סגור
כנס הגיוון בתעשיית ההייטק 2023 - עותמאן אלשיך
(צילום: סיני דוד, עריכה: ג'יימי לוינקינד)

כנס הגיוון בהייטק
"היתרון בחברה הבדואית הוא הדרייב של אנשים כמותי להוכיח שאנחנו יכולים"

עותמאן אלשיך, מנכ"ל הסטארט-אפ הבדואי הראשון, Siraj Technologies, בכנס הגיוון בהייטק של כלכליסט: "הקושי העיקרי כיום של יזם בחברה הערבית הוא הנטוורק. יזם יהודי מת"א בשלוש שיחות מגיע לשותף בקרן. אני צריך לנסות את מזלי ולשלוח למייל ה-Info של הקרן"

"נקודת הזינוק שלי ושל יזם מהחברה היהודית שונה ויש פער גדול. אחד היזמים אמר פעם שכדי להצליח בחיים צריך יתרון בלתי הוגן ובצורה מובנית ליזם ערבי אין את היתרון הזה. בחברה הערבית בדואית כמה לומדים 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית? שלא לדבר על מדעי המחשב. ראיתי באחד הסילבוסים של בתי הספר במרכז שהם לומדים מבוא לאינטרנט ומדעי מחשב. אצלנו מדברים על כביש גישה לביה"ס, אז צריך להבין את הפערים. גם המשקיעים והיזמים צריכים להבין שמי שמגיע למיזם מהחברה הבדואית, או בכלל הערבית, עשה המון כדי להגיע לשלב הזה", כך אמר עותמאן אלשיך, מנכ"ל Siraj Technologies, הסטארט-אפ הבדואי הראשון בשיחה עם מאיר אורבך, בכנס הגיוון בהייטק של כלכליסט, בנק לאומי ומיתר בשיתוף Power in diversity.
"אני מתל שבע, כפר בדואי חמש דקות מבאר שבע. אני מנכ"ל חברת ההייטק סיראז' ובערב מבריח סמים – זה כמובן לא נכון אבל זה מה שחושבים על בדואי טיפוסי.
"על מנת לשלב יותר בדואים או ערבים בתעשיית ההייטק צריך עוד אנשים שילמדו מתמטיקה גם באיזורים כמו תל שבע. אני לא רוצה שמישהו יכניס אותי להייטק, אני רוצה שמישהו יסתכל בגובה העיניים כי המתכנת או היזם הערבי לא נופל מהמתכנת או היזם מאוכלוסיות אחרות. אחד המתכנתים שלנו הצליח לפתור בעיה שמהנדס בגרמניה הסתבך איתה. אותו בחור חזר הביתה באותו היום והתקלח בדלי כי אין לו מים זורמים. אז אני רק רוצה שיסתכלו עלי בגובה העיניים", אמר.
"היתרון שלנו הוא הדרייב של אנשים כמותי להוכיח שהם יכולים. ככל שהפער יותר גדול כך גם הפוטנציאל יותר גדול ולכן אני חושב שלסטארטאפים בפריפריה, בחברה הערבית, ובמיוחד בקרב בני מיעוטים - יש הזדמנויות. הפער גדול אבל גם הפוטנציאל יותר גדול. אני יכול לשאול אנשים שמשקיעים פה כמה מהם יש להם שלוחות בבאר שבע או נצרת? כמה עושים סקאוטינג לחברות שנמצאות שם? אני חושב שהימצאות של הקרנות שם – במקום שבו יש פוטנציאל היא הכרחית. אני חושב שלממשלה יש תפקיד מאוד חשוב. אנחנו נהננו מתמיכה של רשות החדשנות אבל בהחלט יש מקום לעוד תמיכה בעיקר בשלבים הראשונים.
"הקושי העיקרי כיום של יזם בחברה הערבית הוא הנטוורק. יזם יהודי מתל אביב בשלוש שיחות מגיע לשותף בקרן. אני צריך לנסות את מזלי ולשלוח למייל ה-Info של הקרן. וזה עושה את ההבדל", אמר.