סגור
ועידת שוק ההון ועידת קפיטל אילת מימין צביקה יוכמן לירן גלעדי איתן יוחננוף דוד פתאל אלמוג עזר
משתתפי הפאנל. מימין: צביקה יוכמן, לירן גלעדי, איתן יוחננוף, דוד פתאל ואלמוג עזר (צילום: אוראל כהן)
ועידת קפיטל

"לקרן פרטית ההנפקה היא לא באמת אקזיט, המחיר בבורסה מקשה על המכירה"

צביקה יוכמן, שותף מנהל בקרן סקיי, אמר את הדברים בפאנל בוועידת שוק ההון והפיננסים. לדבריו, "אם המחיר גבוה מדי אתה לא יכול למכור ואם הוא נמוך מדי לא שווה למכור". דוד פתאל על מיזוג שביצעה הקבוצה עם חברה הולנדית: "במיזוג חברות גדולות התרבות הארגונית משמעותית"

"מבחינתנו הנפקות זו חלופה משלימה, למשל הגיעה אלינו חברה למו"מ וזה לא צלח אז היא הולכת להנפקה", כך אמר צביקה יוכמן, שותף מנהל בקרן סקיי, בפאנל בנושא חלופות מימון בעידן החדש - אסטרטגיות במיזוגים ורכישות, בהנחיית אלמוג עזר מכלכליסט, בוועידת שוק ההון והפיננסים.
לדברי יוכמן: "אני מכהן כיו"ר של חברות ציבוריות ולא ציבוריות, ואין הבדל מבחינת בקרה בניהול ובדיווח, אבל ההבדל הוא בעלויות. חברה ציבורית עולה 2 מיליון שקל בשנה שזה מבחינתנו עלות מיותרת. אנו כקרן השקעה פרטית אוהבים את השקט, לכן ההנפקה עצמה היא לא באמת אקזיט, המחיר בבורסה מקשה על המכירה, כי אם הוא גבוה מדי אתה לא יכול למכור ואם הוא נמוך מדי לא שווה למכור, כמו שחגים אף פעם לא מגיעים בזמן, אז ככה זה גם בבורסה".
יוכמן התייחס לשילוב בין משפחה ועסקים, ואמר כי "בעבר היה נהוג להיצמד לכלל שלא עושים עסקים עם משפחה. אבל למדתי שזה לא מדויק וצריך לנהל גם את זה, הרבה גופים משפחתיים באים אלינו ומתלבטים מה לעשות וראינו הכל. ראיתי משפחות שקרסו כשהתערבו בזה עסקים ואחרות שהצליחו, אין לזה כללים ברורים. זה חלק מהיתרון של לקחת קרן לעסק משפחתי ולהכניס אותה כשותף, כדי שהאבא לא יריב עם הבנים".
דוד פתאל, מנכ"ל ובעלים של רשת מלונות פתאל, התייחס לכך ואמר כי "אחת המשימות זה להתרחב ואם יש לך דור המשך אתה יכול לבנות אותו בתוך החברה. כל אחד משלושת הילדים שלי מטפל בתחום אחר בחברה, כך שהם לא דורכים אחד על האצבעות של השני".
לגבי מיזוגים ורכישות אמר פתאל: "כאשר יש מיזוג בין שתי חברות גדולות, אז התרבות הארגונית משמעותית. עשינו למשל מיזוג בהולנד עם חברת מלונות, ווזה שינוי תרבותי, ואחד הדברים זה להסתגל ולדעת לעשות A&M, גם עם הלקוחות שלך וגם של החברה הנרכשת. יש בזה הרבה מאוד אתגר".
פתאל נשאל על קריסת רשת המלונות בראון, שנמכרה לישראל קנדה, והזכיר שלא רק בראון, גם רשת סלינה קרסה. לגבי בראון אמר: "היו כמה סיבות שגרמו לכך, בראש ובראשונה זה הסביבה – באד לאק, לרשת בראון היו הרבה מלונות בתל אביב, אבל תיירים לא הגיעו בשנים האחרונות בגלל המלחמה והמהפכה המשפטית וההפגנות. בראון גם עשו עסקאות יקרות, שגם בימים קשים היה קשה לעמוד בהן, ואני מקווה בשביל המחליפים שלהם, שידעו לקצץ בעסקאות האלה וגם להתייעל מאוד. ככה זה, כשאתה קונה ביוקר זו בעיה. בכל מקצוע בסוף הניהול מנצח, ואם אתה מנהל יותר טוב אז יכולה להיות לך נגרייה יותר טובה ואם אתה מנהל פחות טוב - אתה נשאר עם נגרייה פחות טובה ולא מספק בזמן ונשאר עם חובות. אז בכל מקצוע זה ככה. בסוף זה ניהול, ומי שמכיר את העסק שלו ומנהל אותו נכון ויודע לרכוש ולמזג במחירים סבירים ובלי צורך לרדוף אחרי זה כל הזמן, ומפעיל את העסק בצורה טובה ונכונה – מצליח, ולצידו יש תמיד כאלו שנופלים".
איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף, נשאל מתי מבינים שמיזוג לא עובד, וענה: "בדרך כלל כשתוצאות לא מגיעות - וזה גם קורה. אנו חיים בעולם דינמי ויש משתנים גדולים מאוד, כמו המלחמה למשל, וזה גורם לשינויים משמעותיים, ויש המון סיבות. אחד הדברים החשובים כשאתה ניגש למיזוג זה לנסות לראות את נקודת החולשה ולנסות לצפות אותן מבעוד מועד ולעשות 'ביזנס ריקברי דיזסטר' לפני שזה קורה. בחיים לא תמיד הכל מצליח כמצופה והחוכמה היא לנוע קדימה ולהגיע ליעדים ממקום אחר. אם זורקים אותך מהדלת – תיכנס מהחלון, כי הרי למיזוג יש את הסיבה העיקרית שלשמה נכנסת אליו".
לירן גלעדי יו"ר קבוצת ברנד, העוסקת בתשתיות, אנרגיה ותעשייה, דיבר על הבינה המלאכותית (AI) בהקשר למיזוגים ורכישות: "אני חושב שמיזוגים ורכישות יגברו בשנים הקרובות, החברות החזקות הופכות ליותר גדולות ובעצם בולעות את הקטנות, וזה קורה על ספידים בשנים האחרונות. כשמסתכלים על תחום ה- AI וההשפעה שלו, אז אתה חייב לשאול את עצמך האם אתה רוצה לרכוש חברה או לא בין השאר בהקשר להשפעה הצפויה של ה-AI על החברה הזו ולאן הבינה המלאכותית תיקח אותנו. בסוף הרי אף רובוט לא יחליף את החשמלאי, האינסטלטור, המנקה או השומר בכניסה. וגם אצלנו בעולם השירותים יש לנו למשל חברה בתחום התחבורה הציבורית, אז אנשים ימשיכו לנסוע בתחבורה ציבורית".