סגור

כנס בטיחות בעבודה
ח"כ מנסור עבאס: "יוקצו תקציבי עתק לבטיחות בעבודה"

את הדברים אמר יו"ר רע"מ בכנס בטיחות בעבודה של כלכליסט והמוסד לבטיחות וגיהות. מנכ"ל המוסד לבטיחות, ד"ר מיקי וינקלר, הוסיף כי "כדי לנצח ולקדם את הבטיחות חייבים לקדם שיתוף פעולה בין כל הגורמים". ח"כ אוסאמה סעדי תקף: "אין אכיפה, לא מגישים כתבי אישום"

"כדי לנצח ולקדם את הבטיחות חייבים לקדם שיתוף פעולה בין כל הגורמים", כך קרא ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות, בפאנל שנערך בכנס של כלכליסט והמוסד לבטיחות לציון יום הבטיחות הבינלאומי. בפאנל השתתפו גם יו"ר רע"מ ויו"ר הוועדה המיוחדת לחברה הערבית, ח"כ מנסור עבאס; יו"ר ועדת המשנה לבטיחות, ח"כ אוסאמה סעדי; ראש מחלקת חקירות ביחידה לחקירת תאונות עבודה במשטרה (פלס - פועלים ללא סיכון), רפ"ק ורד ליכטר סול; וסגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי.


ד"ר וינקלר הוסיף כי "אנו מתחילים לראות שינוי איטי, אבל השילוב בין כולנו יוביל לשינוי הגדול כדי שישראל לא תהיה מדינת עולם שלישית, אלא מהמתקדמות בעולם בבטיחות בעבודה".
4 צפייה בגלריה
ח"כ אוסאמה סעדי
ח"כ אוסאמה סעדי
ח"כ אוסאמה סעדי: "אנו מעלים את נושא הבטיחות על סדר היום בכל יום, ולא מחכים ליום הבטיחות הבינלאומי. בפועל לא נעשה כלום"
(צילום: אולפן כלכליסט)
וינקלר סיפר כי אחד הצעדים המשמעותיים שקידם המוסד בהקשר זה הוא הקמת המרכז לסימולטרים ובטיחות, שתפקידו לאפשר למפעילי הציוד באתרים להתנסות בהתמודדות עם מצבים מסוכנים כמו נפילה, קריעה של כבל, כשל טכני וכו'. "כך המפעיל יכול לתרגל את עצמו במצבים הללו", אמר וינקלר. "כמו טייס שמתרגל מצבי חירום".
וינקלר הציג כלי נוסף שמפעיל המוסד לבטיחות: "ב-2019 הקמנו במוסד לבטיחות את מוקד 'קו לחיים', המאפשר לכל אזרח במדינה להתקשר ל-9214* ולדווח על סיכון או כל מפגע שהוא רואה באתרי בנייה. דרך אותו דיווח אנו מפעילים את המדריכים של המוסד, שמגיעים לאתר ומנסים לסייע למנהל העבודה להבין שיש תמרור עצור שהולכת לקרות תאונה. אם אנו מזהים שמנהל העבודה לא מצליח להבין את הדברים, אנו מסתייעים במפקחים של מינהל הבטיחות והם נוקטים בצעדים משמעתיים".
ח"כ מנסור עבאס אמר בפאנל כי "לצערי יש לנו מכת חברה בשלושה נושאים: פשיעה ואלימות, תאונות דרכים ותאונות עבודה. מה שמחבר את כולם הוא קדושת החיים ושמירה על החיים".
עוד הוסיף ח"כ עבאס: "בתוכנית החומש הממשלתית לחברה הערבית דאגנו שיוקצו תקציבי עתק לבטיחות בעבודה. התוכנית אמורה בשבועות האלה לצאת אל הפועל בהתאם לתוכנית שנתית של כל משרד ומשרד. כל האמצעים שצריך לנקוט מבחינה מקצועית באתרי העבודה בתחומים השונים - אנו נדאג שזה יבוא לידי ביטוי. עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, אקיים דיון בוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית בנושא הבטיחות. אמנם נתמקד בחברה הערבית, אבל נטפל בכל חלקי החברה הישראלית".
4 צפייה בגלריה
מיטל להבי
מיטל להבי
סגנית ראש עיריית ת"א, מיטל להבי: "צריך להטיל את האחריות על מי שמקבל את היתר הבנייה"
(צילום: אולפן כלכליסט)
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר כי "אנו מעלים את נושא הבטיחות על סדר היום בכל יום, ולא מחכים ליום הבטיחות הבינלאומי. בפועל לא נעשה כלום. שני בחורים מהמגזר הערבי נפלו במתחם בבלי בתל אביב ומצאו את מותם. כשאתה הולך לנחם את המשפחות אין לך מה לומר להם".
עוד אמר ח"כ סעדי כי הוא מטיל את האחריות באופן מלא על המדינה ועל כל זרועותיה: "אין אכיפה. יש את יחידת פלס של המשטרה, אבל כמה חקירות היא עושה וכמה כתבי אישום? אפס בשנת 2021. חומרי חקירות בתאונות עבודה מועברים לפרקליטות ולתביעה, אבל אין כתבי אישום כי לא יודעים אצל מי עובד העובד שנפל. יש במכוון מדיניות שהעובד עצמו לא יודע אצל מי הוא עובד. לכן לא מגישים כתב אישום".
עוד מחה סעדי: "יש תקנות מבחינת אחריות בעבודה ששוכבות במשרד המשפטים מעל שנה וחצי וטרם הוגשו לאישור הכנסת. באחרונה ביקשנו לברר איפה עומד הנושא שמטיל אחריות על בעל האתר. שנים מדברים על כך שתוקם רשות לאומית לבטיחות, וגם זה לא מקודם".
4 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי וינקלר
ד"ר מיקי וינקלר
מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות, ד"ר מיקי וינקלר: "לעומת העולם, ישראל נמצאת במקום רע מאוד"
(צילום: אולפן כלכליסט)
ח"כ סעדי הציע מספר פתרונות: "צריך להעמיק את ההכשרות. כמעט הרוב המכריע של הקורבנות שמחפשים פרנסה הם מהחברה הערבית, בתוך ישראל או מהשטחים, או עובדים זרים. לכן, כשמדברים על תקציבים, אחרי מאבקים של שנים, מספר מפקחי העבודה הוגדל מ-15 ל-70 על 20 אלף אתרי בנייה. הבעיה היא שהיום יש רק 60 מפקחים כי אין דרישה לתפקיד בגלל משכורות מינימום".

