סגור
גג עמוד techtalk דסק

כשהענן נופל - מה באמת קורה לדאטה שלנו

התקלה הרחבה שחוותה הבוקר AWS, שהובילה להשבתת שירותים ומערכות רבות ברחבי העולם, מדגישה את אחת מנקודות התורפה המרכזיות של העידן הדיגיטלי: תלות מוחלטת בתשתיות ענן חיצוניות. ארגונים התרגלו לראות בענן פתרון יציב ובטוח - אך ברגעי משבר מתברר שהשאלה האמיתית איננה רק מתי השירות יחזור לפעול, אלא מה קורה למידע בזמן שהוא לא זמין.
במהלך העשור האחרון אימצו ארגונים את שירותי הענן מתוך מטרה לייעל תהליכים, לקצר זמני פיתוח ולשפר את היכולת להתמודד עם עומסים. אך המעבר המאסיבי הזה יצר מציאות שבה חלק ניכר מהמידע הקריטי של ארגונים מנוהל מחוץ לשליטתם הישירה. כאשר מתרחשת תקלה משמעותית, גם מערכות הניטור וההגנה מבוססות הענן עשויות להיפגע, ולעיתים הארגון נותר ללא שקיפות מלאה באשר למיקום המידע, לגורם שניגש אליו או להיקף החשיפה שנוצרה.
מעבר לפגיעה התפעולית, קיימת גם השלכה ישירה על אבטחת מידע. במקרים של קריסת שירות, מערכות אימות מגיעות למצבי קצה, הכיסוי של מערכות הניטור עלול להיפגע, תהליכי שינוע מידע עלולים להיכשל ולהשאיר שאריות. זהו בדיוק השלב שבו עלולות להתרחש דליפות - כאשר נתונים מועתקים, נשמרים או משוחזרים לסביבות זמניות או פחות מוגנות. נקודת חולשה אחת בלבד, כגון גיבוי לא מוצפן, הרשאת גישה עודפת, או כתיבה של מידע רגיש ללוג, עלולה להספיק לחשיפת מפתחות גישה, סיסמאות או פרטים רגישים של לקוחות.
1 צפייה בגלריה
הוד בן נון שותף-מייסד ו-VP of R&D ב-Mind Security
הוד בן נון שותף-מייסד ו-VP of R&D ב-Mind Security
הוד בן נון
(צילום: אוהד קאב)
יש לזכור כי גם אם מקור התקלה תשתיתי, ההשלכות שלה חורגות הרבה מעבר למישור הטכני. דליפת מידע פוגעת באמון הלקוחות, מערערת את יציבות הקשרים העסקיים ויכולה לגרור השלכות רגולטוריות משמעותיות. לפיכך, האחריות על שמירת הדאטה לא מסתיימת ברמת ספק הענן - היא נשארת בראש ובראשונה אצל הארגון עצמו.
מציאות זו מחייבת תשומת לב לאבטחת הנתונים גם בעת משבר תשתיתי, כאשר עיקר המאמצים מופנה לטיפול בתקלות. שכבת הגנה אוטונומית הפועלת בנפרד ממערכות הארגון. מערכות אבטחה אוטונומיות יודעות לזהות חריגות בזמן אמת, לעצור דליפות כבר ברגע התרחשותן ולאכוף מדיניות אחידה הן על משתמשים אנושיים והן על סוכני בינה מלאכותית. בכך הן מאפשרות המשכיות הגנה גם כאשר סביבת הענן חווה שיבוש.
המעבר לעולם שבו נתונים זורמים בין עשרות שירותים וספקים שונים מעלה את רמת המורכבות הארגונית. השאלה כבר אינה אם תתרחש תקלה, אלא כיצד ננהל את המידע בזמן שהיא מתרחשת. ההגנה היעילה ביותר היא זו הממוקדת בנתונים עצמם - היכן הם נמצאים, מי ניגש אליהם ובאילו תנאים.
האירוע האחרון של AWS ממחיש כי גם שירותים המתקדמים והנפוצים בעולם אינם חסינים מתקלות מערכתיות. הוא מדגיש את הצורך בחשיבה מחודשת על ניהול ואבטחת דאטה בעידן הענן - לא רק כתגובה למשבר, אלא כחלק בלתי נפרד מתכנון מערכות מודרניות.
ארגונים שמבינים כי זמינות איננה תחליף לשליטה, ושאבטחת מידע חייבת להיות אקטיבית, רציפה ואוטונומית, הם אלה שיצליחו לשמור על אמון לקוחותיהם גם ברגעים שבהם הענן מתערער.
הוד בן נון הוא שותף-מייסד ו-VP of R&D ב-Mind Security