סגור
כנס KPMG Work after Work פאנל שלומי חגי, מרב בהט, דינה פסקא רז
(צילום: סיני דוד)

Work after Work
דינה פסקא רז: "תעשיית ההייטק נוקטת עמדה מובהקת ומאוד מחוברת למה שקורה בארץ"

פסקא רז, שותפה, ראש מערך הטכנולוגיה KPMG ישראל אמרה באירוע Work After Work של "כלכליסט" ו-KPMG: "תעשיית ההייטק הפכה להיות מובילה"; מרב בהט, מייסדת ומנכ"לית Dazz אמרה שהיא חוששת מההתנתקות של כלכלת ישראל מהעולם; שלומי חגי, שותף JVP, מנהל הפעילות הבינלאומי במרכז הסייברטק והקליימטק בניו יורק: "אני מאמין שבאמצע המחצית השנייה בשנה הבאה נראה את שוק ההנפקות נפתח"

"תעשיית ההייטק שתמיד דיברו עליה בתור בועה ומשהו שהוא מנותק מהחברה הישראלית הפכה להיות מובילה. היא נוקטת עמדה מובהקת, שמה את המשאבים ומאוד מחוברת לעשייה ולמה שקורה בארץ. בעיני זה חיבור שבסופו של דבר לטווח הארוך יניב דברים טובים", כך אמרה דינה פסקא רז, שותפה, ראש מערך הטכנולוגיה KPMG ישראל בפאנל בהנחייתו של כתב כלכליסט מאיר אורבך באירוע Work After Work של "כלכליסט" ו-KPMG, שעסק במצב ההייטק לאור ההפיכה המשטרית, סביבת הריבית בעולם והמצב הכלכלי העולמי.
מרב בהט, מייסדת ומנכ"לית Dazz אמרה שהיא חוששת מההתנתקות של כלכלת ישראל מהעולם. "ישראל תמיד הייתה מאוד צמודה מבחינת הכלכלה למה שקורה בעולם ואפילו קצת יותר טובה. עכשיו אנחנו רואים שכשמתחילים ניצנים של שיפור בעולם, כשהכלכלה קצת מתחזקת, עדיין בישראל אנחנו רואים ש-70%-80% מהחברות החדשות שקמות נרשמות בארה"ב. אנחנו רואים שטאלנט עוזב. יש לי עכשיו חמישה עובדים שעוזבים לאירופה ולארה"ב בחודש וחצי האחרונים. אני שואלת איפה כל הדבר הזה בסדר היום של הממשלה".
לדבריה, נקודת אור בתוך המשבר היא ששכר העובדים והתחרות על הטאלנט מעט נרגעה. "שכר העובדים כבר לא השכר המוגזם, זה כבר לא עובד שמראיין אותך מה הוא יכול לקבל בעבודה. אנחנו במצב שונה". עם זאת, לא רואים עדיין ירידה דרמטית בשכר. "השכר ירד ב-10%-15%, זו עדיין לא דרמה. השכר היה מאוד גבוה בשלוש השנים האחרונות".
צו השעה הוא להאריך את הראן-רייט, אמרה פסקא רז. "לכולם ירד האסימון ואני לא יודעת אם זה בגלל שהשכר בפועל יורד או שהם קיבלו הנחיה שהחגיגה נגמרה, אבל הרוח בהחלט השתנתה. חלק מהעניין זה לעשות צעדים של חיסכון בעלויות, אז יש יותר כסף לרוץ איתו".
שלומי חגי, שותף JVP, מנהל הפעילות הבינלאומי במרכז הסייברטק והקליימטק בניו יורק אמר שבמשבר הזה יש גם הזדמנויות למיזוגים ורכישות. "חברות שהן מספיק מבוססות יכולות לצמוח לא רק אורגנית אלא גם לא-אורגנית. לא מעט חברות שיש להן קופת מזומנים מסתכלות על הזדמנויות כאלה"
עוד אמר חגי:"אני צופה שהחודשים הקרובים יהיו מאופיינים בכך. יותר ויותר מנכ"לים מבינים שזה הזמן להסתכל לא רק על הצמיחה הפנימית, אלא גם על הצמיחה החיצונית ואנחנו נראה בחודשים הקרובים לדעתי יותר עסקאות שייחתמו".
לדבריו, מהפרספקטיבה של מי שחי בניו יורק זה מאוד מדכא לראות את הפילוג בעם. "יהודים בארה"ב מאוד מוטרדים כי כל יהודי בסופו של דבר חושב שהבית המובטח בשבילו זה ישראל. כשאני פוגש משקיעים של הקרן וגם משקיעים של חברות רואים שיש כרגע ממש קיטון בהשקעות ויש מחשבה ותהליך ארוך יותר בקבלת ההחלטות בגלל המצב הלא ברור שמדינת ישראל נמצאת בו".
השוק אוהב ודאות, אמרה פסקא רז. "היו לנו שני כדורי שלג שכבר התחילו להתגלגל. אחד לפני שנה עם העלאות הריבית ואי ודאות אם יצליחו להשתלט עם האינפלציה. זה אירוע שפוגש לא רק אותנו אבל כשמוסיפים לכך שאנחנו לא המדינה הכי גדולה ובהרבה מובנים לא הכי אטרקטיבית אז במקום להיות אטרקטיביים אנחנו כרגע מוסיפים אי ודאות. העובדה שלא יודעים מה קורה פה ולאן זה הולך זו סיטואציה שמכניסה אי ודאות ועסקים לא אוהבים אי ודאות".
לדבריה, בעוד שברמה העולמית יש איזושהי ירידה ברמת האי-ודאות, הרי שבישראל, בגלל המצב (חברות) נרשמות בחו"ל וזו לדעתה תהיה בכייה לדורות. "אם אני מסתכלת שנה אחורה הסיכוי שיהיה עוד קונפליקט מזוין באירופה הוא קטן, האינפלציה נראית בבלימה, אנחנו אחרי עידן העלאות הריבית המאסיביות ואנחנו נמצאים במצב שהשוק כבר עיכל את הדברים האלה". בישראל חברות הפרה-סיד מצליחות לגייס בסכומים נמוכים מבעבר אבל, כאמור, רובן קמות עם חברת אם אמריקאית".
בהט אמרה כי אמנם אנחנו בתקופה כלכלית מאוד קשה בעולם, אך יש ניצוץ של תקווה. "בשוק הציבורי היו ירידות מאוד גדולות וזה כסף של חדשנות, כסף שהיה הולך לסטארט-אפים. גם בארץ רואים חברות שנסגרות ועוד חברות עוד ייסגרו. מצד שני אני רואה ניצוץ של תקווה שבנוי על כך שברבעון השני שנגמר עכשיו מתחילים לראות תיקון. הנאסד"ק עלה ב-20% מתחילת השנה וצופים כי ההייטק יחזור להנפקות בעוד 12 חודשים מהיום. אני יותר מודאגת מההייטק הישראלי כיצד נהיה מוצבים למול זה ואיך נוכל להתגבר ולחזור לקצב הנכון והבריא של השקעות וצמיחה ופריחה".
חגי העריך גם הוא כי בתוך כשנה מהיום נתחיל לראות שוב הנפקות. "נמשיך לצרוך טכנולוגיה ואני רואה יותר ויותר אקסלרטורים שנפתחים. אני מאמין שבאמצע המחצית השנייה שנה הבאה נראה את שוק ההנפקות נפתח. אנחנו רואים שחברות צומחות ואני מעריך שנהיה במצב של הנפקות וגיוסים שיהיו יותר קלים".