"להתייחס לחינוך לבטיחות כדרך חיים"

רפ"ק ורד ליכטר סול אמרה כי "צריך להתייחס לחינוך לבטיחות לא כסיסמה, אלא כדרך חיים. אנו לא שם וזה חבל. אנו בכלל לא מתקרבים למדינה שאנו מתיימרים להיות בה. אנו מדינת עולם שלישי". עוד הוסיפה ליכטר סול כי "החינוך לבטיחות צריך להתחיל מהיזם למעלה, שידאג לכך שהאתר נראה כמו בית מרקחת והפועל יתנהג בהתאם לאיך שנראה האתר".
בתגובה לביקורת שהפנה נגדה ח"כ סעדי, אמרה ליכטר סול כי "התיקים תקועים ויהיו תקועים, כי המשטרה לא מטפלת רק בתאונות עבודה, אלא באונס, רצח, אלימות ועוד. אני רוצה להוריד השנה, בשיתוף פעולה של כולם, את כמות תאונות העבודה".
ח"כ סעדי העיר "בינתיים אנו עולים בכמות התאונות. מתחילת השנה התרחשו 22 תאונות עבודה, לעומת 60 בכל שנת 2021. אם אין אכיפה על הקבלנים, החברות לא ישקיעו בבטיחות".
סגנית ראש עיריית ת"א, מיטל להבי, אמרה כי "צריך להנהיג חינוך מינקות ומלידה. צריך להיכנס לכל בתי הספר עם תכניות חינוך לתחבורה ולמניעת תאונות. צריך להיכנס לכל בתי הספר, לא רק הממלכתיים אלא גם הפרטיים".
4 צפייה בגלריה
ח"כ מנסור עבאס
ח"כ מנסור עבאס
יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס: "לצערי יש לנו מכת חברה בשלושה נושאים: פשיעה ואלימות, תאונות דרכים ותאונות עבודה. מה שמחבר את כולם הוא קדושת החיים"
(צילום: אולפן כלכליסט)
עוד הוסיפה להבי: "הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להטיל את האחריות על מי שמקבל את היתר הבנייה – איני יודעת אם זה היזם או הקבלן. מי שהוציא את היתר הבנייה אחרי שיש לו מנהל עבודה, צריך להיות אחראי גם על קבלן החשמל, האינסטלציה והפיגומים. גורם אחד אחראי כדי שיהיה סדר".
וינקלר סיכם את הפאנל באומרו כי "לעומת העולם, ישראל נמצאת במקום רע מאוד עם 60 הרוגים בשנה בתאונות עבודה. אנו עדיין לא עושים מספיק ואנו לא נמצאים במקום הנכון. במוסד אנו מנסים להכניס את עצמנו למקומות שבהם אנו מזהים אזורי כשל: חצי מהמדריכים שלנו נמצאים כל יום באתרי בנייה כדי להוביל מהלכים לשיפור הבטיחות. גם אם יהיו עובדים, מפקחים ומדריכים, יש להתחיל בחינוך, בבתי ספר אצל תלמידים בכתה י', שיוצאים למערך העבודה בקיץ ובחגים, ואח"כ משתלבים במעגל העבודה. צריך לתת להם כלים להבין מהי בטיחות. בטיחות זה לחשוב ואח"כ להתחיל בעשייה כתוצאה מאותה חשיבה".