סגור
כנס פריז 2024 - שולחן עגול בנק הפועלים
שולחן עגול בנק הפועלים (צילום: אביגיל עוזי)

פריז 2024
מנכ"לית פועלים טק: "אנו רואים שחברות הייטק בוגרות מתרחבות גם לשווקים אירופאיים"

בשולחן עגול בנושא השקעות ושיתופי פעולה עם אירופה, שנערך במסגרת משלחת העסקים לפריז של כלכליסט ובנק הפועלים, אמרה  מיכל הרצוג קיסוס : "על אף שאירופה היא שוק מורכב שבנוי ממספר מדינות עם תרבויות ורגולציה שונות, זהו שוק חזק מאוד שכדאי לבחון כניסה אליו בשלבי הצמיחה המתקדמים"

האם השוק האירופאי מהווה הזדמנות להרחבת פעילות או גיוס משקיעים, ומה הדרך הנכונה לפעול בו? על שאלות אלה דנו חברי השולחן העגול במסגרת משלחת העסקים לפריז של כלכליסט ובנק הפועלים . את הדיון הנחתה מיכל קיסוס הרצוג, מנכ"לית פועלים טק, שציינה כי אירופה לא היתה עד היום בפוקוס של מרבית חברות ההייטק על אף הפוטנציאל הקיים בפעילות כזו.
"חברות וקרנות אמריקאיות פעילות בשוק הטכנולוגיה בישראל בהיקף של פי שלושה מבחינת השקעות כספיות למול אירופה, מה שמשקף את הקשרים החזקים של שתי המדינות, ואת העדפות היזמים", אמרה הרצוג קיסוס. "מגמה זו נמשכת עד היום, אך אנחנו רואים שחברות טק בוגרות מתרחבות גם לשווקים אירופאיים. על אף שמדובר בשוק מורכב יותר שבנוי ממספר מדינות, תרבויות ורגולציה שונות, זהו שוק חזק מאוד שכדאי לבחון כניסה אליו בשלבי הצמיחה המתקדמים של חברה, כשכבר אין סיכון לאבד פוקוס אלא סיכוי לגדול".
בדיון נכחו נציגים מהמגזר העסקי בישראל שפעילים באירופה, וסיפרו על ההחלטה לפעול באזור זה. דוד פתאל, בעל השליטה בחברת המלונאות פתאל סיפר כי החברה התחילה לפעול באירופה בשנת 2005, והיום מתוך 300 מלונות הקבוצה, 80% נמצאים באירופה. "התחלנו בגרמניה ב-2005, החלטנו ללכת על מדינה עם תרבות דומה יותר לישראל, זה היה כשכולם הלכו לרומניה, אוקראינה וכדומה. רצינו להתמקד במערב אירופה עם סביבה דומה לישראל. בנוסף לכך, התרבות באירופה פרו עסקית, ויותר קל לצמוח באירופה מאשר בישראל בתחום המלונאות".
1 צפייה בגלריה
מיכל קיסוס הרצוג מנכ"לית פועלים טק פריז 2024
מיכל קיסוס הרצוג מנכ"לית פועלים טק פריז 2024
מיכל קיסוס הרצוג, מנכ"לית פועלים טק
(צילום: אוראל כהן)
סיון שמרי דהן מקרן קומרה סיפרה כי כאשר הקרן הוקמה לפני עשור היא ניסתה קודם כל לגייס כספים בשוק האמריקאי: "הגיוס נכשל, אף אחד לא רצה להשקיע בנו כי עדיין לא צברנו רקורד. ואז הציגו אותנו לבנקים צרפתים ומשפחות צרפתיות. הכרנו משקיעים שחושבים מחוץ לקופסה, והחליטו ללכת איתנו למרות שעוד לא היו לנו ביצועים להציג מהקרן הזו. היום מחצית מהמשקיעים שלנו מארה"ב, כי הם הצטרפו לאחר שצברנו רקורד אבל אנחנו מאד מעריכים את מערכת היחסים שיש לנו עם המשקיעים הצרפתים, שהם לא רק משקיעים, אלא הם עוזרים לחברות שלנו להרחיב פעילות מול חברות באירופה".
פול בסניינו מייסד ומנכ"ל הסטרטאפ הישראלי Sweet Inn, הפעיל בתחום התיירות, פעיל באירופה. הוא סיפר על הפעילות מול השוק האירופי, ואמר כי המעבר בין מדינות היום קל למדי ונעשה פעמים רבות דרך רכבת, מה שאפשר לחברה לבנות צוות שלם באירופה.
משתתפי הדיון הסכימו שלא ניתן להסתכל על אירופה כמקשה אחת. יוהאן קאז'ול מקרן Rocky כי לכל מדינה יש שוק שונה בניגוד לארה"ב שזה שוק אחד, וכי יש הרבה פערים תרבותיים בין מדינות, כך שלפעמים קל יותר לעבוד מול חברה מסינגפור מאשר מול חברה גרמניה.
דורי מנור, יו"ר קבוצת לובינסקי הפעילה בשוק הרכב, ציין כי גם בתעשיית הרכב המסורתית אין קונסולודיציה ויש הבדלים בפעילות בין מדינות שונות.
ואילו שרה רולנד מחברת התוכנה Appsflyer הוסיפה שכאשר פועלים באירופה חשובה הלוקליזציה בכל מדינה, וחשוב לבנות שותפויות ומשרדים מקומיים במדינות השונות.
בדיון נכחו גם נציגים מקרב משקיעים צרפתיים וישראלים, וסיפרו על השינויים שעובר השוק האירופי. קאז'ול אמר כי לפני עשר שנים קרנות הפרייבט אקוויטי התמקדו בחברות גדולות ביניוניות, הייטק היו פחות מושכות להשקעה, אך המגמה הזו השתנתה לפני עשור. לדבריו יש מספר מרכזים (האב) בתחום ההייטק כמו פריז, ברלין ולונדון, שיש ביניהם הבדלים, הנובעים מהבדלי תרבות, והאתגר לעתיד יהיה לאחד אותם יותר.
יובל כהן מקרן ההון סיכון StageOne ציין שבתור מי שגדל בצרפת, הוא רואה שינוי מהותי בשוק הצרפתי בעשור האחרון, לשוק שיש בו היום הרבה יותר יזמות: "יש כאן יותר יזמים סדרתיים, חברות הייטק שנוסדו בצרפת והפכו לחברות ענק. זה מזכיר את התהליך שעברה ישראל בשנת 2005. זהו תהליך מעניין גם לקרנות הישראליות, שיכולות למצוא הזדמנויות מעניינות באירופה וצרפת", אמר כהן.
סוגיה מהותית נוספת שעלתה לדיון היא כיצד משפיעה המלחמה על הרצון באירופה לבצע השקעות או עסקים עם חברות ישראליות. אמיאל אזולאי ציינה, שהייתה התעניינות להשקעה בטק הישראלי, והיום הדלת נסגרה. היא סיפרה שכאשר הם מציגים את השקעות הקרן והחברות הישראליות, הם מדגישים שמדובר בחברות גלובליות, ושישראל היא אחד ממרכזי ההייטק הגדולים בעולם. אולם בסופו של דבר המשקיעים עדיין חוששים, ותופסים מישראל כמקום לא יציב.
קארן גורדון, יועצת בחברת ביזנס פראנס, אמרה כי במקום להסתכל על הדברים השליליים, עדיף להתמקד במה שכן קורה כמו המשלחת הזו שהגיעה לצרפת למרות הכל.