כנס עתיד התעשייה
"לא צריך יותר להוכיח ידע, אלא איך למדתי איך ללמוד"
דורית דור, מייסדת שותפה בחברת QBEAT ולשעבר CTO בחברת צ'ק פוינט, אמרה את הדברים במסגרת כנס עתיד התעשייה בישראל של כלכליסט ו-HIT, מכון טכנולוגי חולון; "למעלה ממחצית המורים רוצים את ה-AI אבל לא יודעים איך", אמרה פרופ' גילה קורץ, דיקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה במכון
דרושה חשיבה שונה ומערכתית לדור הבא של התלמידים - זה המוטו בפאנל שנערך במסגרת כנס עתיד התעשייה בישראל של כלכליסט ו-HIT, מכון טכנולוגי חולון.
בפאנל השתתפו אסף וייס, מנהל קמפוס IL, מערך הדיגיטל הלאומי; מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת מנהל חדשנות וטכנולוגיה במשרד החינוך; דורית דור, מייסדת שותפה בחברת QBEAT ולשעבר CTO בחברת צ'ק פוינט; ד"ר יהודית הוכרמן פרומר, סמנכ"לית בכירה למחקר ופיתוח, רפאל; ופרופ' גילה קורץ, דיקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה, HIT מכון טכנולוגי חולון. את הפאנל הנחתה כתבת כלכליסט מעין מנלה.
וייס אמר כי "יש לנו אפשרות להסתכל על ביג דאטה עצום שדרכנו לומדים איך ללמוד. אנחנו עדיין לא יודעים מה צריך ללמד את הדור החדש. מי ששורד הוא מי שיתאים את עצמו לשינויים. אנחנו מספקים כלים להתאים את עצמך, והם הוכחו כמשפר יכולות. יש לנו קורס ייעודי שמלמד איך לעשות את זה".
זרביב אמרה כי "אנחנו מאוד מקדמים כשירויות במערכת החינוך. שמים יעדים שונים לכל ילד. אני עוסקת בחינוך בתחום הזה כבר הרבה שנים, והיום אנו עסוקים בהשפעה מערכתית. אנחנו עושים השנה את ההכשרה המיוחדת כבר בכיתות ז'. אני מסכימה שעולם של חשיבה מערכתית וחישובית הפך להיות קריטי. יש לנו שת"פ עם 400 חברות טכנולוגיה".
איך לדעתך צריך לצאת בוגר לתעשייה כיום?
דור: "בצ'קפוינט הפלנו על אנשים בעיות, וביקשנו שיפתרו אותן. חיפשנו אנשים יצירתיים שיודעים להתמודד עם מערכת מורכבת. פעם היה קל לדעת מדע. היום כל חלק של מדע הרבה יותר עמוק. צריך לדעת להתחבר לקשר בין המערכות ואיך הן עובדות. כל זה לא קשור ל-AI. אבל היום ה-AI כאן ואי אפשר להתעלם ממנו. אני מסכימה שחייבים ללמוד איך ללמוד. אני צריכה להביא איתי סט כלים שמראה איך למדתי, איך הייתי בתחרויות, איך למדתי מקוד פתוח. לא צריך יותר להוכיח ידע אלא איך למדתי איך ללמוד. היום יכול לבוא זוטר עם ידע שאין לאיש ותיק בתעשייה".
הוכרמן פרומה התייחסה לנושא העליונות הטכנולוגית ואמרה כי "מה שניצח במערכה מול איראן הוא זה בלבד. גם בהתקפה וגם בהגנה. אלו הן מערכות שהן הגבול הבא, והכישורים הנדרשים הם מגוונים".
"צריך בסיס פיזיקלי עמוק, צריך יכולת להשתמש ולהפעיל כלים חדשים . יש לנו כלי AI שמסייעים לנו. אבל בלי בסיס פיזיקלי אין לנו יכולת לדעת האם מה שקיבלתי הוא דבר טוב. הדבר שהכי צריך היא חשיבה מערכתית - לקחת בעיה מורכבת ולהפעיל את ארכיטקטורה של הפתרון. תעמיקו את הבסיס הפיזיקלי ואת יכולת לימוד ה-AI ולימוד מולטי דיסציפלינרי. אין ציפיHה שמי שמגיע מהאקדמיה יידע מה שמהנדס ותיק יודע".
נוצרים מקצועות ונעלמים אחרים, ונשאלת השאלה מה הפער המרכזי בין הכשרה לציפיות התעשיה.
קורץ: "אנחנו מכשירים את הלומדים אצלנו לתת פתרון מלא. הבנו שנפל דבר עם ה-AI, ו-70 אחוז מחומרי הלימוד שלנו השתנו. אני לא המשך של מערכת הלימוד, אני מכשירה אנשים לתעשייה. יש שינוי שאף אחד לא יודע. חושבת שצריך ידע וחשיבה ביקורתית. עקבנו אחרי מערכת החינוך ועלה ממצא אחד מאוד ייחודי: למעלה ממחצית המורים רוצים את ה-AI אבל לא יודעים איך. אני מחפשת פתרונות שניתנים לשדרוג. עם קרן רוטשילד פיתחנו כלי שמאפשר להכשיר את הסטודנטים".
האם תואר חשוב כיום?
"צריך להקשיב לסטודנטים. שם צריך לבדוק את התהליך שאינו פשוט. ביקשתי שייתנו לנו שיקול על עבודת הגמר. אוניברסיטאות המחקר הן משמעותיות מאוד עדיין".
לגבי משבר הג'וניורים - האם הבעיה בתעשייה או בלימוד?
דור: "זה חלק ממצב כלל עולמי של התעשייה. זו תופעה מאוד רחבה וזה המקום של בוגרים רבים להבליט מה הם יכולים להביא לתעשייה".
























