סגור

FOODTECH 2022
מצמחי טבק לפיתוח בשר ועד לביצת מעבדה משודרגת: הפיתוחים שהגיעו לגמר תחרות הפודטק

Meala Foodtech מייתרת את השימוש בחומרים מייצבים בתחליפי בשר, E-FISHient Protein מפתחת בשר דגים מתורבת ו-Watersight המציאה חיישן אופטי לניטור איכות המים. אלה הם הפיתוחים של החברות שהגיעו לשלב הגמר של תחרות המהלך החדשני הבא בתעשיית המזון של תנובה וכלכליסט

"אם מגזר ההייטק הוא לעתים ריצת מרתון לפיתוח מוצר חדשני שנמכר לאורך זמן, אז תעשיית הפודטק היא אולטרה־מרתון. תהליכי הפיתוח, האישורים והחדירה לשוק הם ארוכים, ונדרש אורך רוח כדי לעמוד ביעדי הצלחה ארוכי טווח", אמר יובל זעירא, מנהל השקעות ראשי בלאומי פרטנרס, המכהן כשופט בתחרות פודטק 2022 של תנובה ו"כלכליסט".
לדבריו, תעשיית הפודטק מכריחה את חברות המזון ותעשיית המזון לחשוב כל הזמן על חדשנות וקדמה: "זה מה שהצרכנים שחשופים לחדשנות ולטרנדים שקורים בצד השני של העולם מצפים מהן, וחברות מזון שלא יאמצו את תעשיית הפודטק - יישארו מאחור".
לדעת אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, נציג נוסף של הגופים המוסדיים בצוות השיפוט של התחרות, "תחום הפודטק שונה משאר תעשיית ההייטק, כי בקצה התהליך יש מוצר פיזי, וה־Product market fit (התאמת המוצר לשוק) חייב להיות חד וברור כבר בתחילת הדרך של החברה".
לדברי קרן, ישראל היא צומת חשוב במפה הגלובלית של הפודטק, והיא נהנית מידע נרחב ופיתוח וחדשנות, אך "החיסרון הוא חוסר בשלות וניסיון מועט ב־Scale up (תהליך התבגרות ופריצה לשווקים רחבים) גלובלי - הן בשיווק ומכירות והן בייצור. עם זאת, התחום לדעתנו יותר חסין כי הוא פחות נהנה מההייפ שאפיין את תעשיית ההייטק בשנים האחרונות - הן בשווי החברות והן בתנאי העובדים, העלות שלהם ומעברים תכופים של עובדים בין חברות".
חגי שרייבר, מנהל השקעות ראשי בהפניקס, שגם הוא שופט בתחרות, אמר: "אנחנו כמוסדיים משקיעים ג'נרליסטים, יודעים להסתכל על מגוון של תחומים ולהשתמש בקשרים שלנו, באנליזה ההשוואתית שלנו וביועצים חיצוניים כדי לקבל החלטות השקעה במגוון רחב של תחומים. באופן כללי, ולא רק בפודטק, מעניינות אותנו חברות שכבר יש להן מוצר ולקוחות. אנחנו רוצים לראות שהטכנולוגיה עובדת ושהחברה יכולה לנהל צמיחה, עדיף בלי צורך לחנך שוק ובלי תמיכות וסובסידיות חיצוניות".
לדעת שרייבר, הפודטק לא כל כך שונה משאר תעשיית ההייטק: "הקלישאה על הגשם שיורד ומרטיב את כולם נכונה גם לגבי הפודטק, כי בסופו של דבר השקעות פועלות לרוב לפי חוק הכלים השלובים. יש חברות שקיבלו שווי מוגזם, כמו חברות תחליפי מזון שנסחרו במכפילים של חברות תוכנה, ועכשיו הן עלולות לסבול יותר. מנגד, יש חברות שהתנפחו פחות בשווי שלהן כמו בתחום ההשבחה הגנטית, שם המשקיעים כבר מבינים היטב שמדובר בתהליכים ארוכים מאוד ולמדו מטעויות עבר".
קרן, זעירא ושרייבר ישתתפו בשבוע הבא כשופטים בשלב הגמר של תחרות "המהלך החדשני הבא בתעשיית המזון" של תנובה ו“כלכליסט“ לשנת 2022, שמתקיימת זו השנה החמישית ברציפות. למעמד הגמר הגיעו השנה שש חברות ממגוון רחב של תחומים בעולמות הפודטק: BioBetter, Eggmented Reality, Meala Foodtech, E-FISHient Protein, Exosomm, Watersight.
בנוסף לנציגי הגופים המוסדיים, צוות השיפוט כולל השנה גם את אייל מליס, מנכ"ל תנובה; שי כהן, Chief Innovatiov Officer & GP, Tnuva Ventures; נגה סלע, מנכ"לית חממת הפודטק Fresh Start; יואל אסתרון, מו"ל "כלכליסט"; ד"ר מיכל הלפרט, מנהלת קשרי האקדמיה ב־GFI Israel; אורית מרום אלבק, יו"ר נבטים פרטנרס; חנן ברנד, סמנכ"ל חטיבת הזנק ברשות החדשנות. את התחרות מלווה רון צדוק, שותף ביקורת וראש תחום פודטק ואג־טק ב־KPMG סומך חייקין.

