סגור
ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר
(סיני דוד)

ועדית התחזיות
ערן וולף: "ב-2023 יימשך עודף הביקוש בשוק הרכב"

את הדברים אמר מנכ"ל מימון ישיר בוועידת התחזיות של כלכליסט והפניקס. לדבריו: "יצרניות הרכב באירופה ובארה"ב לא באמת ממהרות לסגור את הפער. הן למדו בשנתיים האחרונות שהן יכולות לייצר ולמכור פחות רכבים ולהרוויח יותר"

"כיום בעולם יש כחמישים מיליון אנשים שממתינים לרכב חדש. וגם אצלנו בארץ הלקוחות צריכים להמתין הרבה מאוד זמן ביחס למה שהינו רגילים בעבר, או רוצים", כך ציין ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר בוועידת התחזיות 2023 של כלכליסט והפניקס. לדברי וולף: "אנו חיים באחת התקופות המבלבלות ביותר שידע שוק הרכב ובאופן טבעי זהו מצב קשה לחיזוי. איננו יודעים: האם משבר השבבים העולמי נמצא לפנינו או אחרינו? האם מחירי הרכב החדש יעלו או ירדו?".
לדברי וולף: "אנו במימון ישיר מאמינים שבשנת 2023 ימשך עודף הביקוש בשוק הרכב. תפוקת הרכב העולמית ירדה בכמעט 20% ביחס למה שהיה ערב הקורונה ובכל פעם מתעורר סיפור אחר שמעכב את התור: פעם זהו משבר שבבים, פעם זו מלחמה באוקראינה, פעם משבר אנרגיה ופעם הקורונה מכה בסין. אבל הביקוש נשאר זהה וממשיך להצטבר. החשבון הוא פשוט. בשלושת השנים האחרונות מייצרים בכל שנה 17 מיליון מכוניות פחות ממה שהיה בשנת 2019. מכירות רכב באירופה שבו לרמה בה היו לפני כמעט 40 שנים. ואילו בישראל 2021 היתה שנת שיא של כל הזמנים במכירות רכב חדש בישראל עם מעל 300 אלף מכוניות חדשות שנמכרו. גם השנה למעשה נמכרו כעשרת אלפים מכוניות יותר משנת 2019. ויש לנו חשיפה גבוהה ליצרנים אסייתיים שנפגעו פחות מן המשבר", מסביר וולף.
לדבריו: "בשוק הרכב - הביקוש הוא בעל אופי נצבר. הקונים שוויתרו על קניית רכב חדש בשנת 2020, רק דחו את המימוש, ואליהם מצטרפים הקונים החדשים שגם הם רוצים היום רכב חדש. וכשיש מחסור המחירים מן הסתם עולים גם ברכבים החדשים וגם במשומשים". לדברי וולף: "בהשוואה למה שקרה בשאר העולם המערבי, מחירי הרכב אצלנו עלו באופן מתון יותר. מאז ינואר 2020 עד סוף 2022 עלה מדד מחירי הרכב המשומש בישראל בכ-12%. כשבארה"ב לשם השוואה, הוא עלה ב-43% באותה תקופה. זה לא שהגענו למצב שכאשר המכונית מזדקנת היא עולה במחיר, רכב זה עדיין לא נכס להשקעה. אבל עודף הביקוש הביא לשחיקת מחירים איטית יותר מהרגיל, אם בשנה רגילה נשחק מחיר הרכב ב-14% לשנה, ניתן לראות שבשלוש השנים האחרונות הוא נשחק רק ב-2%-4%".
את דבריו סיכם וולף וציין: "התחזית שלי היא שבשנת 2023 הביקוש בשוק הרכב ימשך. המחסור בתשומות הייצור צפוי להימשך, גם אם באופן פחות חד, לפחות עד סוף 2023. למרות הביקוש הרב, יצרניות הרכב באירופה ובארה"ב לא באמת ממהרות לסגור את הפער. הן למדו בשנתיים האחרונות שהן יכולות לייצר ולמכור פחות רכבים...ולהרוויח יותר. אנחנו מעריכים שמחירי הרכב ימשיכו לעלות בשנת 2023, יותר בדגמים העממיים ופחות בדגמים היוקרתיים".