סגור
ערן שלו
(צילום: סיני דוד)

Work After Work
ערן שלו: "כל מנהל צריך לנהל את מהפכת ה-AI בטריטוריה שלו"

ערן שלו, שותף מנהל ב-KPMG ישראל, באירוע Work After Work של כלכליסט ו-KPMG כי שאלת ההשתלבות של בינה מלאכותית בעולם העסקי היא "לא שאלה של אם, אלא שאלה של איך ומתי"

"כל מנהל צריך לנהל את מהפכת ה-AI בטריטוריה שלו", כך אמר ערן שלו, שותף מנהל ב-KPMG ישראל, באירוע Work After Work של כלכליסט ו-KPMG.
"לפני כמה ימים ראינו את נבחרת הכדורגל הישראלית הצעירה במונדיאליטו, ובאותה אווירה החלטנו לשאול את ChatGPT שאלה מאוד מורכבת: מיהו השחקן הישראלי הטוב ביותר בכל הזמנים", סיפר שלו, "יוסי בניון? אבי נמני? שייע גלזר? איל ברקוביץ'? לא, גם לא אלי אוחנה. אקריא מה ענה צ'אט GPT: 'בין השחקנים הבולטים אפשר למנות את אריק ויינר שהיה שחקן מוערך במועדון מכבי תל אביב ונבחרת ישראל'. אריק ויינר הוא סופר ידוע ובוודאי לא שחקן כדורגל ישראלי. אז יש גם אי-דיוקים בבינה מלאכותית. כשמדברים על AI, יש לא רק אי-דיוקים, אלא גם סוגיות של אתיקה, זכויות יוצרים וסודיות".
"אני נשאל לא פעם מה דעתי על נושא ה-AI בתוך העולם העסקי ומתי הוא ישתלב", הוסיף שלו. "התשובה שלי ברורה: כשאני מסתכל קדימה, אני מעדיף להסתכל אחורה. באמצע המאה ה-18 התחילה המהפכה התעשייתית. באמצע המהפכה התעשייתית נכנסו לאט-לאט פסי הייצור ההמוניים. אם אני מסתכל על יצרן הנעליים שהוחלף בפס ייצור, אז אין ספק שאם היו שואלים אותו מה הוא חושב על פס הייצור, האם הוא יצליח, הוא היה עונה, 'לא יצליח, כי אני יודע לייצר נעליים מותאמות אישית. למה שמישהו ילך עם נעליים שלא מותאמות לו'. אבל פס הייצור נתן הצעת ערך הרבה יותר טובה מבחינת שילוב בין איכות לבין מחיר. כשיש הצעת ערך טובה יותר, זו לא שאלה של אם, אלא שאלה של איך ומתי.
"גם בשאלת התעסוקה, מה שקרה במהפכה התעשייתית הוא שבשלב הראשון לא מעט אנשים איבדו את מקום העבודה שלהם. אלא שלאורך זמן, התוצר המקומי הגולמי עלה בצורה משמעותית, העניק יותר שעות פנאי ואיפשר לייצר תוצר יותר גדול בפחות זמן. ואין ספק שזה גם מה שיקרה בתחום הבינה המלאכותית.
"אז למה אנחנו מעלים את השאלה הזו עכשיו? אני חושב שמיקרוסופט ו-Open AI שמו עכשיו על השולחן את הדיון על בינה מלאכותית. ChatGPT הוא כלי בינה מלאכותית להמונים. הוא בעצם הנגיש כלי מדהים לכל אחד מאיתנו, שיכול לעשות שימוש בכלי בינה מלאכותית בעלות זניחה, על בסיס מידע כמעט אינסופי, שזה בצריכה שלנו מהפכה מופרעת. לכן מבחינתי כל הנושא של הכנסת כלי בינה מלאכותית הוא רק שאלה של זמן.
"אנחנו רואים שכלי הבינה המלאכותית נכנסו כבר לפני 20 שנה, כמו כחול עמוק של IBM שניצח את קספרוב והעוזרת הקולית סירי שנמצאת בסמארטפונים. גם אנחנו ב-KPMG ישראל החלטנו לצרף קבוצה שלמה של אנשים שיידעו לתת איכויות ויכלות בתחום הבינה המלאכותית, קבוצת KPMG אדג'. אנחנו מנסים לתת פתרון הוליסטי רחב ללקוחות שלנו, ולאורך השנים הם בנו פרויקטים מדהימים. למשל, באחד מבתי החולים ביחידה האונקולוגית הם בנו אחות דיגיטלית. בתקופת הקורונה סייענו לביטוח לאומי להקים את מערך דמי האבטלה. ללא הקבוצה הזו לא היו דמי אבטלה בתקופת הקורונה. אפשר למנות עוד הרבה מיזמים גדולים ומורכבים ואנחנו גאים בהם".
"אז מה יקרה איתנו מחר?", שאל שלו. "בעיניי, לנהל מהפכה. כל מנהל צריך לנהל את המהפכה הזו בטריטוריה שלו. יש פה עולם שמשתנה היום, אם לא אתמול. כל מנהל צריך לבנות צוות שימפה מקומות בתוך הארגון בהם ניתן וצריך לשלב כלי בינה מלאכותית. לראות איך אני מבצע הטמעה בצורה הכי מהירה, להוריד עלויות ייצור, להעלות איכות ואת הצעת הערך. אפשר לעשות זאת עוד היום באמצעות כלי בינה מלאכותית קיימים".