BioBetter

שנת הקמה: 2015
מייסדים: פרופ' עודד שוסיוב, ד"ר דנה ירדן, אבי צור
החברה פועלת בתחום החלבון האלטרנטיבי וגורמי גידול לבשר מתורבת. הידלדלות המשאבים הטבעיים בכדור הארץ וגידול האוכלוסייה העולמית עתידים ליצור מחסור בבשר בעשורים הבאים. בשר מתורבת הוא פתרון לבעיות הכרוכות בגידול בשר, אולם הוא דורש גורמי גדילה במחיר נמוך ובכמות רבה.
6 צפייה בגלריה
עובדי  חברת BioBetter
עובדי  חברת BioBetter
עובדי חברת BioBetter
BioBetter משתמשת בצמחי טבק כדי לייצר גורמי גדילה בהיקף רחב ובמחיר נמוך. צמחי הטבק הם בעלי ויסות עצמי ושומרים בעצמם על סטריליות, מייצרים את גורמי הגדילה ומאחסנים אותם עד לקטיף. החברה מפעילה שדות בשטחים פתוחים שמאפשרים תגובה מהירה, יעילה וגמישה לצורכי השוק, ואינם דורשים כל השקעת הון בתשתית.
לצמח הטבק יש יתרונות משמעותיים בתור ביוריאקטור: הוא גדל במהירות, צובר מסה גדולה ומסוגל לספק עד ארבעה יבולים בשנה. הטבק מקבל בקלות טרנספורמציה של מערכות ביטוי, ומסוגל לבטא ולייצר חלבונים גדולים ומורכבים. הצמחים ידידותיים לסביבה, זקוקים רק לאור, מים ואוויר וגדלים בשדות פתוחים. השימוש בהם יחד עם טכנולוגיית ההפקה החדשנית של החברה מפחית משמעותית את ההשקעה הנדרשת בתשתית, בציוד ובתפעול השוטף ומאפשרים ייצור של כמויות אדירות.
החברה, שמעסיקה 27 עובדים בקריית שמונה, נמצאת בשלב הפיילוט. היא גייסה עד היום 16.5 מיליון דולר מ־JVP, אלפא קפיטל, חממת גליל אופק, Milk & Honey, הרשות לחדשנות.

