סגור
שבוע החדשנות 2023- דודי בלסר

שבוע החדשנות
דודי בלסר, מנהל החדשנות בקבוצת מקורות: “שפכים הפכו ממטרד למשאב"

כך אמר בלסר, כשהציג את הטכנולוגיות שפתרו את בעיית המים בישראל: "היום יש עודפי מים"

"להבדיל ממדינות אירופה והעולם, בישראל המצב בתחום המים טוב”, אמר דודי בלסר, מנהל יחידת החדשנות בקבוצת מקורות, חברת המים הלאומית. “כתוצאה משינויי האקלים וההתחממות הגלובלית אנו רואים מחסור חמור במים במדינות רבות. אפילו באירופה מאזן המים הפך שלילי מכיוון שהביקוש הולך וגובר, כתוצאה מהגידול באוכלוסייה, וההיצע הולך וקטן בשל היעדר גשמים, זיהומים והיעדר ניהול מרכזי של משק המים".
בלסר מתייחס לשינויים הניכרים בעיקר באירופה, והתבטאו ביתר שאת בקיץ האחרון, בין היתר בגלי חום, בצורת והתייבשות נהרות. ולעומת זאת, אם בעבר אמרו ש"ישראל מתייבשת" וניהלו קמפיינים ממשלתיים למניעת בזבוזי מים, היום משק המים בארץ הוא חיובי ואף מאפשר לעזור למדינות אחרות. "יש עודפי מים לצורכי תעשייה, חקלאות וצריכה ביתית”, פירט בלסר, “ואנחנו גם מייצאים מים לשכנים שלנו, בין השאר לירדן ולרשות הפלסטינית. יש לנו כרגע מספיק מים". לדבריו של בלסר, כל זאת קרה הודות לטכנולוגיה של התפלת מי ים - כך ישראל הצליחה לנתק את התלות בגשמים והיא כיום מייצרת מים בצורה מלאכותית.
בישראל יש כיום חמישה מתקני התפלה — בים התיכון, בים סוף ובצפון. כמעט 80% ממי השתייה שלנו מגיעים מהתפלת מי ים ובעתיד זה יגיע ל־100%. "זו טכנולוגיה מורכבת, שמעורבים בה הייטק ותהליכים של מדעי החיים - כימיה ביולוגיה, בקטריולוגיה. היא פותחה בארץ בשנות השבעים על בסיס משאב שיש לנו בשפע: מי ים", אומר בלסר.
דרך נוספת לשיפור מאזן המים היא טיפול בשפכים. "שפכים הם התחום הכי צומח היום בעולמות המים”, סיפר בלסר. “הם הפכו ממטרד למשאב. היום יודעים לקחת שפכים, למחזר אותם, לטפל בהם ולהביא אותם לרמה גבוהה של מים שמשמשים לחקלאות, בעיקר בנגב. 90% מהמים במתקן טיפול השפכים בשפד”ן, שמנהלת מקורות, עוברים להשקיה של החקלאות בדרום".
בלסר הציג תמונה של שדה חקלאי פורח שכל כולו מושקה במים שמגיעים מהשפד”ן שבמרכז הארץ. מדובר במי קולחין, שפכים ממוחזרים. "אפשרנו לממש את החזון של דוד בן גוריון להפריח את הנגב ולגדל שם פירות וירקות, שמיוצאים לכל העולם".