סגור
בועז נגר

כנס שוק ההון
יו"ר אקסלנס על השוק התנודתי: "תם עידן הכסף הקל, צריך לשנות כיוון"

בכנס שוק ההון של כלכליסט וקסם קרנות אמר בועז נגר: "אינפלציה של אחוז וחצי לא תהיה, ובאותו אופן, שוק שבו כשהמניות יורדות נקבל פיצוי דרך אג"ח מדינה לא יהיה לנו יותר - צריך לחפש הגנות אחרות"

"השאלה שאני שומע שלוש פעמים ביום ברחוב היא מה עושים עם הכסף?". כך פתח בועז נגר, יו"ר אקסלנס בית השקעות, את דבריו בכנס שוק ההון של כלכליסט בשיתוף קסם קרנות ETF מבית אקסלנס. "לכאורה אני לא מבין את השאלה, תעשה מה שעשית עד עכשיו, הרווחת כסף, למה לשנות. רק שבפועל, השאלה במקום, אין ברירה וצריך לשנות כיוון".
נגר מתייחס ל-12 השנים האחרונות שהחלו במשבר הסאב פריים (2009) והסתיימו עם משבר הקורונה. "אפשר לראות שהכל מצוין, 252% תשואה בתקופה הזו של אינפלציה נמוכה - גם האג"חים תרמו לתשואה. היה פה בשנים האלה שוק שבו המניות עלו חזק והאג"חים נתנו תשואה גבוהה".
נגר מדבר על התופעה שחשוב להבין לדבריו כדי לתכנן קדימה. "בעשר שנים האחרונות כשכבר כן שהיתה ירידה של מניות היא לוותה בירידה של התשואות של האג"ח - מי שהיה באג"ח של 20 שנה בשוק מניות יורד, הרוויח כסף דרך האג"חים. כל זה כבר לא רלבנטי עכשיו, אינפלציה של אחוז וחצי לא תהיה, ובאותו אופן, שוק שבו המניות יורדות ויתקבל פיצוי דרך אג"ח מדינה לא יהיה לנו יותר. זה סוף עידן "הכסף הקל".
"ולכן אנחנו באמת צריכים לשאול את עצמנו מה לעשות עם הכסף", מדגיש נגר, ומוסיף: "בשנה האחרונה שוק המניות ירד ב10% והאג"חים ירדו יחד איתו. המשמעות היא שאנחנו היום הרבה יותר חשופים בירידות והתיק הקלאסי של 40%-60% שעבד מצוין יעבוד פחות טוב בסביבת אינפלציה. כך שאם כבר אין לי את ההגנה הטבעית באג"ח צריך להתחיל לחשוב איך לרכוש הגנות אחרות".
כאן נכנס נגר לשאלה המתבקשת - מהם המוצרים שמספקים היום את ההגנה שאנחנו לא יכולים לקבל דרך אג"חים. לדבריו, קרנות גידור הם אחד מהם, ואליו מתלוויים רכישות הגנה.
אשר ליתרון של קרנות הגידור, הוא מציין כי "אף שהן לא נתנו תשואה טובה ב-12 השנים האחרונות, עדיין ההיקף שלהן מאוד גדל וימשיך לגדול. בחתכי תקופות של ירידות ועליות מזהרים שונות גבוהה מאד בין קרנות גידור להתנהלות המדד - בירידות של 17% ו-20% במדד קרן גידור היתה חיובית. בירידות חזקות של 50% עדיין הקרן גידור נמצאת בסביבה חיובית עם תשואה משמעותית גבוהה יותר מהמדד. מנגד, בתקופות של עליות במדדים, כלומר בתמונת מצב הפוכה, קרנות הגידור עניין הציגו רווחים אבל פחות מהמדדים.
"המשמעות היא שמי שרוכש קרן גידור קלאסית שמנוהלת בצורה מקצועית, מוותר איכשהו על העלייה בתשואה למעלה בתמורה לרכישת הגנות. כלומר כשהצפי הוא לשוק תנודתי מאד, המלווה ברצון לצמצם סיכונים, יש היגיון בקרנות הללו. אין ספק שהן יהיו כלי פופולרי מאוד בשנים הקרובות".
כלי נוסף עליו מדבר נגר הוא קרן גידור בנאמנות. "אני רוצה לברך את הרשות לניירות ערך שתעשה לראשונה קרן גידור בנאמנות שתצא לשוק בדצמבר. אני חושב שאם היא תנוהל באופן שיספק הגנה במצב של ירידות, יהיה זה כלי חשוב שבפעם הראשונה יונגש גם ללקוחות פרטיים ויהיה מוצר מפוקח. זה מוצר נדרש ומתבקש בימים האלה".
נגר סיפק גם דוגמה למהלך הגנתי המתאים בימים אלה: אתה יכול לקנות מוצר עוקב למדד SMP 500 ובמקביל לקנות הגנה עליו, עד לירידה ש 9% - בתמורה אתה מגביל את התשואה האפשרית לעד 24.6%. אני מכיר הרבה משקיעים שונאי סיכון שחותמים על זה ויש כאלה שגם יעדיפו הגנה חזקה יותר, של עד ירידה של 15% כשהתמורה המקסימאלית שלך תהיה עד ל-17.4%. גם מכאן ניתן לעלות בשיעור ההגנה. נגר מדגיש שתנאי הכרחי הוא שהמוצרים האלה ינוהלו בצורה מקצועית ושקופה. "הלקוח צריך לדעת מה עלות הגידור, וזה צריך להיות מונגש לכל הלקוחות".