Eggmented Reality

שנת הקמה: 2022
מייסדים: ד"ר איתמר ידיד, איתי בלוך וג'ון רטהאוזר
החברה פועלת בתחום ייצור מרכיבי חלבון עבור יצרני מזון. יצרני המזון והמשקאות מבקשים כיום לענות על דרישת הצרכנים למוצרי מזון טבעוניים, בעלי תווית נקייה, ידידותיים לסביבה ושאינם מהונדסים גנטית. אלא שכיון רוב התחליפים שמקורם אינו בבעלי חיים הם מאוד יקרים, לא בריאים, לא יציבים ולעתים בעלי טעם, ריח ומרקם שאינו דומה למוצר המקורי.
6 צפייה בגלריה
עובדי חברת Eggmented Reality
עובדי חברת Eggmented Reality
עובדי חברת Eggmented Reality
Eggmented Reality מפתחת באמצעות טכניקות מחשוב חדשניות וטכנולוגיית פרמנטציה (התססה) מתקדמת חלבונים איכותיים העולים על החלופות, ובכך מאפשרת ליצרני המזון לעמוד בדרישות הצרכנים, במחויבויות ה־ESG שלהם, וכל זאת בלי לפגוע באיכות המוצרים. המוצר הראשון של החברה הוא תחליף טבעי לביצה, והתוצאות הראשוניות מציגות פונקציונליות משופרת מאוד בהשוואה לחלופות הקיימות כיום בשוק.
החברה, שמעסיקה שבעה עובדים בחממת פרש סטארט בקריית שמונה, גייסה 1.2 מיליון דולר (גיוס סיד) מגופים שונים, ובהם בהם טמפו, תנובה, Fresh-Start ומשקיעים פיננסיים כולל VC Finistere ו־OurCrowd.

Meala Foodtech

שנת הקמה: 2022
מייסדים: הדר אקהויז רזמוביץ, לירן גרודה, ד"ר טלי פלדמן סיון
החברה פועלת בתחום תחליפי חלבון מהצומח. הקטגוריה של ייצור תחליפי החלבון מהצומח ממשיכה לצבור תאוצה, אלא שתחליפי בשר מובילים כגון המבורגרים ונאגטס מכילים בדרך כלל רשימה ארוכה של מרכיבים, לעתים 26 רכיבים שונים, שהופכת אותם למוצרים "אולטרה מעובדים".
6 צפייה בגלריה
עובדי חברת meala foodtech
עובדי חברת meala foodtech
עובדי חברת meala foodtech
Meala מפתחת טכנולוגיה פורצת דרך המאפשרת ליצר תחליפי בשר מהצומח בריאים יותר, בעלי מרקם טוב יותר וידידותיים לסביבה. המוצר של החברה מייתר את השימוש בחומרים מייצבים, משפר במידה ניכרת את הטעם והעסיסיות של המוצרים עם רשימת רכיבים נקייה. החזון של החברה הוא לאפשר ליצרני התחליפים מהצומח לייצר מוצרים עם רשימה קצרה דומה של מרכיבים פשוטים ומוכרים של "מטבח ביתי", אשר יחד יוצרים חוויית טעם ומרקם של בשר מן החי.
החברה משפרת משמעותית את הטעם והמרקם במוצרים מן הצומח, ומעניקה איכויות הדומות יותר לשומן כאשר הוא מוטמע בתחליפי בשר, ומאפשר נגיסה רכה, עסיסית ובשרנית יותר, ללא טעם לוואי ועם תווית נקייה יותר. המוצר יושם בהצלחה במוצרים מן הצומח כגון המבורגרים, קבבים, נקניקיות, דים סם וקציצות. בהמשך המוצר ייושם בתחליפי ביצים, דגים וחלב.
החברה, שמעסיקה חמישה עובדים בחיפה, נמצאת בשלב פיתוח מעבדתי מתקדם, וגייסה עד כה גיוס סיד. המשקיעים הבולטים הם חממת The Kitchen של שטראוס.

E-FISHient Protein

שנת הקמה: 2021
מייסדים: קרן ביומיט פודטק בשיתוף מכון וולקני
החברה מפתחת בשר דגים מתורבת. תעשיית המזון המתורבת מתמודדת עם אתגרים בתחום הסביבה, הבריאות, ולחברה יש חזון שלפיו ייצור ושיווק בשר דגים מתורבתים יצמצמו את הנזק שנגרם לאוקיינוסים על ידי תעשיית הדיג, ויבטיחו לאוכלוסיית העולם גישה למקור חלבון טעים, מזין, נקי וידידותי לסביבה ולבעלי החיים.
6 צפייה בגלריה
עובדי  חברת E-FISHient Protein
עובדי  חברת E-FISHient Protein
עובדי חברת E-FISHient Protein
E-FISHient Protein מפתחת בשר דג אמנון מתורבת ופועלת לייצר פילה, קציצות ושאר מוצרי דגים, המבוססים על טכנולוגיית חקלאות תאית: בניית תאי שריר נקי בתנאי מעבדה. הסטארט־אפ שואף לספק ביטחון תזונתי לאוכלוסיית העולם באמצעות מקור חלבון דגים טעים, בריא ובר קיימא, תוך שמירה על האוקיינוסים אשר אחראיים לספיגת ה־CO2 והתקררות כדור הארץ, וכן שמירה על החיים מתחת ומעל למים.
החברה, המעסיקה עשרה עובדים בראשון לציון, נמצאת בשלב הפיתוח. גייסה עד היום 2 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים.

