סגור
גג עמוד techtalk דסק

הזירה החדשה של החברות אל לב הצרכן עוברת מהאינטרנט לצ'אטים

מזה למעלה מעשור, הדרך שבה אנחנו צורכים מידע באינטרנט עוברת מהפכה. אם פעם הקלדנו מילות מפתח בגוגל וקיבלנו רשימת אתרים עם קישורים הרי שהיום יותר ויותר אנשים פשוט שואלים את ChatGPT ודומיו ומקבלים תשובה ישירה, ברורה ותמציתית. בלי לגלול, בלי לחפש - ישר את השורה התחתונה.
מובילת התחום, הענקית OpenAI מחדדת את השינוי הזה עם פיצ’רים חדשים בקצב מסחרר. באפריל 2025 הושק פיצ’ר התמונות, שהציג מוצרים באופן המזכיר את Google Shopping. בסוף ספטמבר הגיע השלב הבא: Instant Checkout - רכישה מיידית ישירות מתוך הצ’אט, באמצעות Stripe בחנויות Shopify ו-Etsy. לראשונה, נסגר המעגל: מחיפוש - ועד לקנייה, בלי לצאת מהשיחה.

מה קורה כשהצ’אט מחליט בשבילנו?

כשמשתמש כותב לצ’אט: “מכונת קפה עד 2,000 ₪” או “רכב משפחתי עד 100 אלף” - אילו מותגים מופיעים בתשובה, ואילו נעלמים? כאן נכנס לתמונה תחום חדש שמחולל את הסערה בשוק: GEO - Generative Engine Optimization.
1 צפייה בגלריה
עפרי טובול כהן מייסד ומנכ"ל Whitebox
עפרי טובול כהן מייסד ומנכ"ל Whitebox
עפרי טובול כהן
(צילום: יח"צ)
אנחנו בעידן ראשוני של צ’אטים, או כפי שיובל נח הררי כינה זאת, “אמבה של אבולוציית ה־AI”. ChatGPT המשלב נתונים על המשתמש - שפה, מיקום, אופי השאלה - ונותן תשובה הסתברותית שנועדה לגרום לו להמשיך את השיחה.
לא בכדי, עבור חברות רבות זה רגע מלחיץ. הן חוששות שאיבדו שליטה על הנרטיב סביב המותג, מודאגות מסיכוני מוניטין, ומרגישות שהן מפספסות הזדמנויות עסקיות. והאמת? הן לא לגמרי טועות.
כ-90% מהמקורות עליהם ChatGPT נשען אינם מותגיים. מדובר באתרי חדשות, פורומים, ביקורות ומאמרים. מקורות אלה אינם מחויבים לשמירה על הקו השיווקי של החברה ולא מקדשים את מסריה התקשורתיים. במשך שנים השקיעו משווקים באתרי החברה ובקידום אורגני בגוגל. אך בצ’אט, אם אינך חלק מהתשובה, המשתמש כלל לא יגיע לאתר שלך.
יתרה מכך, האלגוריתם שונה לחלוטין מזה של גוגל. התוצאות הן היפר-פרסונליות: שני אנשים יכולים לשאול את אותה שאלה - ולקבל תשובות שונות לגמרי.
ועדיין, למרות זאת, כאן מסתתרת ההזדמנות. למרות מורכבותו, לצ’אט יש נטייה להישען שוב ושוב על מקורות קבועים יחסית. חברות שיצליח "לפצח" או להבין טוב יותר כיצד הצ'אט חושב ומהיכן הוא שואב את המידע שלו, יוכלו לפעול ולהגיב. חשוב להבין כי אחרי הכל, מדובר בטכנולוגיה, הצ’אט אינו עורך אנושי. אין מי שמעדיף מותג אחד על פני אחר - הכל מבוסס הסתברויות. ומכאן היתרון, אפשר להשפיע.
אנחנו נמצאים ברגע מכריע. בתחילת שנות ה-2000, כשה-SEO רק החל, מותגים שהשקיעו מוקדם זכו ליתרון מתמשך. היום ההיסטוריה חוזרת. מי שיאמן את המודל הנוכחי, ישפיע גם על המודלים הבאים - שנבנים על בסיס המידע הנאסף כיום.
ברור שעדיין יש מקום להשקיע בגוגל - רוב המשתמשים עוד נמצאים שם. אבל העתיד כבר כאן. לפי גרטנר, עד 2028 כ-50% מהחיפושים באינטרנט יתבצעו באמצעות GenAI.
בשורה התחתונה, אם הלקוחות שלכם שואלים את ChatGPT - אתם חייבים להיות חלק מהתשובה. אחרת, פשוט לא תהיו קיימים עבורם. הזמן לפעול הוא עכשיו. מי שיאמץ את עקרונות ה-GEO בשלב המוקדם, ישתלב במקורות עליהם הצ’אט נשען - וייהנה מיתרון תחרותי עצום לשנים קדימה.
עפרי טובול-כהן הוא מייסד ומנכ"ל Whitebox המתמחה במדידה והשפעה על מותגים בתוצאות הצ'אטים