סגור
שבוע הסטארט-אפים של Google וכלכליסט: מחלום למציאות - כיצד הופכים רעיון טוב לסטארט-אפ

שבוע הסטארט-אפים
"בתקופה הקרובה סטארט-אפים יצטרכו למתוח את הכסף הקיים"

שלי הוד מויאל, שותפה מייסדת בקרן ההון סיכון iAngels, אמרה בפתח שבוע הסטארט-אפים של Google וכלכליסט: "הסיכון הכי גדול בסטארט-אפ הוא לא שהמוצר ייכשל - אלא יהיה לא רווחי". "אם בעבר היינו נערכים לגיוס שישה חודשים מראש, עכשיו צריך להיערך עוד קודם ולהבין שזה יכול לקחת גם תשעה חודשים", הוסיפה רוני שוורץ דגני, מייסדת משותפת ב-Expecting

"בשנה הקרובה יהיה הרבה יותר קשה לגייס. סטארט-אפים צריכים למתוח את הכסף הקיים לשנתיים או שנתיים וחצי" – כך אמרה שלי הוד מויאל, שותפה מייסדת בקרן ההון סיכון iAngels, בפתח שבוע הסטארט-אפים של Google ו"כלכליסט".
היום הראשון בשבוע הוקדש לסטארט-אפים בתחילת דרכם, והקושי שבהפיכת רעיון למציאות. לדברי הוד מויאל, חוסר הוודאות ואי היציבות בשווקים משפיעים במיוחד על סטארט-אפים צעירים, שיידרשו להתאמות באופן הפעילות שלהם. "אנחנו עובדים עם הרבה יזמים על הרחבת ה-Runway", היא אמרה בפאנל בהנחיית כותב שורות אלו.
"בגלל שנכנסים לתקופה של הרבה אי-ודאות, מאוד חשוב שהסטארט-אפים ייערכו למצב שבו יהיה להם יותר קשה לגייס בשנה הקרובה", הוסיפה. "הם צריכים לגרום לכסף הקיים שלהם לעבוד לשנתיים, אפילו שנתיים וחצי. בסופו של דבר, הסיכון הכי גדול בסטארט-אפ הוא לא שהמוצר ייכשל - הסיכון הכי גדול הוא שסטארט-אפ הוא לא רווחי, הוא שורף כסף. רוב הסטארט-אפים נסגרים בגלל הדבר הזה. כשמשקיעים מפחדים ויש הרבה חוסר ודאות בשוק, זו ההנחיה הכי חשובה. צריך למצוא את הניצחונות המהירים ולעשות את הבדיקות על השוק ועל המוצר בצורה הכי יעילה שיש".
רוני שוורץ דגני, מייסדת משותפת ב-Expecting המסייעת לזוגות שמבקשים להביא ילדים באמצעות הפרייה חוץ-גופית, פונדקאות וכו', אמרה עם זאת שמי שיש לו מוצר טוב ושוק מתאים לא יתקשה לשרוד. "אנחנו פלטפורמה צעירה, פועלים פחות משנתיים, וגם אנחנו מרגישים את מה שקורה בעולם", היא הבהירה. "אנחנו קוראים עיתונים ומרגישים את החורף שהגיע. אבל במקביל, אנחנו פועלים בתוך שוק שהוא גדול, גדל וגלובלי. בסופו של דבר, אנחנו חיים בשוק שהוא חסין מיתון - לא משנה מה יקרה בעולם, אנשים ימשיכו לעשות ילדים".
"עם זאת, אנחנו מזהים שהתהליכים ארוכים יותר", סייגה. "אם בעבר היינו נערכים לגיוס שישה חודשים מראש, עכשיו צריך להיערך עוד קודם ולהבין שזה יכול לקחת גם תשעה חודשים. קרנות ההון סיכון קצת יותר קפדניות, רוצות להבין יותר ולעומק. אז אם אנחנו מראים מוצר שעונה על צורך נורא גדול והכל עובד ומתקתק, אנחנו בטוחים שנצליח למצוא את המשקיעים".
ענבל גלנצר, מייסדת משותפת ומנכ"לית Homaze, הסכימה איתה: "אנחנו במצב של חוסר ודאות באקוסיסטם הסטארט-אפי, גם בישראל וגם בארה"ב. אבל במידה מסוימת יש יתרון בלהיות סטארט-אפ צעיר בתחילת דרכו. זה מאפשר גמישות גדולה יותר, אנחנו יכולים להתאים את עצמנו למצב".
"כמובן שכמו כל חברה אנחנו צריכים להסתכל קדימה ותמיד לדעת מה אנחנו מתכננים בחודשים הקרובים ואיך אנחנו משתנים כשהשוק משתנה מתחת לרגלינו", הוסיפה. "עם זאת, מי שטוב, מצליח ומוצא את מקומו. אם בונים צוות חזק עם ביצועים כלכליים טובים, מראים תוצאות, יודעים כשדלת נסגרת להיכנס מהחלון, וכשנסגר החלון להיכנס מהסדק בקיר, גם סטארט-אפ צעיר יכול להביא את הכסף הבא, להציג תוצאות ולעשות מה שצריך בשביל להגיע לשלבים הבאים שלו".
יובל פסוב, מנהל Google for Startups, הסביר איך החברה יכולה לסייע לסטארט-אפים צעירים במיוחד בתקופה הזו. "למרות שהוקמה לפני הרבה שנים, לגוגל יש את התרבות של הסטארט-אפ", הוא אמר. "ראשית, חיבור לטכנולוגיה בכל תחום פעילות. אנחנו יכולים לקחת דברים שכבר בנינו ולהנגיש את זה לסטארט-אפים. יש לנו הרבה מחקר ומידע שמלמדים איך הופכים צוות לאפקטיבי, איך עומדים ביעדים".
"גם בגוגל יש הרבה מוצרים שלא הצליחו, וסטארט-אפים יכולים ללמוד מאיתנו", הוסיף. "דבר אחרון זה החיבור לאנשים. יש לנו מיקוד גדול של תוכניות להעצמת נשים ויזמיות, וזו הזדמנות בשבילנו להביא את כל המנטורים, המומחים והעטיפה דווקא בתקופה הזו, שהיא תקופה יותר מאתגרת".