סגור
חנן פרידמן בווועידת לונדון 2023
(צילום: חגי דקל)

ועידת לונדון
מנכ"ל לאומי לאנשי ההייטק: "אסור לנו להתייאש, בואו נבטיח יחד את עתיד הכלכלה הישראלית"

חנן פרידמן התייחס להאטה בענפי הטכנולוגיה ולאקלים הפוליטי בארץ במסגרת ועידת MInd The Tech של כלכליסט ובנק לאומי שנערכת בלונדון. "אני מייחל לפתרון פוליטי מהיר שיפחית את חוסר הוודאות ויחזיר אותנו למסלול. שום דבר לא יכול לרוח הישראלית"

בדברים שנשא מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן במסגרת ועידת MInd The Tech של כלכליסט ובנק לאומי שנערכת בימים אלה בלונדון, הוא התייחס בין השאר להאטה בענפי ההייטק והסביר שהדרך ליציאה ממנה תלויה גם בהתייצבות האקלים הפוליטי בארץ. "מנועי הצמיחה של הכלכלה עוברים כיוון מחודש", הוא אמר. "לפי מחקר של IVC ולאומי, היקפי המימון וההשקעות בהייטק הישראלי נמצאים בירידה. 2022 הסתיימה עם גיוסים ברמות שאפיינו את השוק לפני הקורונה, עם גיוס כולל של 15 מיליארד דולר לסטארט-אפים, אבל זו ירידה של 42% לעומת 2021. הגופים המוסדיים רוצים להפחית את הסיכון ומזרימים פחות לקרנות הון סיכון. ייצוא השירותים מישראל, ש-90% ממנו מגיע מתעשיית ההייטק, רשם ירידה של 2.6% ברבעון האחרון של 2022 מול הרבעון הקודם".
השינוי, לפיו, יגיע בטווח הבינוני: "כרגע נראה שההאטה בהייטק תימשך לתוך החודשים הקרובים, אבל אני חושב שזה יימשך חודשים ולא שנים. כרגע, הריביות גבוהות בארה"ב ובעולם כולו - מה שמקשה על חברות הייטק שצרכי ההון שלה גבוהים - ויש לכך השלכות על הכלכלה הישראלית ועל שוק העבודה, אבל דווקא בזמנים כאלה חשוב להציג יצירתיות וחדשנות במציאת ערוצי פיתוח חדשים כדי להמשיך לפתח את תעשיית ההייטק. אני מאמין שלבנקים היום יש תפקיד חשוב בתמיכה בחברות בעלות פוטנציאל ובסיוע בצליחת התקופה המאתגרת. הפגנו את התמיכה הזאת רק לפני שבועיים כשההקמנו חמ"ל שעבד מסביב לשעון עם קריסת SVB כדי למשוך כמה שיותר כסף מהבנק, ובתוך שעות העברנו לישראל מיליארד דולר".
מכאן, עבר פרידמן ל"סביבת העבודה" בימים אלה בענף: "גורם נוסף שמאפיין את ההייטק בחודשים האחרונים הוא האקלים הפוליטי והכלכלי בישראל. המצב מורכב ואנחנו מודעים לכך היטב וגם קשובים לחששות שמעלים המנהלים והעובדים. אנשים אלה נולדו וגדלו בישראל, שירתו ביחידות העלית של צהל ובחרו להקים את החברות שלהם כאן. יש להם קשר עמוק לישראל והם רוצים שישראל תצליח ושההייטק ישגשג. הרצון לעשות דברים טוב יותר, החוצפה הישראלית - אלה המאפיינים המרכזיים של התעשייה הישראלית. זה הנס הישראל שמבדיל אותנו ממדינות אחרות וצריך לעשות כל מה שביכולתנו כדי לשמר את זה. בניו יורק אמרתי שהתעשייה הישראלית חסינה יותר בפני המשבר והיום אנחנו מקבלים הוכחה לכך. שום דבר לא יכול לרוח הישראלית. האתגרים שעומדים בפנינו הם אדירים כי לא חווינו אירוע כזה מעולם.
"יש קורלציה בין המצב המאקרו-כלכלי למהפכה הטכנולוגית. מהפכת הטק מבוססת על שלושה מרכיבים - טעמי הלקוח, תחרות ותהליכי עבודה, שהופכים ליותר אוטומטיים ופחות תלויים בעובדים. השנה האחרונה שיפרה את היכולות שלנו בתעשיית הבנקאות להגיב מהר. הסביבה המאקרו-כלכלית הנוכחית מאופיינת על ידי ריבית גבוהה ושווקים תנודתיים, והיכולת שלנו לעדכן את המודלים במהירות, באמצעות מערכות תומכות החלטה באשראי, מאפשרת לנו לשפר את השירות ללקוחות, בהם גם חברות הייטק, במתן אשראי מהיר ויעיל יותר.
"לסיום, חשוב לי לומר כי בכוחנו לשמר ולוודא שהכלכלה הישראלית תמשיך להיות הנס המיוחד שהיא. אסור לנו להתייאש. אני מייחל לפתרון פוליטי מהיר שיפחית את חוסר הוודאות ויחזיר אותנו למסלול".