סגור

האיחוד האירופי נגד ענקיות הטכנולוגיה: סיכום על רגולציה מחמירה - וקנסות

מטא, אפל, אמזון וגוגל על הכוונת של האיחוד האירופי. בין השאר, לפי החוקים החדשים שעדיין לא אושרו סופית, החברות לא יורשו להעניק עדיפות לשירותים שלהן; הקנסות לעברייניות - 10%-20% מההכנסות הגלובליות

באיחוד האירופי הסכימו על רגולציות חדשות ותקדימיות בתחום ההגבלים העסקיים, שעשויות לעצב מחדש באופן דרמטי את המודלים העסקיים של ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות מטא, אפל, אמזון וגוגל. באתר CNBC דיווחו כי החוקים החדשים צפויים להיכנס לתוקף באוקטובר.

לפי הדיווח, הפרלמנט האירופי והמדינות החברות באיחוד הגיעו אתמול להסכמה היסטורית על חוק השווקים הדיגיטליים, שנועד לצמצם את כוח השוק של חברות השולטות בכלכלת האינטרנט.
החוקים יחולו על חברות טכנולוגיה עם שווי שוק של 75 מיליארד יורו (83 מיליארד דולר) ויותר או הכנסות שנתיות בתוך האיחוד של 7.5 מיליארד יורו ויותר בשלוש השנים האחרונות. לחברות הללו חייבים להיות גם לפחות 45 מיליון משתמשים חודשיים או 10,000 משתמשים עסקיים באיחוד.
עם זאת, החקיקה עוד לא אושרה. גרסה סופית צריכה לזכות לאימוץ רשמי מצד הפרלמנט האירופי ו-27 המדינות החברות.
מרגרט וסטגר, נציבת התחרות באיחוד האירופי, אמרה בתגובה כי להערכתה החוקים ייכנסו לתוקף במהלך אוקטובר. היא השוותה את החוקים המדוברים לרפורמות הגבלים עסקיים היסטוריות בתחומי הבנקאות, האנרגיה והטלקום. "מה שלמדנו אז הוא שאנחנו יכולים לתקן דברים ספציפיים, אנחנו יכולים להעניש התנהגות לא חוקית", מסרה בהודעה לעיתונות. "אם יש התנהגות שגויה באופן סיסטמטי, אם יש עמדות מבוצרות, אז צריכים רגולציה".
מטרה מרכזית של הרפורמה היא למנוע מענקיות הטכנולוגיה לנצל את עמדתן בשוק כדי לפגוע ביריבות קטנות יותר. חברות אינטרנט גדולות סופגות לרוב ביקורת על כך שהן מפעילות מערכות סגורות שמקשות על המשתמשים לעבור לספקים אחרים.

1 צפייה בגלריה
מטה גוגל אופניים עובדים מאונטיין וויו קליפורניה
מטה גוגל אופניים עובדים מאונטיין וויו קליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: youtube)
לפי הרפורמה המתגבשת, חברות שעונות על הקריטריונים יידרשו להימנע מקביעת התוכנה החשובה ביותר שלהן כברירת המחדל כשמשתמשים מפעילים את המכשירים לראשונה. גוגל למשל תצטרך להימנע מהפיכת דפדפן כרום לברירת מחדל.
החברות גם לא יורשו להעניק עדיפות לשירותים שלהן על פני אחרים. בנוסף הן יצטרכו לוודא שאפליקציות ההודעות השונות עובדות אחת עם השנייה. למשל אפליקציית iMessage של אפל תידרש להעביר נתונים עם מסנג'ר או ווטסאפ של מטא.
מאפל נמסר בתגובה כי הם דואגים מכך שחלק מהמאפיינים של החקיקה יובילו "לנקודות תורפה לא נחוצות באבטחת הפרטיות", וכן התלוננו שהחקיקה "מונעת מאיתנו לגבות עבור קניין רוחני". לדבריהם, "אנחנו בעלי אמונה חזקה בחשיבות התחרות וביצירת שווקים מתחרים ומשגשגים בעולם, ונמשיך לעבוד עם בעלי העניין ברחבי אירופה בתקווה לבלום את נקודות התורפה הללו". ממטא ואמזון סירבו להגיב.
הענישה על הפרת החוקים תהיה מחמירה. לפי הדיווח, חברות שיפרו את הרגולציה יספגו קנס של עד 10% מההכנסות העולמיות שלהן. בקרב עברייניות חוזרות הקנס יעלה ל-20%. כך למשל עבור חברה כמו מטא פירוש הדבר קנס של 23 מיליארד דולר. יתרה מזו, חברות שיפרו את החוקים שלוש פעמים בתוך שמונה שנים יעמדו בפני חקירה, ובמקרה הצורך יידרשו לבצע תיקונים "התנהגותיים" או "מבניים", כולל פירוק אפשרי של חברות בנות.
"אירופה מעוניינת להיות המובילה באכיפה דיגיטלית", אמר ברנרד מיירינג, שותף בפירמת עורכי הדין לינקלאטרס. "העיניים יופנו עכשיו לראות כיצד הנציבות מיישמת את ספר החוקים העצום הזה לסקטור הדיגיטלי, והחברות ומשתתפות אחרות יצטרכו להתחיל להבין כיצד יחולו החוקים בפועל".