סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מיקרוסופט חושפת: בינה מלאכותית שהופכת ציורים לאפליקציה

וגם: התקן שמאפשר למפתחים לחקור תסריטי AI, פתיחה של ווינדוס 11 למפתחי צד שלישי, מחשב בענן ייעודי לפיתוח תוכנה ואופציה להפעיל את אינטרנט אקספלורר בתוך האדג' - אלו הפיתוחים שהציגה מיקרוסופט בכנס המפתחים השנתי שלה

מיקרוסופט ערכה הערב (ג') את כנס המפתחים השנתי שלה. כמו בכנסי המפתחים של מתחרותיה, זו הזדמנות עבורה להציג חידושים ופיתוחים שיוטמעו בקרוב במוצרים שלה - ווינדוס, אופיס ו-Azure. הפיתוח המסקרן ביותר שהוצג הוא בינה מלאכותית שמסוגלת להפוך כל איור, ציור או אפילו סקיצה לתוכנה.
(Express Design - סרטון הדגמה)
על פי אנשי מיקרוסופט, ניתן יהיה להציג ל-AI תרשימים וזו תבין לבד מה התוכנה אמורה לבצע ולייצר אותה. הפיצ'ר יוטמע בפלטפורמת ה-Power Apps ויכונה Express Design. כמובן שהכלי מיועד בראש ובראשונה לפעול עם תרשימים שיופקו בכלים דיגיטליים, קבצים או מצגות, אבל בחברה אומרים שהוא יעבוד גם עם איורים בעיפרון.
עוד מוצר AI שמיקרוסופט הציגה הוא פרויקט Volterra. מדובר בהתקן שבליבו שבב סנאפדרגון של קוואלקום שמיועד לאפשר למפתחים "לחקור תסריטי AI". כלומר, ערכת המפתחים הזו כוללת תמיכה מובנית בווינדוס לתמיכה בתהליכי בינה מלאכותית.
3 צפייה בגלריה
פרויקט וולטרה
פרויקט וולטרה
פרויקט וולטרה
(מיקרוסופט)
מדובר בצעד חשוב, שכן הנפגעת העיקרית מהמהלך היא אינטל. שבבי AI מיועדים לסייע למחשב לבצע את החישובים האלה בלי לפגום בחיי הסוללה. מחשבי המק, כמו גם גרסת ה-ARM של מחשבי הסרפס של מיקרוסופט עצמה, משתמשים במעבדים כאלה. באינטל בינתיים רק הכריזו על פיתוח עתידי של שבב AI לווינדוס אך עדיין לא הציגו אותו, בעוד במיקרוסופט העדיפו להשתמש במה שקיים במקום להמתין לאינטל - מה שאומר שווינדוס עכשיו יודעת להשתמש בשבבי ARM לחישובי AI.
המהלך הוא עוד צעד בדרך להפוך את ווינדוס לפלטפורמה אגנוסטית למעבד עליו היא רצה. באינטל סומכים כבר שנים על השילוב ווינטל, אבל עם AMD שנושפת בעורפה וכעת גם קוואקלום ושאר יצרניות ARM שיוכלו להציע תמיכה מלאה בווינדוס 11 - יצרני החומרה אולי יעדיפו לחדש מלאים אצל קוואלקום ומדיה-טק במחיר זול יותר מאשר לרכוש אצל אינטל במחיר פרימיום, במיוחד לאור העובדה שמחשבי ARM יכולים כיום לספק לא פחות עוצמה מאשר מחשבי X86 של אינטל ו-AMD. זהו מהלך מעניין אם כי ראשוני, אבל ברגע שהסכר מתחיל להיפרץ, יכול מאוד להיות שזה מצביע על כך שהתהליך הרבה יותר קרוב מאשר חשבו קודם.
אגב, ווינדוס 11 נפתחת גם למפתחי צד שלישי - לפחות חלון הווידג'טים שלה. עד כה חלון זה הוגבל לתמיכה בווידג'טים של מיקרוסופט עצמה בלבד, כמו גישה מהירה ליומן, לרשימת המטלות או למפות הניווט. כעת גם מפתחי צד שלישי, כלומר כל מי שיש לו אפליקציה לווינדוס, יוכל לשלוח לחלון הזה מידע מתוך האפליקציה.
3 צפייה בגלריה
ווינדוס 11 ווידג'טים
ווינדוס 11 ווידג'טים
ווינדוס 11 - ווידג'טים
(מיקרוסופט)
מדובר גם בצעד בדרך להפוך את ווינדוס 11 ליותר מאמצעי לקידום מוצרי מיקרוסופט בלבד, אלא פלטפורמה פתוחה בסגנון אנדרואיד. עוד צעד בכיוון הזה הוא בתמיכה של ווינדוס 11 בשחזור המידע והאפליקציות שהיו במחשב הישן על גבי כל PC חדש שתרכשו. בדיוק כמו בסמארטפון, כל מה שתצטרכו זה לשחזר את הגיבוי.
