סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי (צילום: Damian Lemanski/Bloomberg)

המנכ"ל העיד במשפט גוגל: "דורשים מאיתנו מכירה דה פקטו של הקניין הרוחני"

סונדאר פיצ'אי טען כי מכירת כרום והטלת מגבלות נוספות על גוגל תהפוך השקעה במחקר ופיתוח ל"לא בת־קיימא". לטענתו, הצעות הממשל האמריקאי שקולות למכירה של הקניין הרוחני של החברה. במקביל, בבית משפט אחר הציגו תובעי מחלקת המשפטים את מפת הדרכים שלהם לפירוק השליטה של גוגל בטכנולוגיות פרסום בדיגיטל

חיוב גוגל למכור את כרום והטלת מגבלות נוספות על החברה כפי שמבקש הממשל יפגעו קשות בהשקעתה במו"פ וביכולתה לחדש בתחום החיפוש – כך טען מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, בשבוע שעבר במהלך דיון הסעדים במשפט ההגבלים העסקיים הראשון של גוגל. במקביל, פרקליטי מחלקת המשפטים במשפט ההגבלים העסקיים השני של החברה הציגו לבית המשפט את תוכניתם לפירוק אימפריית פרסום הדיגיטל של ענקית הטק.
בבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון די.סי. מתנהל בימים אלו דיון בסעדים שיוטלו על גוגל אחרי אחרי שבאוגוסט פסק בית המשפט שלחברה יש מונופול לא חוקי בתחום החיפוש. לצד מכירת כרום מבקשת מחלקת המשפטים להורות על מכירה של אנדרואיד אם בתוך חמש שנים לא תחול עלייה משמעותית בתחרות בחיפוש, לאסור על גוגל להציע למתחרות תמריצים על מנת שלא ייכנסו לתחום, לאסור על הסכמי בלעדיות שימנעו מבעלי תכנים לספק אותם למנועי חיפוש או מוצרי AI מתחרים, ולחייב מכירת השקעות בחברות שמפתחות מנועי חיפוש או מוצרי AI. גוגל, מצדה, טוענת שאין צורך למכור את כרום ושדי בשינויים קלים על מנת לשפר את התחרות בחיפוש.
אחרי שבשבוע שעבר סיימה מחלקת המשפטים להציג את טיעוניה, הגיע פיצ'אי כעד הראשון מטעם החברה. "שילוב הסעדים, אני חושב, הופך השקעה במו"פ, כפי שעשינו בשלושת העשורים האחרונים, על מנת להמשיך ולחדש בחיפוש, ללא בת קיימא עבורנו", הוא אמר בעדותו בת 90 הדקות.
פיצ'אי הוסיף שהחברה ביצעה השקעות משמעותיות בכרום ונמצאת בעמדה הטובה ביותר על מנת להגן על הדפדפן ממתקפות סייבר. כשנשאל על ידי פרקליט הממשל איך הם יכלו לחזות מה יעשו בעלים אחרים השיב: "לאור הידע העמוק שלי בתחום והבנה כללית של היכולות של חברות אחרות, אני חושב שאני יכול לדבר בנושא זה".
את דרישת הממשל לחייב את גוגל לאפשר לחברות אחרות לגשת לאינדקס החיפוש שלה כינה פיצ'אי "מכירה דה-פקטו" של הקניין הרוחני שלה. "זה יאפשר לכל אחד לבצע הנדסה לאחור מלאה, מקצה אל קצה, של כל היבט במערך הטכנולוגי שלנו", טען.
כשנשאל על ידי בית המשפט איך יוכלו מנועי חיפוש אחרים להתחרות בגוגל אם החברה יכולה לשלם על מנת להפוך את המנוע שלה לברירת המחדל השיב פיצ'אי: "אני לא יכול לחשוב על יוצאי דופן לכלל 'המוצר הטוב ביותר מנצח'".
בינתיים, בבית משפט פדרלי בווירג'יניה, הציגו תובעי מחלקת המשפטים את מפת הדרכים שלהם לפירוק השליטה של גוגל בטכנולוגיות פרסום בדיגיטל. זאת, לאחר שנקבע באפריל במשפט ההגבלים העסקיים השני של החברה שהיא מהווה מונופול לא חוקי בתחום.
לדברי מחלקת המשפטים, בכוונתה לבקש מבית המשפט לחייב את גוגל למכור את הזירה המקוונת שבה יכולים מפרסמים לרכוש מקומות פרסום מאתרים. כן תבקש לחייב את גוגל למכור את הכלים שמנהלים את התמחור של מכירת מקומות הפרסום ולהנגיש אותם בקוד פתוח. לבסוף, מבקש הממשל לחייב את החברה למכור כלים שמנהלים יכולות אחרות בעבור אתרים, כמו ניהול רשומות. "השארה על כנו מצב שבו 90% מהאתרים תלויים בגוגל היא, בכנות, מסוכנת מדי", טענה נציגת הממשל.
גוגל טענה בתגובה שמהלך שכזה מנוגד לתקדימים משפטיים וייצור סיכוני פגיעה בפרטיות ואבטחה. החברה הוסיפה שיש מעט רוכשים אפשריים של טכנולוגיות אלו, ושהיחידות שיכולות להרשות לעצמן רכישה שכזו הן "חברות טק ענקיות". "בסבירות גבוהה זה בלתי אפשרי לעשות זאת ללא יצירת בעיות רציניות", טענה גוגל. תחת זאת מציעה החברה שבית המשפט יורה לה לשנות או לזנוח פרקטיקות שלטענת הממשל שימשו אותה לביצור כוחה.
דיון הסעדים במשפט זה עתיד להיפתח בספטמבר.