EXOSOMM

שנת הקמה: 2021
מייסדים: פרופ' שמעון רייף, ד"ר רגינה גולן גרסטל, ד"ר יפה אלבאום־שיף, נטע גרנות
החברה פועלת בתחום פתרונות תזונתיים חדשניים. כיום ישנם 10 מיליון אנשים בעולם שחולים במחלות מעי דלקתיות הסובלים מסיבוכים רפואיים, הם נדרשים להתערבות כירורגית ונמצאים בסיכון גבוה לפתח סרטן. המחלות כיום חשוכות מרפא, והטיפולים המקובלים כיום כוללים מתן תרופות עם תופעות לוואי רבות.
6 צפייה בגלריה
עובדי  חברת Exosomm
עובדי  חברת Exosomm
עובדי חברת Exosomm
(צילום: Netta Granot)
Exosomm מפתחת פתרונות תזונתיים המכילים אקסוזומים - ננו־רכיבים נושאי מיקרו RNA, שמצויים באופן טבעי בחלב יונקים ותפקידם להגן על בריאות התינוק - והמוצר הראשון של החברה מיועד לטיפול בחולי מעי דלקתי (קרוהן וקוליטיס) ולשיפור באיכות חייהם. החברה עושה שימוש במוצרי לוואי של תעשיית החלב בטכנולוגיה טבעית וידידותית לסביבה, ומביאה בשורה לחולים ולתחום הפודטק. היא משתמשת בטכנולוגיה חדשנית לבידוד ננו־רכיבים טבעיים מחלב אם ושימוש במנגנון חיסוני טבעי ואקטיבי שיביאו מזור לחולים רבים.
החברה, המעסיקה שבעה עובדים בירושלים ובקצרין, נמצאת בשלב המעבר לייצור תעשייתי. המשקיעים הבולטים בה הם הרשות לחדשנות והחממה גליל אופק.

Watersight

שנת הקמה: 2021
מייסדים: אלי אסולין, אייל יצקן, חברת מקורות
החברה פועלת בתחום ניטור וחישה. המערכות הקיימות כיום לניטור איכות מים ונוזלים, הן ברובן יקרות, גדולות ממדים, מורכבות לתפעול ומספקות תוצאות לאחר זמן רב. AquaRing הוא חיישן חכם המותקן לאורך קו תהליך הייצור ומהווה כלי עזר חשוב למקבלי ההחלטות כדי לדאוג לאיכות המוצר הסופי המגיע ללקוח.
6 צפייה בגלריה
עובדי  חברת Watersight
עובדי  חברת Watersight
עובדי חברת Watersight
הפתרון של Watersight מבוסס על חיישן אופטי ושבב עיבוד מידע שפותח על ידי ניוסייט, המבצע ניתוח ספקטרלי של האור הנבלע. המידע שנאסף משודר לענן לעיבוד באמצעות אלגוריתם ובינה מלאכותית ומשמש לניטור איכות ובטיחות מים ונוזלי תהליך. המכשיר אידאלי להתקנה לאורך כל שלבי התהליך בשל העלות הנמוכה, גודלו הזעיר וקלות ההתקנה במערכות קיימות ומהווה כלי חשוב בקבלת החלטות בזמן אמת לשם הבטחת אחידות המוצר המגיע לצרכן הסופי.
החברה, המעסיקה ארבעה עובדים בנס ציונה, נמצאת בתחילת הסקייל, בשלב ניסויי שטח. משקיעים בולטים בחברה הם מקורות וניוסייט אימגינג.