופים; ניצן שפירא, מנכ"ל אפסגון לשעבר, שנרכשה על ידי סיסקו; שרון ברזיק כהן, CFO בקומרה קפיטל.
רומן איצקוביץ, מייסד אט.ביי: "אנחנו רכשנו חברה ואנחנו משאירים אותה עצמאית ולא ממזגים אותה ולא ניגע בתרבות שלה". שלומי חגי, מייסד קונטנטסקוור: "לשמור על שני העסקים עצמאיים קשה מאוד, וצריך למצוא את הדרך הטובה ביותר למזג את שני הארגונים מכל הבחינות. אחד ועוד אחד אינו תמיד שלוש במיזוגים ורכישות".
שרון ברזיק כהן: "צריך שיהיה תהליך מסודר מאוד שיחבר אנשים שירגישו שהם עדיין בסטארט־אפ".
אסף פלד: "אתה חייב לתת לנרכשים כוח לפעול בכוחות עצמם. יש לך יכולת להצליח במיזוג, אבל אם רוצה לשלוט בהם בכוח, לא תוכל להסתייע בהם לשנות אותך והמיזוג צפוי להיכשל".
עופר יהודאי: "נרכשנו על ידי חברת גרמנית שהיתה גדולה מאיתנו, אבל הפכנו למנהלים שלה. ראינו חברה מפסידה והרבה כפילויות, והבנו שיש צורך לקצץ ולשנות משמעותית".
רומן איצקוביץ: "אם הסינרגיה חשובה, ייתכן שתפסיד מספר רב של עובדים אבל זה חלק מהסינרגיה".
בנוגע לאלה מה הדגלים האדומים ברכישות, השיב אסף פלד: "היו הרבה תהליכים שעשינו והגענו ממש עד הסוף, ואז החלטנו לעצור, אפילו שהיה לנו אישור של הדירקטוריון. גילינו דברים בתהליך שהפתיעו אותנו לרעה. אסור להתאהב ברכישה".
עופר יהודאי: "עסקאות אינן נופלות על כסף אלא על כוח אדם. ככל שמביאים צוות גדול יותר זה מחזק את הרכישה ואת המחיר. כאשר רואים את הצוות של הרוכש רואים עם מי עובדים ביום־יום, והאם אני רוצה לעבוד איתם.
רומן איצקוביץ: "בכל עסקה יש דגלים אדומים, אבל תמיד צריך לראות כמה הם קריטיים וכמה מהם מרכזיים".
אורי קאופמן גפטר: "אמנם בשנה הנוכחית היקף עסקאות ה-M&A (מיזוגים ורכישות) נמוך משנת השיא אשתקד, אך הציפייה היא לשוק M&A שישבור שיאים של 20 השנים האחרונות. נתונים היסטוריים מראים שחברות אשר ישקיעו בפיתוח אסטרטגיות לתקופות אי-ודאות, בין היתר באמצעות M&A, יהיו המנצחות הגדולות של תקופת ההאטה הנוכחית".