סגור
כנס ליברליות בהייטק יוליוס פרייטג-לורינגהופן
(אולפן כלכליסט)

כנס ערכים בהייטק
"אסור לאפשר לענקיות הטכנולוגיה למנוע מימוש חירויות בסיסיות"

יוליוס פרייטאג-לורינגהובן אמר בוועידת הערכים והחדשנות של כלכליסט, כי "קידמה אינה רעה ויש לאפשר לסטארט- אפים להיות חדשניים. אבל ממשלות צריכות לעקוב אחרי זה וגם לדעת כיצד להפעיל רגולציה"

"בסיס ערכים ליבראליים הם כבוד אישי וחופש ומה שהופך סביבה לחדשנית", כך אמר יוליוס פרייטאג- לורינגהובן, ראש הסניף הירושלמי של ארגון Friedrich Naumann Foundation for Freedom, בוועידת הערכים והחדשנות של כלכליסט שנערכה השבוע.
לדברי פרייטאג-לורינגהובן, "בסופו של דבר מה שחשוב היא הפחתה של בירוקרטיה וומתן אפשרותלאנשים כדי לחשוב בחופשיות, זהו בסיס הליברליזם. מבחינה זו למדינה יש תפקיד - לספק חינוך ותשתית. כדי להיות חדשני נדרשים רקע, ידע וכמובן חופש. השאלה כיצד לייצר סביבה שבה חדשנות יכולה לשגשג היא חלק מהותי בדיונים בנושא ליברליזם. זה בדיוק הכיוון שאליו אנו מכוונים.
"הדבר המשמעותי שסטארט-אפים עושים הוא להביא משהו חדש לשולחן שלנו, לכלכלה, לפוליטיקה, והמשמעות היא שהם זקוקים למדיניות ליברלית, להבאת משהו פרוגרסיבי. אנו עדיין לא יודעים לאן הדבר יוביל אותנו. שאלת הליבה שאנו שואלים את עצמנו היא להיכן כל זה הולך. גם כאשר יזם מתחיל יוזמה חדשה, הוא לא יודע האם זה יהיה משהו אדיר, המצאה ענקית שתצמצם צריכת אנרגיה, או נשק שישמש את האנשים הלא נכונים".
1 צפייה בגלריה
כנס ליברליות בהייטק יוליוס פרייטג-לורינגהופן
כנס ליברליות בהייטק יוליוס פרייטג-לורינגהופן
יוליוס פרייטג-לורינגהופן
(אולפן כלכליסט)
"אני חושב שנדרשת הבנה שקידמה אינה רעה. יש לאפשר לסטארט- אפים להיות חדשניים וזה דבר טוב, כך מפחיתים רעב עולמי, מגדילים תקשורת בין אנשים ועוד. אבל ממשלות צריכות לעקוב אחרי דברים כאלה באופן הדוק. הן צריכות לדעת מה קורה בתחום החדשנות וגם לדעת כיצד להפעיל רגולציה.
"בימים אלה עדיין לא יודעים כיצד להתמודד עם מדיה חברתית. לדוגמה, לאחרונה שהיתי זמן מסוים ברוסיה ושם פייסבוק נתפסת כמשהו שמאפשר חופש, משום שהתקשורת המסורתית היא יותר מפוקחת. אבל בשנים האחרונות זה השתנה, כעת אנו חוששים שפייסבוק מייצרת פילוג. עדיין אין לנו תשובה כיצד למשל לייצר מצב שבו פייסבוק אינה מהווה גורם מפלג, עלינו למצוא פתרון לשאלות אלה.
"האקוסיסטם של הסטארט-אפים נשלט על ידי אנשים שיש להם ערכי בסיס שהם מאמינים בהם. לסטארט-אפיסט שחי בתל אביב, שהוא אולי טבעוני, אכפת מצריכת המים שלו, אבל זה לא בהחלט מיתרגם לפעילות הסטארט-אפ. כעת אנשים מבינים שאם לא ניתן לשמור על ערכים, אז הכלים עלולים לשמש בידי ממשלות שמדכאות את האזרחים.
"האתגרים האלה במדיה החברתית קשים. ברוסיה למשל יש השפעה לרשתות החברתיות שגורמות לאנשים לפעול. פייסבוק לא יכולה עוד לטעון שהיא רק פלטפורמה ויש למצוא תשובות לשאלות האלה. אני סבור שהמינימום שעלינו לבקש מחברות שמשפיעות על חיינו הוא ערכים בסיסיים אשר קושרים את החברה האנושית. בישראל וגם במולדתי גרמניה יש הבנה של חירויות האזרח שעליהן יש להגן ועל כבוד האדם ואחריותו. בחברה דמוקרטית זה רק הוגן שנאמר שאנו רוצים להגן עליה. אנו רוצים לעשות את כל מה שנדרש כדי שאנשים יפעלו כראות עיניהם בחברות האלה וחברות צריכות לפעול לפי חוקים אלה ולא למנוע מאנשים לממש את חירויותיהם הבסיסיות".