סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

האיחוד האירופי יאלץ את ענקיות הטכנולוגיה לרסן תוכן בלתי חוקי

חוק השירותים הדיגיטליים שעליו הסכימו מדינות האיחוד אוסר בין היתר על פרסום ממוקד שמכוון לילדים ומחייב את החברות להסיר דברי שטנה, הסתה לטרור והתעללות מינית בילדים. הקנס על הפרתו - עד 6% מהמחזור הגלובלי של החברה. "החוק יעזור לשמור על המרחב הדיגיטלי בטוח מפני סחורות, תוכן ושירותים בלתי חוקיים, ולהגן על זכויות יסוד באינטרנט"

חברות טכנולוגיה יצטרכו לעשות יותר כדי להילחם בתוכן בלתי חוקי בפלטפורמות שלהן, אם אינן מעוניינות לספוג קנסות כבדים תחת חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) שעליו הוסכם בין מדינות האיחוד האירופי היום (שבת).
החוק ישפיע בעיקר על אתרים שבהם התוכן נוצר על ידי משתמשים - כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, יוטיוב וטיקטוק. מהאיחוד האירופי נמסר כי "החוק יעזור לשמור על המרחב הדיגיטלי בטוח מפני סחורות, תוכן ושירותים בלתי חוקיים, ולהגן על זכויות יסוד באינטרנט".


לפי חוק השירותים הדיגיטליים, חברות טכנולוגיה יידרשו ליישם נהלים חדשים שנועדו להסיר חומר לא חוקי מהפלטפורמות שלהן כמו דברי שטנה, הסתה לטרור והתעללות מינית בילדים. כמו כן חברות מסחר אלקטרוני כמו אמזון יתחייבו למנוע מכירה של מוצרים לא חוקיים במסגרת הכללים החדשים.
בנוסף לכך החוקים החדשים אוסרים על פרסום ממוקד (טירגוט) שמכוון לילדים או מבוסס על מידע רגיש כמו דת, מגדר, גזע ודעה פוליטית. החוק אוסר גם על "תבניות אפלות" (dark patterns) – כינוי להטעיית אנשים עד כדי מסירת פרטיהם האישיים לחברות. כמו כן פלטפורמות ומנועי חיפוש גדולים יצטרכו לפעול בצורה ספציפית בעת משבר, וזאת בהשראת הפלישה הרוסית לאוקראינה והמידע השקרי שמופץ בנוגע לה.
החברות יוכלו לקבל קנסות של עד 6% מהמחזור הגלובלי שלהן אם יפרו את החוקים, בעוד הפרות חוזרות ונשנות עשויות להביא לאיסור על פעילותן באיחוד האירופי. עבור מטא, החברה-האם של פייסבוק, המשמעות יכולה להיות קנס של עד 7 מיליארד דולר - בהתבסס על מכירותיה בשנת 2021.

1 צפייה בגלריה
נציבת התחרות של האיחוד האירופי מרגרט וסטגר
נציבת התחרות של האיחוד האירופי מרגרט וסטגר
האחראית על הגבלים עסקיים באיחוד האירופי, מרגרט ווסטגר
(צילום: בלומברג)

החוק, שעליו הוסכם לאחר 16 שעות של דיונים, הוא הצעד השני באסטרטגיה של האחראית על ההגבלים העסקיים באיחוד, מרגרט ווסטגר, לריסון החברות הללו. בחודש שעבר היא זכתה בתמיכה של 27 מדינות האיחוד לשורת תקנות תקדימיות שמהוות את חוק השווקים הדיגיטליים, שיאלץ את גוגל, אמזון, אפל, מטא ומיקרוסופט לשנות את שיטות העבודה הבסיסיות שלהן באירופה. "יש לנו הסכם על ה-DSA: חוק השירותים הדיגיטליים יוודא שמה שאינו חוקי מחוץ לאינטרנט יטופל כבלתי חוקי גם בתוך האינטרנט – לא כסיסמה, אלא כמציאות", אמרה ווסטגר.


מחוקקת האיחוד דיתה צ'רנזובה קראה לכינון חוקים אלה לפני שמונה שנים, וקידמה בברכה את ההסכם. "גוגל, מטא ופלטפורמות אחרות יצטרכו לפעול יותר כדי להגן על המשתמשים שלהן. אירופה הבהירה להן שאינן יכולות לפעול ככל העולה על רוחן", היא אמרה בתגובה להסכם. גוגל אמרה בתגובה: "ככל שהחוק יעוצב וייושם, הפרטים הקטנים הם החשובים. אנו מצפים לעבודה עם המחוקקים כדי לוודא שהחוק עובד בשביל כולם".