סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טיקטוק טיק טוק בייטדאנס ByteDance
טיקטוק. על הכוונת גם באיטליה (צילום: בלומברג)

עוד חזית לטיקטוק: קנס באיטליה על אי מניעת תוכן הפוגע בקטינים

רשות התחרות במדינה הטילה על הפלטפורמה קנס בסך 10 מיליון יורו, זאת בטענה כי "לא נקטה באמצעים מספיקים כדי למנוע הפצה של תוכן מזיק"; המהלך מצטרף לשורת צעדים נגד טיקטוק באירופה ובארה"ב

רשות התחרות של איטליה קנסה את טיקטוק ב-10 מיליון יורו על כך שלא מנעה הפצת תוכן שלדבריה מהווה איום על קטינים וקבוצות פגיעות אחרות.
רשות ההגבלים האיטלקית (AGCM) מסרה אתמול (ה') שטיקטוק, שנמצאת בבעלות בייטדאנס הסינית, לא לקחה בחשבון את נקודות התורפה הספציפיות של מתבגרים המשתמשים בפלטפורמה שלה, כמו הנטייה לחקות התנהגויות של קבוצות שונות. הסוכנות הודיעה על פתיחת חקירה לגבי שיטות בקרת התוכן של טיקטוק במרץ 2023.
בהודעה מאתמול מסרה הרשות שפלטפורמת שיתופי הווידיאו "לא נקטה באמצעים מספיקים כדי למנוע הפצה של תוכן (מזיק)", והוסיפה שהאלגוריתמים שלה מעוצבים כך שתוכן שכזה עלול להיות "מוצע באופן שיטתי למשתמשים". דוגמה לתוכן מזיק מסוג זה הוא טרנד ה"צלקת הצרפתית" (French Scar), בו מעודדים משתמשי הטיקטוק לצבוט את לחייהם בחוזקה כך שייוותר בהן סימן לאורך זמן.
דובר של טיקטוק מסר ל-CNN שאינו מסכים עם החלטת הרשות: "מה שמכונה 'הצלקת הצרפתית' זכה לממוצע של 100 חיפושים ביום בלבד באיטליה קודם להודעת ה-AGCM מהשנה שעברה, ואנו הגבלנו את הגישה לתוכן הזה (לבני פחות מ-18) כבר מזמן".
טיקטוק נמצאת על הכוונת של הרגולטורים האירופים כבר זמן מה, וכבר ספגה קנסות. נציבות הגנת המידע האירית, המפקחת על פעילויות טיקטוק ברחבי האיחוד האירופי, הורתה לפלטפורמה בספטמבר לשלם קנס של 345 מיליון יורו, בטענה שכשלה בהגנה על ילדים, זאת לאחר שמצאה שפרופילים חדשים שפותחים הילדים נמצאים על מצב "ציבורי" כברירת מחדל, כלומר שכל אדם שגולש באינטרנט יכול לצפות בהם. מדובר בקנס הגבוה ביותר שטיקטוק נאלצה לשלם אי פעם.
בחודש שעבר פתח האיחוד בחקירה רשמית כדי לקבוע האם הפלטפורמה עושה מספיק כדי להגן על קטינים, ואמרה שכלי אימות הגיל של טיקטוק – המיועדים למנוע מילדים גישה לתוכן לא נאות – "עלולים לא להיות סבירים, פרופורציונליים או אפקטיביים".
אחת החזיתות המרכזיות עמה נאלצת טיקטוק להתמודד היא בארה"ב, שם אישרה לאחרונה ועדה של הקונגרס הצעת חוק לפיה בייטדאנס תיאלץ למכור א תאפליקציית טיקטוק תוך חצי שנה, או שייאסר עליה לפעול. ההחלטה, שמגובה ע"י הבית הלבן, התקבלה משיקולי ביטחון לאומי. טיקטוק מסרה בתגובה שהחקיקה תפגע בחופש הדיבור ובעסקים קטנים שתלויים באפליקציה, וקראה למשתמשיה ליצור קשר עם חברי הקונגרס כדי להביע את מחאתם.