לאכול את העוגייה ולהשאיר אותה שלמה: גוגל תמשיך לשמור קוקיז בכרום
גוגל חיסלה רשמית את התוכנית להחליף את קוקיז צד ג' בכרום – קבצי מידע קטנים שמאפשרים לאתרים לזהות גולשים. אחרי שנים של ניסיונות לפתח אלטרנטיבה שמרוכזת תחת שליטתה, החברה חוזרת למודל הקיים – לפחות לעת עתה. ברקע: המשפט המתנהל נגד גוגל על מעמדה המונופוליסטי
הקוקיז לא הולכות לשום מקום: גוגל חיסלה רשמית וסופית את התוכנית לבטל את השימוש בקוקיז צד ג' בכרום ולהחליף אותן בפתרון פרי פיתוחה שהיה מטה לטובתה את השליטה במידע משתמשים. "החלטנו לשמר את הגישה הנוכחית שלנו בנוגע לקוקיז צד ג' בכרום", כתב סגן נשיא גוגל אנתוני צ'אווס בפוסט שפרסם אתמול (ג').
קוקיז הן קובצי מידע קטנים שנשמרים במחשב בעת גלישה בדפדפן. יש להן שימושים לגיטימיים כמו לאפשר לאתרים לזהות גולש בביקור חוזר באתר וכך להימנע מהצורך להקליד שם משתמש וסיסמה בכל כניסה. לצד זאת, גם גופים צד ג', כמו רשתות פרסום, יכולים להחדיר קוקיז בעת גלישה, ואלו משמשות אותן ליצירת פרופילי משתמשי מפותחים לצורך הצגת פרסומות מותאמות אישית בעת ביקור באתר.
דפדפנים כמו פיירפוקס וספארי של אפל חוסמים קוקיז צד ג' זה יותר מחצי עשור. בינואר 2020 הצהירה גוגל שתחסום אותן בכרום בתוך כשנתיים, ותחליף אותן בטכנולוגיה פרי פיתוחה שתאפשר למפרסמים להציג לגולשים פרסומות מותאמות אישית, תוך שמירה על פרטיותם.
טכנולוגיה זו, שכונתה FloC, הוצגה ב-2021, וזכתה לביקורת רבה בטענה שהיא לא מאפשרת הגנה על פרטיות המשתמשים. גוגל חזרה לשולחן השרטוט והציגה חלופה חדשה בשם Privacy Sandbox. החלופה מעבירה את ניטור האתרים לדפדפן עצמו, שמייצר בצורה מקומית רשימה של תחומי עניין או נושאים לפרסום, ורק אלו משותפים עם האתר ורשת הפרסום שלו בעת ביקור הגולש.
גוגל החלה לשלב חלופה זו בכרום ב-2023, אך המהלך זכה לביקורת רחבה. אחת הטענות היתה שהיא מרכזת יותר כוח בידיה של החברה, באופן שיכול לפגוע בתחרות בשוק הפרסום בדיגיטל. קוקיז צד ג' מאפשרות לכל שחקן בשוק לייצר פרופיל של הגולש ולהתאים לו פרסומות. עם Privacy Sandbox פרופיל זה מיוצר אך ורק על ידי כלי שנמצא בשליטתה המלאה של גוגל.
חרף הביקורת, בינואר 2024 החלה גוגל בפיילוט לבחינת החלופה, מתוך מטרה להשלים את המהלך בחציון השני של 2024. באפריל אותה שנה דיווח הוול סטריט ג'ורנל שמשרד נציב המידע של ממשלת בריטניה יפרסם דוח שמבקר את טכנולוגיית Privacy Sandbox של גוגל. כמה ימים מאוחר יותר, הודיעה גוגל שלא תעמוד ביעד המתוכנן של חיסול הקוקיז. ביולי שעבר הודיעה גוגל שנסוגה מתוכניתה לחסום לחלוטין את השימוש בקוקיז צד ג', ותחת זו תציג גוגל לגולשים תיבת פופ-אפ שתאפשר להם לבחור אם הם מבקשים לעשות שימוש בקוקיז צד ג' או לחסום אותן.
עתה, נסוגה גוגל גם מצעד זה, ומבהירה שתשמר את מודל הקוקיז צד ג' הנוכחי, במסגרתו הן מופעלות כברירת מחדל, ומשתמשים שמבקשים לחסום אותן יכולים לעשות זאת באמצעות נבירה בהגדרות כרום. תיבת הפופ-אפ המתוכננת לא תוצג. "האימוץ של טכנולוגיות מעצימות-פרטיות הואץ, בזכות AI נוצרו הזדמנויות חדשות לשמור ולהגן על חוויית הגלישה של אנשים, והנוף הרגולטורי העולמי התפתח משמעותית", הסביר צ'אווס את ההחלטה.
"הכוונה של גוגל להסיר תקני תקשורת פתוחים והדדיים ולהכניס את תעבורת הפרסום הדיגיטלי תחת שליטתה הבלעדית הגיעה לסיומה בהצהרה זו", נמסר לאתר The Verge מהתנועה לרשת פתוחה (MOW), שהגישה בעבר תלונה לרגולטור הבריטי נגד תוכניות גוגל בתחום. "הם הכירו בכך שלא ניתן לעקוף את המכשול הרגולטורי שניצב בפני הפרויקט המונופוליסטי שלהם, ונכנעו".
החלטת גוגל התקבלה, במקרה או שלא במקרה, שבוע בלבד לאחר שבית משפט פדרלי פסק שהחברה היא מונופול לא חוקי בתחום הפרסום בדיגיטל, ובשעה שבית משפט פדרלי אחר שומע טיעונים בדרישה לחייב את החברה למכור את כרום, אחרי שקבע באוגוסט שיש לה מונופול לא חוקי בתחום החיפוש. בחברה, אפשר להניח, חוששים מהצעדים שיחליטו בתי המשפט לנקוט נגדה בשני התיקים, ונוקטים מהלכים פרואקטיביים על מנת לדחות טענות שהיא מנצלת לרעה את הכוח המונופוליסטי שלה. ואולם, החברה תידרש לצעדים רחבים הרבה יותר על מנת לרצות את מחלקת המשפטים, שמנהלת את התביעות נגדה, או את בתי המשפט.