גם בתחום הענן, מיקרוסופט לא פספסה את ההזדמנות להראות את יכולותיה - החברה הציגה את Dev Box, מחשב בענן ייעודי לפיתוח תוכנה. הגישה למחשב מתבצעת דרך הדפדפן והפלטפורמה מופעלת על גבי ווינדוס 365 - גרסת הענן של ווינדוס.
אמנם אינטרנט אקספלורר יובא לקבורה ב-15 ביוני, אבל מיקרוסופט שומרת אותו מת-חי דרך תמיכה במצב IE או מעין מנוע אקספלורר שיפעל בתוך אדג'. זוהי דרישה של ארגונים רבים שבחלק מהמקרים מפעילים תוכנות ישנות מאוד שלא נבנו למנועי התצוגה המודרניים של כרום, ספארי ופיירפוקס. כך מיקרוסופט תופסת שתי ציפורים במכה: היא גם מקדמת את השימוש באדג' בארגונים רבים, מה שיגדיל את קצב ההפצה ויזניק את גרף המשתמשים בו, וגם נפטרת מאקספלורר המקולל.
עוד הציגה מיקרוסופט שיפורים רבים ל-Progressive web app, אפליקציות שהתוכן שלהן נמשך מהענן של מיקרוסופט ורק הממשק מופעל במחשב, אך הן דומות מאוד לאפליקציות סמארטפונים רבות. בין השיפורים: היכולת לשלוח התראות פוש ישירות מהאפליקציה ולא מהדפדפן שבו היא רצה. את האפליקציות האלה ניתן יהיה להוריד ישירות מהחנות של מיקרוסופט עצמה - בצורה דומה מאוד לחנות האפליקציות של כרום.
בהקשר זה, עוד אפליקציה שנהנית מהפיכתה לפלטפורמה לאפליקציות חיצוניות היא Teams, שזכתה לתוספת שמאפשרת למפתחים לייצר אפשרויות שיתוף נוספות לפיצ'ר Live Share דרכו צוותים יכולים לערוך ישיבות. אחת ההדגמות הראתה כיצד כעת כל אחד יכול לקבל אפשרויות עריכה, הגדלה או רישום על גבי מצגת משותפת או אפילו דגם תלת ממד.
מדובר בקידום של נושא המטאוורס בהכל חוץ מאשר בשם - כי למרות הדעה הרווחת, המטאוורס אינה פלטפורמה שתהיה זמינה רק דרך משקפי מציאות מדומה או רבודה. במיקרוסופט התגאו שהם מוסיפים "רבדים" של תמיכה בתצוגת מטאוורס בכל מיני שירותים ותוכנות שלה, אבל בינתיים לא ראינו מוצר ייעודי שהיא מתכננת לתחום.
3 צפייה בגלריה
הדגמת שיתוף תוכן בישיבת צוות דרך אפליקציית Teams
הדגמת שיתוף תוכן בישיבת צוות דרך אפליקציית Teams
הדגמת שיתוף תוכן בישיבת צוות דרך אפליקציית Teams
(מיקרוסופט)
עוד חשיפה מעניינת דווקא מאיימת על חברה ישראלית מאוד מצליחה בתחומה - Wix. מיקרוסופט חשפה את Power Pages, אפליקציה המיועדת ליצירת אתרי אינטרנט מקצועיים. מיקרוסופט כמובן טוענת שזו ניתנת לשימוש גם בקהל לא מקצועי, אבל היא משלבת גם תמיכה בכל פלטפורמות הפיתוח שלה ותמיכה בממשקים עם שירותים אחרים שלה כגון גיטהאב או ויז'ואל סטודיו, שמהווים כלים מקצועיים לכל דבר.
בסך הכל, אירוע המפתחים של מיקרוסופט יכול להצביע על הכיוון שאליו היא הולכת - יותר בינה מלאכותית וענן, ופחות מטאוורס. מיקרוסופט גם רוצה לנתק את החיבור שלה למחשבי PC, לפחות כפי שהם מקובלים כיום - החזון שלה כנראה קרוב יותר לזה של גוגל. החיבור שלה עם קוואלקום שפיתחה עבורה את המעבד הראשון בתולדותיה - SQ1 - צפוי להניב עוד פלטפורמות שעליהן ניתן יהיה לגשת לווינדוס. אולי בעתיד הקרוב המחשב כבר לא יהיה קופסה בחדר, למעט עבור שימושים ייחודיים כגון גיימינג או עריכת וידאו.